Startmotorproblem på mitt Monster

Nacka

Himla trevlig kille
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Nacka
Hoj
Ducati Monster 620 ie dark + Remus kolfiberblås
Jag skulle tanka på väg hem från jobbet ikväll med min tre veckor och 155 mil gamla Ducati Monster 620. När jag stänger av motorn sätter startmotorn igång att hacka! Jag testar killswitchen men det gör givetvis ingen skillnad. När jag sätter igång tändningen igen drar den igång motorn.

Jag beslutar mig för att låta bli att tanka ifall jag skulle vara tvungen att lyfta upp tanken (för att komma åt batteriet, den enda lösningen jag såg då).

Jag kör ett tag, stannar och testar. Likadant. Det låter inte som startmotorn går när vanliga motorn går. Repeterar några gånger. Till slut, efter att den stått på tomgång kanske en kvart medan jag försökt få lite råd av någon mer motorkunnig på telefon, går det att stänga av den utan att startmotorn går igång.

Ska snacka med Ducati Sthlm imorn. Men jag antar att det enda man kan göra om det händer igen är att bryta elförsörjningen från batteriet (och då hoppas att man har högst halvtank så den inte rinner ut när man lyfter tanken) eller försöka hitta strömkabeln till startmotorn?

Jag antar att det är nått cpu-fel eller kanske nått hängt relä (troligen det första)?
 
Skulle det varit bättre att stå ute i skogen med startmotorn huggande lika länge? Vad är din poäng?

Om du inte har kunskaperna att hjälpa mig har du knappast något att tillföra i den här tråden heller.
 
CPU-fel kan du nog utesluta för den är inte inblandad i starten.
Startrelät skulle jag gissa på. Det kan ju också vara själva startknappen som kärvar.
 
Last edited:
Nacka skrev:
Skulle det varit bättre att stå ute i skogen med startmotorn huggande lika länge? Vad är din poäng?

Om du inte har kunskaperna att hjälpa mig har du knappast något att tillföra i den här tråden heller.


Va? det ÄR ju inte bra för en luftkyld ( eller vätskekyld ) hoj att stå på tomgång i 15 min. Det ville väl han påpeka, för att vara schysst. Märklig inställning :kocko

Förmodligen gick din startmotor ändå, det borde du iof känna eftersom den har ungefär samma effekt som hela motorn i sig. ( jaja, bara ett skämt, nästan )
 
Chronic skrev:
Va? det ÄR ju inte bra för en luftkyld ( eller vätskekyld ) hoj att stå på tomgång i 15 min. Det ville väl han påpeka, för att vara schysst. Märklig inställning :kocko

Tack!

\Masonit
 
Låter som ett enkelt fel...

I princip så är det bara en svag ström som leder från startknappen till startreläet.
Antagligen så sluter kretsen och drar reläet. Kan bero på att det är glappkontakt i startknappen, skavd/klämd ledning eller att fjädern i startreläet har kastat in handduken.

Antingen så skaffar du en strömmätare och mäter vad felet sitter. Eller så kan du koppla ur startfunktionen, dels upp vid styret/strålkastaren eller ta bort den lilla kontakten som går in i startreläet. På så vis så kan du få fram vad felet sitter.

Tror personligen att det är startknappen som drar/kortsluter sig själv.
 
Tack för svaren. Jag hade inte möjlighet att ringa Ducati idag och höra vad de trodde att det var men jag får göra det imorn. Egentligen borde jag kanske följa dina råd Sircastic och bli lite mer teknisk men jag ska avvakta vad verkstaden har att säga!


Chronic skrev:
Va? det ÄR ju inte bra för en luftkyld ( eller vätskekyld ) hoj att stå på tomgång i 15 min. Det ville väl han påpeka, för att vara schysst. Märklig inställning :kocko

När jag just hade kommit hem igår kväll och var halvt knäckt :( över att min nya hoj krånglade behövde jag inte få höra att jag missköter den. Jag lät den inte stå på tomgång under de minuterna jag använde telefonen för att jag trodde att den mådde bra utav det utan för att jag trodde att det skulle ha varit värre om enbart startmotorn hade stått och hackat under den tiden. Det kanske var ett misstag.
 
Nacka skrev:
Tack för svaren. Jag hade inte möjlighet att ringa Ducati idag och höra vad de trodde att det var men jag får göra det imorn. Egentligen borde jag kanske följa dina råd Sircastic och bli lite mer teknisk men jag ska avvakta vad verkstaden har att säga!




När jag just hade kommit hem igår kväll och var halvt knäckt :( över att min nya hoj krånglade behövde jag inte få höra att jag missköter den. Jag lät den inte stå på tomgång under de minuterna jag använde telefonen för att jag trodde att den mådde bra utav det utan för att jag trodde att det skulle ha varit värre om enbart startmotorn hade stått och hackat under den tiden. Det kanske var ett misstag.


Du har helt rätt, hojen är ny och då har du garanti på prylarna.

Rör ingenting som kan sätta garantin ur spel utan se till att försäljningsstället reparerar hojen.

Trista att det krånglar men jag hoppas att det löser sig snabbt och lätt.
 
Precis, GARANTI!
Låt Ducati meka med hojen istället... Du kommer få fler tillfällen att smutsa ner dig ;)

Dessutom så är det som i föregående inlägg. Garanti kan förfalla av att du gör fel grejjer. Det som står i handboken att du får göra är ungefär vad du FÅR göra.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top