Startknappen startar knappt!

jag hade problem med att el-snöret i dödarknappen gick av, en lödkolv senare var problemet borta!
samma modell och år som din så kolla det! :tummenupp

Mest nyfiken vad är ett elsnöre?

Kolla upp om det är iridium stift på den det e javulens påfund till hondorna.
Jag har fått blästra mina ett par svängar för att få fart på mopeden.
Nu har jag iof sprut på min då men det kan vara iridium på din med.
 
Last edited:
Dra på trissor! Hojen startade! :banana

Varför startar den så käftigt idag plötsligt men inte igår?
Om det är pga av att den blivit sur hur förhindrar jag att liknade incident i framtiden?
Gratulerar:)
Använd bara choken när motorn är kall. Aldrig annars.
kör alltså inte omkring med choken i hela tiden.
Då slipper du sura ner motorn, om det nu är det som har hänt.
 
Gratulerar:)
Använd bara choken när motorn är kall. Aldrig annars.
kör alltså inte omkring med choken i hela tiden.
Då slipper du sura ner motorn, om det nu är det som har hänt.

Men den vill så gärna dö (fastän jag kört en längre sträcka en längre tid)
så fort jag saktar in/ska stanna :gnissla vid tex en korsning, att jag måste choka för att den inte ska dö.

Moment 22. :huvet
 
Men den vill så gärna dö (fastän jag kört en längre sträcka en längre tid)
så fort jag saktar in/ska stanna :gnissla vid tex en korsning, att jag måste choka för att den inte ska dö.

Moment 22. :huvet
Aha, det verkar inte bra. Motorn ska gå fint och stabilt på tomgång utan att man ska behöva justera med choken.
Nåt fel är det.
 
Men den vill så gärna dö (fastän jag kört en längre sträcka en längre tid)
så fort jag saktar in/ska stanna :gnissla vid tex en korsning, att jag måste choka för att den inte ska dö.

Moment 22. :huvet

Kanske går den på för låg tomgång? Leta upp var tomgångsskruven sitter (ett tips är att köpa en verkstadshandbok) och skruva lite på den.
 
Grattis till starten, då var hon ju bara sur då :tummenupp

Angående att hon dör vid tomgång, gäller det kall eller varm motor?
Är motorn varm när det händer är, troligtvis, din tomgång ställd för lågt. Vad har du för varv på motorn vid tomgång?

Kanske dags att göra rent förgasarna.

/R
 
Att den dör vid rödljus beror alldeles säkert på för lågt ställd tomgång. Att motverka det med att choka som du gör är som att be efter en sur motor. Antagligen surade den till sig igår och ville inte starta, sen hade du turen med dig och bensinen dunstade såpass mycket över natten att den ville starta idag. Mycket möjligt att du drog ur batteriet såpass mycket att den inte tände dessutom. Bara för att den orkar dra runt startmotorn behöver det inte betyda att det tänder. Min R1:a betedde sig på det viset i våras. Att den startade idag beror med andra ord antagligen på att den inte var lika sur, i kombination med temporärt fullgod laddström. Dock hade säkert en fulladdning och lite underhållsladdning med en C-tech-laddare inte varit dumt.

Justera tomgången och sluta kör med choken intryckt när den är varm.

//Morphine

EDIT: Att använda choken betyder att du stryper en del av lufttillförseln till motorn (choke betyder strypa på engelska), vilket gör bränsle/luftblandningen fet (dvs. mer bränsle än luft i blandningen, lambda-värde större än 1). Detta är önskvärt när motorn är kall men inte när den fått upp värme. Kör man på en alldeles för fet blandning för länge blir motorn sur, dvs. choke länge = sur motor.
 
Last edited:
En kurs i mc-teknologi och funktion....

... kanske är en bra ide för de som inte vet hur en mc fungerar.
 
har du den i garage ?

sen e det nog tomgågen du bör se över. :hihi:fattartil (eller nogon annan) :tungan
o en lättare service och genom gång vad som e vad på denna mc mm

Have fun in the sun :cool:

gasa du ut den ordentligt då du körde i dag då ??


//Robin
 
Om din hoj håller på att lägga av vid rödljusen, använd INTE choken. Choken är inget räddningsredskap för hojar som håller på att dö och den är inte heller någon form av turboknapp som en hel del mopedister tror. Håller hojen på att dö, gasa till med GASHANDTAGET eller låt den dö. Choken kommer troligtvis att göra att det som inträffade förra gången återupprepar sig. I och med ditt senaste inlägg så verkar du inte läsa så många inlägg i denna tråd men jag hoppas att du tar till dig åtminstonde lite information.
 
Oj! Nu gick det flera sekunder sedan senaste inlägget, som sade att man inte ska köra med choke då motorn är varmkörd och att en tomgångsjusternig kan vara bra att göra, så det är nog bäst jag upprepar det:

Kör inte med choken då motorn är varm. Har den tendenser att dö utan choke efter motorn är varmkörd ska du justera tomgången.

:rolleyes:
 
Chokereglaget är INTE till för att hänga make-up väskan på.....:)
 
Dra på trissor! Hojen startade! :banana

Exakt samma procedur upprepades idag som igår, dvs på med choke och ett tryck på startknappen och lite gas så gick den igång nästan med detsamma! :)

Men varför ville den inte igår då? :va
Fastän jag provade i 5 olika omgångar med flera timmars mellanrum.

Varför startar den så käftigt idag plötsligt men inte igår?
Om det är pga av att den blivit sur hur förhindrar jag att liknade incident i framtiden?

det är ju som att hälla vatten på en gås. Det har ju skrivits 100ggr nu varför den blivit sur. Är det en vindtunnel mellan öronen?
 
Back
Top