Startknappen startar knappt!

Eller "Hela Hojen" Högbergsgatan 48.
08-6440051

Jo, men det känns lite sådär att putta hojen dit från roslgstull... :rolleyes:

Jag har vågar faktiskt inte pilla på den och leta tändstift då jag bara e rädd att jag gör mer skada än nytta.
Ska höra med en mc-mekaniker imorron och så får denne titta och ställa "diagnos", jag ska självfallet skriva ner de "möjliga problemen och lösningarna" ni tipsat om och höra om det kan va nåt av dem.
Är hoppfull. :)
 
Inte för att det behövs en till svammlande expert i tråden men håller med en av de föregående. Du har säkert knäckt stiften, byt dom innan du börjar joddla med multimeter eller frakta hojjen till den lokala ockerfirman.
 
Gaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Goddag yxskaft.
 
Last edited:
Intressant hur en kvinna blir bemött på forumet med ett sånt här "problem". Hade velat se svaren om en kille startat samma tråd.. :hihi Hoppas du får rätt på "den där knappen som startar hojen" :glömdet
 
har en likadan modell från 2000 (vet inte vad du har) men min ska ha full choke och ingen gas när man startar. när den sedan stått o blivit varm stänger du choken helt sen är det bara att åka.
Köra med choken är ingen ide, händer inget förutom att den får för fet blandning så tändstiften kan ha sotat igen, då är det bara att byta
Tror att batteriet är slut, det brukar stå på batteriet hur mycket spänning, hur stark ström och hur länge du ska ladda det.
tändstiften sitter på cylindern. 1 tändstift till varje cylinder
 
Förståelse för hur saker man använder fungerar är inte nödvändigt, men det underlättar ofta om det blir fel på dom.
Du kanske borde läsa på lite om hur en motor/motorcykel fungerar, det kommer säkert underlätta för dig i framtiden om det blir fler fel.
Här är tex en bra sida om hur en förbränningsmotor (en sån som driver din hoj) fungerar:
http://www.ne.se/förbränningsmotor#
Där ser du även vart tändstiftet sitter på varje cylinder (du har fyra på bredden i din hoj).
Att skaffa orginalmanualen till din hoj och läsa igenom den ger även det en hel del matnyttig info. (sök på tex ebay efter en)
När du sugit i dig den informationen kan du ju googla på hur en förgasare funkar (4st på hojen, dit bla choken är kopplad)
tex: http://hem.passagen.se/dollarsullivan/suteknik.html
Bara några små tips. =)
 
Jo, men det känns lite sådär att putta hojen dit från roslgstull... :rolleyes:

Jag har vågar faktiskt inte pilla på den och leta tändstift då jag bara e rädd att jag gör mer skada än nytta.
Ska höra med en mc-mekaniker imorron och så får denne titta och ställa "diagnos", jag ska självfallet skriva ner de "möjliga problemen och lösningarna" ni tipsat om och höra om det kan va nåt av dem.
Är hoppfull. :)



Dom kommer inte o kunna säga det va felet e innan dom felsöker denna och då måste du lämna in den på verkstad och vad det kostar har du ingen i din bekantskrets som e bra på el mm ?? eller granne liknande :rolleyes:

Ring dit men dom kan bara speckulera tro mej det e nog bäst om du ställer in dej på detta

Det löser sig nog surrr

//Robin
 
Finns det ingen vettig person som kan hjälpa henne så hon slipper åka till verkstaden och betala ocker? Speciellt när det är ett så enkelt fel.

Det är en hojintresserad person som inte kan allt om hojar som en kille. Hoppas att någon snäll och kunnig ställer upp och kollar på den. Vore synd annars.
 
Jag är inget pro på moppar men kan i alla fall komma förbi med laddare och kolla lite grejjer åt dig om du vill?
Sitter i möte fram till klockan 15:30 i närheten, kan komma förbi efter det, PM:a ditt nummer om det passar för dig.
 
Kabla till ett bilbatteri imorgon. Avstängd bil eller löst batteri. Röd mot röd, svart mot valfri jordad chassidel som inte är i direkt anslutning till batteriet (för gnistbildningens skull). Imorgon borde den gå ingång smärtfritt. Annars bara kör på starten tills den startar. Kör en långtur så det laddas upp igen (då du inte har licens på batteriladdare).


Detta låter vettigt som utgångspunkt.
 
Finns det ingen vettig person som kan hjälpa henne så hon slipper åka till verkstaden och betala ocker? Speciellt när det är ett så enkelt fel.

Det är en hojintresserad person som inte kan allt om hojar som en kille. Hoppas att någon snäll och kunnig ställer upp och kollar på den. Vore synd annars.

Precis min tanke. Var är alla riddare?
Ni är väl ett GÄNG stora starka karlar i innerstan!
Jööörgeeen! Kom å hjälp!
 
Dra på trissor! Hojen startade! :banana

Exakt samma procedur upprepades idag som igår, dvs på med choke och ett tryck på startknappen och lite gas så gick den igång nästan med detsamma! :)

Men varför ville den inte igår då? :va
Fastän jag provade i 5 olika omgångar med flera timmars mellanrum.

Varför startar den så käftigt idag plötsligt men inte igår?
Om det är pga av att den blivit sur hur förhindrar jag att liknade incident i framtiden?
 
Back
Top