Startknappen startar knappt!

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Nej, detta är inget försök att va rolig, men jag har faktiskt stött på ett verkligt och inte heller så roligt problem med min nya hoj:
Den vill inte starta!!!! :gnissla

Startade upp den som vanligt imorse (utan problem) med choke då den stått ute hela kvällen och så efter en stunds chokande så körde jag iväg emot vad jag trodde skulle bli Röken.
Efter en kort stunds körande (fortfrande med lite choke i) kom jag till Roslagstullsrondellen och där stannade jag för rött ljus varpå hojen dog strax därefter.

Startade på nytt, men startknappen reagerade inte alls.
Tog på full choke, men inget hände, och igen, men nada! :huvet
Puttade fanskapet till en närliggande parkering och provade allt.

Slog av den, på en igen, full choke medan jag trycker på startknappen och samtidigt virder på gas, men nada (jo, en gång "tände" den till men dog sekunden efter).
Kollade så att jag inte kommit åt dödarknappen, eller att sidostöd inte var nerfällt och dylikt (nu hade jag neutralläge i så det kvittar ju ändå).

Nåja, fortfarande inget som hände.
Provade senare idag att ta och vrida bort tankknappen och ta bort choke för att blåsa ur den, men startknappen vill inte! :död

Varför vill den inte starta? :4skrika

Är det nåt elektriskt fel? Batteriet?
Ja, ni kan ju bara gissa att jag inte vet.... :gråta
 
Det här blir kul :)

(om du håller in kopplingen,skillnad?)

Nope, har provat att ha i ettans växel också
(och hållit in kopplingen dårå off course) och provat att starta den i från det läget ist för neutralläge, men med samma resultat tyvärr.

händer inget när du trycker på start knappen eller går motorn runt men startar ej???

Va e skillnaden? :confused:
 
Last edited:
Nope, har provat att ha i ettans växel också
(och hållit in kopplingen dårå off course) och provat att starta den i från det läget ist för neutralläge, men med samma resultat tyvärr.



Va e skillnaden? :confused:

skillnaden är ju att om man trycker på en knapp och inget händer eller om man trycker på en knapp och en elmotor (startmotor) börjar snurra. kort samanfattat kan väl frågan vara---- när du trycker på start knappen, hörs det något ljud från motorns område då???.
 
Om startmotorn inte ens går runt är det ju något elektriskt fel, och det hör du på så sätt att det låter inte alls.
troligtvis batteriet. Lyser lampor och så?

Om motorn går runt är det ju inget elfel utan något bränsle eller tändningsfel troligtvis.:rolleyes:
 
Hör du om motorn snurrar eller är det bara knäpp tyst?

/R

Snurrar eller rättare sagt surrar.

Om jag chokat den sur och tagit död på batteriet, hur fixa den isf till mintcondition? :)

Om startmotorn inte ens går runt är det ju något elektriskt fel, och det hör du på så sätt att det låter inte alls.
troligtvis batteriet. Lyser lampor och så?

Om motorn går runt är det ju inget elfel utan något bränsle eller tändningsfel troligtvis.:rolleyes:

Ja, det låter liksom du-tu-du-tu-du-tu när jag håller in startknappen, och ja lampor lyser, även den blåa, fett irriterande :mad:

Jag har provat "dödarknappen", och nej det är inte den som är boven i dramat.
 
Last edited:
du-tu-du-tu-du-tu när jag håller in startknappen,

Ok, då är batteriet troligtvis OK.

Låt hojjen stå till i morgon och starta som vanligt.
Vill den fortfarande inte så plocka ur tändstiften och torkar rent/torrt.

Hur länge körde du med choken? En varm motor ska inte behöva chokas, misstänker att den var varm när du gjorde dina startförsök? Motorn fick då för mycket bensin och blev vad man kallar sur.

Blåa lampan :va menar du indikationslampan för helljus - stäng av helljuset.

/R
 
Snurrar eller rättare sagt surrar.

Om jag chokat den sur och tagit död på batteriet, hur fixa den isf till mintcondition? :)


Ladda bateriet kolla div kontakter efter oxid sen lyssna on det e start motorn som snurrar runt, och så inte start motorn bara inte kuggar över,(ev knacka lite på denna det kan va så att den ligger kug mor kug)
Kolla even om batteret tar ladd då du får igång den

Om den har blitt sur ta bort sänt stift o kör runt motorn med start motorn Med skängd soppa kran dock allt för länga men el motorn ev hitta en backe o rulla i gång den (du kan ev få i gång den utan att ta bort tänd stiften om du har tur) sen när den startar dra ut hojen rejelt efter detta på motor väg så du för bränner allt som finns kvar

starta med parkerings lysten bara och om lyserna fungerar så har du ju ström
om du inte menar kontrollaporna bara :tummenupp



have fun


//Robin
 
Last edited:
Ok, då är batteriet troligtvis OK.

Låt hojjen stå till i morgon och starta som vanligt.
Vill den fortfarande inte så plocka ur tändstiften och torkar rent/torrt.

Hur länge körde du med choken? En varm motor ska inte behöva chokas, misstänker att den var varm när du gjorde dina startförsök? Motorn fick då för mycket bensin och blev vad man kallar sur.

Blåa lampan :va menar du indikationslampan för helljus - stäng av helljuset.

/R
Om den nu blivit sur, vad kan jag göra för att fixa bort surheten så att säga?

Var sitter tändstiften?
Hur laddar man batteriet?
:rodnar

Edit: Blå lampa va bara (ett skämt i mitt inlägg ovan) och ett referat på tidigare tråd som bevittande min okunskap.
 
blöta/sura stift ,, byt så startar den som vanligt igen ,, man bör inte choka varma motorer,, that´s it.
lycka till / Jocke
 
Om den nu blivit sur, vad kan jag göra för att fixa bort surheten så att säga?

Var sitter tändstiften?
Hur laddar man batteriet?
:rodnar

Edit: Blå lampa va bara (ett skämt i mitt inlägg ovan) och ett referat på tidigare tråd som bevittande min okunskap.

Låt hojen stå tills i morgon och starta som vanligt.
Fungerar inte det, ta henne till närmsta verkstad så hjälper dem dig, tror det blir säkrast så :krama

/R
 
Ladda bateriet kolla div kontakter efter oxid sen lyssna on det e start motorn som snurrar runt, och så inte start motorn bara inte kuggar över,(ev knacka lite på denna det kan va så att den ligger kug mor kug)
Kolla even om batteret tar ladd då du får igång den

Om den har blitt sur ta bort sänt stift o kör runt motorn med start motorn Med skängd soppa kran dock allt för länga men el motorn ev hitta en backe o rulla i gång den (du kan ev få i gång den utan att ta bort tänd stiften om du har tur) sen när den startar dra ut hojen rejelt efter detta på motor väg så du för bränner allt som finns kvar

starta med parkerings lysten bara och om lyserna fungerar så har du ju ström
om du inte menar kontrollaporna bara :tummenupp


have fun


//Robin

Okej, så om alla knappar lyser betyder det alltså att batteriet är ok? :va

Men problemet är ju att startknappen inte vill starta, så du menar att jag skulle kunna springa igång den ändå isf? :confused:

Edit: Känner mej så fruktansvärt dum och maktlös inför detta. Jag vill bara köra lite good damm :gråta
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top