Startavgifter SM/SO, för dyra

Jaja... trött och slarvig....

Min grundtes är i alla fall att fram tils att vi har typ 10.000 betalande åskådare på en SM-helg (vilket realistisk aldrig kommet att ske) så är det vi förare som kommer att behöva stå för hela kalaset själva. Och det bästa sättrt att se till att det blir så billigt som möjligt är att vi har fulla startfält i alla klasser....

Inte sant.. Jag testkör det här lite just nu, och det finns intäktsmöjligheter från håll man inte väntar sig. Med en publik på ett par tusen skulle det finnas sponsorintresse, det finns också marknadsplatser att sälja och även med ett biljettpris på en ynka 50-lapp ger det 50x2000 = 100.000 vilket med 100 startande motsvarar ganska exakt en tusenlapp. Med intäkterna från andra samarbeten och de bidrag man kan få från kommunen om eventet blir en "folkfest" kan startavgifterna minskas ännu mer och framförallt kan man bygga ut hela eventet så att dessa tävlingar blir vad de borde vara!

Med publik och lite engagemang får man lätt media, med det följer fler sponsorer osv..

Når man bara 1/3 längs den vägen ökar också förares individuella chanser att få till bra sponsorsamarbeten vilket täcker delar av de kostnader som inte sänkts från klubbarna.

Låter det bra?

Ställ er på torget, hälsa på folk, berätta vad RR är för nåt och låt ungarna provsitta hojen. Bjud in till nästa race och lova en tour i depån. Skicka ett pressmeddelande till er lokaltidning om att deras orts lokala räserstjärna kommer att tävla i den ashårda klassen R600 (;) T.ex) i helgen på xxx-banan och bifoga lite bilder. Skriv en racerapport efteråt och skicka nytt pressmeddelande.

Lokaltidningar har inte mkt att skriva om, utnyttja det.

Ingen annan kan göra jobbet, det måste VI göra. Inte "nån annan", VI!

Jag bestämde mig i vintras för att åka på lite tävlingar som åskådare i år, istället för "bara" läsa på nätet hur det gått och hålla med om att det är trist att inte fler kör och trist att inte fler kollar.

mvh. Fredrik

Då är du välkommen till Linköping också 7-8 sept. :)

Tar du med 300 får du fylla bilen med mer folk också ;)

Då är du välkommen till Linköping också 7-8 sept. :)

Tar du med 300 får du fylla bilen med mer folk också ;)

Det är redan ikryssat i kalendern, får se vilka som kan/vill följa med, hittills har jag åkt tvåsitsigt men det går ju ta en annan bil =)

Vore intressant att veta hur beloppet fördelar sig på banhyra, ambulans och övrigt.

När jag höll på betalade vi hundralappar för detsamma. Senare kom en KRAFTIG höjning som motiverades med att man skulle fixa bättre mediatäckning av tävlingarna bl.a. på TV. Av detta blev inte mycket än ett par snuttar på någon undanskymd kanal, sedan dog det ut.
Men avgifterna förblev höga...

Kan inte svara för banhyra på helgen(som antagligen är dyrare) men att hyra knutstorp heldag på en vardag kostade förra året 50 000:-. Detta är endast banhyra, sen tillkommer ambulans samt eventuella flaggvakter etc.

Last edited:
Ställ er på torget, hälsa på folk, berätta vad RR är för nåt och låt ungarna provsitta hojen. Bjud in till nästa race och lova en tour i depån. Skicka ett pressmeddelande till er lokaltidning om att deras orts lokala räserstjärna kommer att tävla i den ashårda klassen R600 (;) T.ex) i helgen på xxx-banan och bifoga lite bilder. Skriv en racerapport efteråt och skicka nytt pressmeddelande.

Lokaltidningar har inte mkt att skriva om, utnyttja det.

Ingen annan kan göra jobbet, det måste VI göra. Inte "nån annan", VI!

The way to go!!!!:tummenupp

Mig personligen tycker jag inte att anmälningsavgifterna är för stora utan snarare kostnaderna runt omkring. Bla däck och transporter. Tittar vi sen på rookieserien så vill jag hävda att det är för många race och Gelleråsen är på tok för överrepresenterad. Totalt på säsongen blir det 20 race varav 9(!!!) körts på Åsen...

(bortklippt)

Ser man till RR i Sverige så är det för mig som oinvigd jävligt otydligt vad som är vad.. det är SO, SM, Superbike, superstock, BOTT , ERF.. Sprint.. Rookie mm mm.. Vem är den bästa föraren i Sverige? Förmodligen någon man t om som hojåkare aldrig hört talas om.. Ok, det var lite generaliserat.. men tänk själv för någon som inte ens kör hoj själv.. hur ska en random tävling kunna bli intressant om man inte ens vet att den som vinner faktiskt är "bra"..

Nu är det enstaka namn som sticker ut, men man har ingen aning om hurvida de är bra eller ens kör i den "bästa" serien egentligen..

Så svårt var (är?) det inte. När jag blev nyfiken på RR så var det faktiskt ganska lätt att hitta information om klasser och förare. Hittade information och länkar via bl.a. olika hemsidor kopplade till Gelleråsen. SH hade racingprofiler och så var det bara att läsa Highsider.se

Vad har hänt med racingprofilerna på SH?

Har Highsider.se dött?

PS. Inte bara svergie har tomt på läktarna. Såg en TV-sändning från Silverstone som INTE var MotoGP. Även deras läktare gapade förvånantsvärt mycket tomma.

Mig personligen tycker jag inte att anmälningsavgifterna är för stora utan snarare kostnaderna runt omkring. Bla däck och transporter. Tittar vi sen på rookieserien så vill jag hävda att det är för många race och Gelleråsen är på tok för överrepresenterad. Totalt på säsongen blir det 20 race varav 9(!!!) körts på Åsen...

Det du nämner om Gelleråsen noterade jag också. Det räcker att man är duktig på endast Gelleråsen för att "Vinna" rookie.
Dock förstår jag att detta är fallet, eftersom Mike arrangerar de flesta av sina tävlingar där. Antagligen eftersom det är mest lönsamt för honom att köra där.
Jag respekterar detta eftersom han är den mest engagerade tävlingsarrangören, vilket jag uppskattar väldigt mycket. Så länge som tävlingar arrangeras är jag nöjd. :)
Jag bor också i Skåne och har varit i karlskoga 4ggr redan i år. :huvet

Back