Startavgifter SM/SO, för dyra

Ajja, en vacker dag kommer jag sluta bry mig helt :)

Det varken tror eller hoppas jag! Av den enkla anledningen att du, precis som jag, ÄLSKAR racing och vill att den ska fungera BÄST, så det blev GRATIS för oss förare att visa upp våra skills!!!! Inför en STOR publik!!!

SÅKLART tycker jag att Mike ska annonsera på SH, SÅKLART tror jag det är en bra ide! MEN, nu verkar det ju som både du och han är lika övertygade om att ni har rätt att ingen kan ge sig! Och, som du säger, så har du ju ingen ekonomiskt att tjäna på SH längre, du bara driver det, och då KAN du ju inte ge Mike den freebeen. Synd.

Last edited:
Det har stått på highsider och BIKE bl.a om tv-sändningarna förutom på Scandinavian Opens egen hemsida. Finns säkert många fler ställen det stått på. Är väll bara på detta forumet man inte skriver något om det. Här har racingforumet mest blivit nått teknikforum där banåkare frågar om hur man tejpar lycktor och vilka gatdäck man ska ha på banan.. :brinnerup

Men... om jag som roadracing-intresserad har lyckats missa det. Då har väl promotandet av detta misslyckats? Om jag som intresserad inte har lyckats se det, hur stor är möjligheten att potentiella sponsorer lyckas se det?

Om kunden inte köper produkten så är det inte kunden det är fel på.

Om kunden inte köper produkten så är det inte kunden det är fel på.
ExaCkt!

Tyvärr så lever arrangörerna i något parallellt-universum där det är tvärtom. Hur många hundra gånger har man inte läst på det här forumet att förarna inte fattar vilken fantastisk produkt de faktiskt får för sina pengar?

I övrigt håller jag med dig om att informationen om TV-sändningarna varit usel och hur många tittare har Motors TV? 500? TV kan svensk RR skrota de närmsta åren och koncentrerar sig på att få tillbaka fulla startfält istället.

Precis vad jag undrade förra året, när det kostade i princip hälften att köra ett Danskt mästerskap på Knutstorp jämfört med vad ett Svenskt mästerskap kostade.

Precis vad jag undrade förra året, när det kostade i princip hälften att köra ett Danskt mästerskap på Knutstorp jämfört med vad ett Svenskt mästerskap kostade.

Så tänkte jag med, och när jag ställde frågan till Torleif, arrangören, så sa han att
-Det går med förlust! Men race är coolt så jag gör det ändå!

Jaja... trött och slarvig....

Min grundtes är i alla fall att fram tils att vi har typ 10.000 betalande åskådare på en SM-helg (vilket realistisk aldrig kommet att ske) så är det vi förare som kommer att behöva stå för hela kalaset själva. Och det bästa sättrt att se till att det blir så billigt som möjligt är att vi har fulla startfält i alla klasser....

Så tänkte jag med, och när jag ställde frågan till Torleif, arrangören, så sa han att
-Det går med förlust! Men race är coolt så jag gör det ändå!
Då är ju frågan vad dom drar in pengar på som täcker förlusterna? Har dom inte en direktkoppling till Bill Gates bankkonto så måste dom ju ha andra, hyggliga, intäkter? Varför kan inte svenska klubbar ha samma intäkter?

eeeh? ;-)

Detta har det pratats om sen jag börja köra, och görs efter jag sluta, otroligt.
Hur svårt kan det va att förstå att prispengar från startavgifter är skit?
Ta från alla och ge till dom välsponsrade.

Ja, det där med prispengar är den största idiotin som man infört inom svensk RR..... Som tur är så är det inte mycket sånt i år....
Nåt år hade vi väl 100.000:- till vinnarenbi PRO SBK.... Hade nog gjort bra mycket mer för sporten om man sänkt anmälningsavgifterna med 100.000:- istället....

Kanske skulle ta å lista ut hur vi ska få mediaövervakning istället. Där media förekommer finns sponsorerna. Media = mer vetskap. Mer vetskap = mer publik. Mer publik = mer sponsorpengar. Mer sponsorpengar = bättre priser både för tävlande och besökande.

Prispengar är aldrig lösningen för "små" sporter.

Då är ju frågan vad dom drar in pengar på som täcker förlusterna? Har dom inte en direktkoppling till Bill Gates bankkonto så måste dom ju ha andra, hyggliga, intäkter? Varför kan inte svenska klubbar ha samma intäkter?

Har dom inte bandagar i anslutning till racen? Eller är det något jag drömt?

Jag bestämde mig i vintras för att åka på lite tävlingar som åskådare i år, istället för "bara" läsa på nätet hur det gått och hålla med om att det är trist att inte fler kör och trist att inte fler kollar.

Åkte på SO Falkenberg i slutet av juni och jävlar va nöjd jag var som åskådare med 12 race totalt en dag, finns inget jag åkt och kollat på som ger lika mycket race.

Tog med mig en kompis också så jag bidrog med 300kr i inträden i alla fall, det var värt 42 mil enkel resa då jag tyckte om upplägget, så pass mycket att vi åkte till Gälleråsen i lördags också, eftersom det "bara" är drygt 20 mil enkel hann vi se kvalet också den här gången.

Kommer garanterat åka på fler race, blir en sväng till Linköping i helgen bland annat.

Just SO/SM hittade jag information om efter jag bestämt mig för att åka och börjat leta efter vettiga race att åka på, inte tvärt om att man ser informationen först och efter det bestämmer sig, vilket borde vara det föredragna sättet.

mvh. Fredrik

De gör tre bandagar innan racedagen vilket betalar för att släpa dit hela staben/arrangemanget. Så här der tidsschemat ut. Racedagen är en kanondag; MYCKET körning för lite pengar! Så visst, det är ett kanonkoncept.

http://www.zenergyracing.dk/wp-cont...ng-Knutstorp-august-2013-revised-july-7th.pdf

Last edited:
Jag bestämde mig i vintras för att åka på lite tävlingar som åskådare i år, istället för "bara" läsa på nätet hur det gått och hålla med om att det är trist att inte fler kör och trist att inte fler kollar.

Åkte på SO Falkenberg i slutet av juni och jävlar va nöjd jag var som åskådare med 12 race totalt en dag, finns inget jag åkt och kollat på som ger lika mycket race.

Tog med mig en kompis också så jag bidrog med 300kr i inträden i alla fall, det var värt 42 mil enkel resa då jag tyckte om upplägget, så pass mycket att vi åkte till Gälleråsen i lördags också, eftersom det "bara" är drygt 20 mil enkel hann vi se kvalet också den här gången.

Kommer garanterat åka på fler race, blir en sväng till Linköping i helgen bland annat.

Just SO/SM hittade jag information om efter jag bestämt mig för att åka och börjat leta efter vettiga race att åka på, inte tvärt om att man ser informationen först och efter det bestämmer sig, vilket borde vara det föredragna sättet.

mvh. Fredrik

KUL att det var bra!!!

Det hade varit en dröm att kunna se fulla startfält i alla klasser, WSBK hade kört i Sverige samt att banan legat i nära anslutning till Sthlm. Då hade det inte varit några problem för mig att dra med mig alla polare, en dejt, familjen osv för att se riktig rejsing. Även om det kostat ett par hundra.

Men en dröm var det!

De gör tre bandagar innan racedagen vilket betalar för att släpa dit hela staben/arrangemanget. Så här der tidsschemat ut. Racedagen är en kanondag; MYCKET körning för lite pengar! Så visst, det är ett kanonkoncept.

http://www.zenergyracing.dk/wp-cont...ng-Knutstorp-august-2013-revised-july-7th.pdf
Då kan man ju fråga sig varför inte svenska arrangörer gör samma sak? :va Visst, på Anderstorp har ju Fiver kört bandagar innan, men det har ju varit helt skilt från tävlingen, så det har ju inte gynnat oss utövare, mer än att vi har kunnat köpa mer bantid när vi ändå var där.

Luffen kör väl lite av det konceptet med bikeweek. Men som du säger så blir det inte mindre dyrt att tävla för det!

Personligen resonerar jag som så här:
- JAg är GLAD att det finns folk som arrangerar race för en rimlig peng! Jag är GLAD över att de gör det på ett (i de allra flesta fall) gott och glatt sätt! I min racebudget för ett år betyder någon tusenlapp upp eller ner i anmälningsavgifter speciellt mycket, det är andra saker som är de stora bovarna. SÅKLART önskar jag mig tillbaka till hur det var för tio år sedan, då jag tror det kostade 1400 kr att köra race. Men nu är vi färre som kör och jag har all respekt för att arrangörerna inte vill gå back!

Så, vad göra? Tja, jag ser om mitt eget hus och försöker skära ned kostnaderna på sådant JAG kan påverka! Det är mycket enklare än att tala om vad andra ska göra. I dagens företagarklimat är det SVÅRT att hitta någon som har en spänn över, men med tid och energi går det att komma en liten bit på vägen. Och jag tror det i det långa loppet ger ett bättre utfall än att tycka saker. Typ...

Personligen resonerar jag som så här:
- JAg är GLAD att det finns folk som arrangerar race för en rimlig peng! Jag är GLAD över att de gör det på ett (i de allra flesta fall) gott och glatt sätt! I min racebudget för ett år betyder någon tusenlapp upp eller ner i anmälningsavgifter speciellt mycket, det är andra saker som är de stora bovarna. SÅKLART önskar jag mig tillbaka till hur det var för tio år sedan, då jag tror det kostade 1400 kr att köra race. Men nu är vi färre som kör och jag har all respekt för att arrangörerna inte vill gå back!

Så, vad göra? Tja, jag ser om mitt eget hus och försöker skära ned kostnaderna på sådant JAG kan påverka! Det är mycket enklare än att tala om vad andra ska göra. I dagens företagarklimat är det SVÅRT att hitta någon som har en spänn över, men med tid och energi går det att komma en liten bit på vägen. Och jag tror det i det långa loppet ger ett bättre utfall än att tycka saker. Typ...
Väl talat min vän, ju fler som kör desto troligare är det att racingen hålls vid liv, nudlar och Finax löser det mesta.

Back