Startavgifter SM/SO, för dyra

Banhyran samt ambulans samt övrigt på Knudan kostar ofta mer än 100.000:- per dag
Vore intressant att veta hur beloppet fördelar sig på banhyra, ambulans och övrigt.

När jag höll på betalade vi hundralappar för detsamma. Senare kom en KRAFTIG höjning som motiverades med att man skulle fixa bättre mediatäckning av tävlingarna bl.a. på TV. Av detta blev inte mycket än ett par snuttar på någon undanskymd kanal, sedan dog det ut.
Men avgifterna förblev höga...

man får en känsla att banhyrorna ökade lavinartat samtidigt som att StCC blev populärt .

För 12 år sen kostade ban hyran en tredjedel av vad den kostar idag ... vad beträffande publik så kan det ligga i att "folk" vet inte om att det finns något som heter road racing !!!

dvs folk som inte har ett stort intresse eller själv direkt eller indirekt är involverad i RR har inte en aning om när det är eller var det är .. för de 100.000 som banan kostar skulle det fan ingått lite reklam.

det e väldigt sällan man ser reklam ute beträffande RR !
media övervakningen är oxo bedrövlig i detta land, det skrivs i stort sätt bara om det skulle inträffa en olycka..
när såg man något från SM i sportspegeln tillexempel?

Du har lite rätt, och jag blir lite less när jag läser det här.

Mediaövervakning existerar knappt någonstans. Skillnaden är att andra är duktiga på att mata media med pressmeddelanden när det händer nåt. Hur många såna har skickats till media i år, totalt? Hur många ggr har förare sökt sig ut bland folket för att visa upp sig och promota sin sport? Hur många ggr har förare erbjudit sina sponsorer att delta i olika event? De få som ens försökt få en sponsor vill säga.

Det går att skylla på budgetar åt höger och vänster, men skillnaden mellan vår SM-cirkus och STCC är inte budget, det är engagemang. De går med vinst som ett företag med avkastningskrav, våra klubbar finansieras av övertidstimmar.

Med publik följer sponsorer och media, med media följer än fler sponsorer och mer publik, med mer publik följer sponsorer och media, med..... ni fattar.

Att skylla faktumet att "ingen känner till RR" på någon annan funkar inte. Ring ditt närmsta centrum, säg att du BJUDER på ett event som ungar och pappor kommer älska och ställ dig en dag och promota din sport. Maila din lokala tidning och berätta vad som kommer hända och att det är upptakten till en stundande SM-final. Saker är inte så jäkla svårt egentligen, men man måste GÖRA nåt. Och man måste göra nåt hela tiden, gör man det så kommer trenden att vändas.

And that´s funny, because it´s true! :fakta

Det finns ett fåtal som är duktiga på det här i Sverige. Hur kommer det sig att en av landets mest omskrivna förare knappast tillhör toppen i sin klass öht? (Sorry buddy)

Håller med Peter1980 helt, sporten existerar inte och det är allt för omständigt för en oinvigd att sätta sig vad för serier & klasser som existerar.

Storpublik och TV sändningar av svensk RR känns riktigt långt bort... Kanske någon med ork kan bör här med... "TEXT-TV"

start.jpg

Om man ska lyckas sänka avgifterna så är publik och sponsorer troligen det enda sättet.

Jag var i söndags publik på SM/SO på Gelleråsen för första gång på flera år och blev förvånad av hur illa arrangerat det var för publiken. Trodde verkligen att man skulle ha spottat upp sig lite 2013.
Här är mina, enkla, synpunkter på arrangemanget från mig som publik:

1. Såg inte en enda skylt i Karlskoga om att det faktiskt var SM/SO som pågick, inte ens vid infarten till Gelleråsen så fanns det en skylt. Hur tänker man där?

2. När man betalat inträde på 150:- så fick man ett program i handen. Blev lite glad här och tänkte att "Satan, det har spottat upp sig lite. Seriöst!". Tills man öppnade programmet och insåg att varken tider eller förare stämde med den aktuella dagen. Det var tur att man innan skrivit ut tidschemat och kunde kolla amigoo i telefonen så att man kunde hänga med.

3. Allt är inte bara negativt dock. Måste säga att det var väldigt bra kommentatorer. Gav många skratt och hjälpte mycket att hänga med under dagen!

Att fixa till punkt 1 och 2 här är ingen stor kostnad utan kräver bara att någon styr upp det hela och framförallt nr 1 tror jag skulle locka betydligt fler att komma och titta. Vilket i sin tur kommer att resultera i lägre anmälningsavgifter i det långa loppet (läs inga fler höjningar).

Jag tror att arrangörerna insett att de kan få in lika mycket pengar genom att höja startavgifterna som att försöka locka mer publik. Att få dit mer publik kostar både tid och pengar medan förarna inte har så mycket att välja på om de vill köra.

Jag tror att det största problemet är utebliven konkurrens. Flera banägare och klubbar börjar dock så sakta bli varse om att deras befintliga och potentiella kunder (läs förare) nuförtiden kan köra race på bandagar och med utländska arrangörer. Ju fler som väljer den enklare och billigare racingen på bandagar ju tuffare kommer det att bli för de traditionella arrangörerna.

Jag tror det är för många olika arrangörer av SM/SO etc som alla ska pinka in sin revir. Resultatet blir i princip obefintlig marknadsföring och tillräckligt med olika klasser och mästerskap för att den tilltänkta publiken ska vara ovetandes om att det körs tävlingar och de som faktiskt åker och tittar har svårt att förstå helheten.

Jag tror att det behövs en arrangör som sköter alla nationella tävlingar. Se till att det bara finns en serie, tex SM, och skippa alla andra. Baka ihop klasserna så att det finns tex en Superbike-klass, en 600-klass osv. Inse att det inte finns underlag för elitklasser och att publiken vill se fulla startfält.

2. Sedan är det JÄTTEINTRESSANT, rent principiellt, att tycka att något är för dyrt och tycka att man ska sänka priset! Gör ni detsamma på Volvo? Säger till dem att "Era bilar är för dyra, ni borde sänka priset!" Eller på Ica; "Ni har för dyra priser, ni borde sänka priserna!!!"
Alla som driver en affärsverksamhet gör ju det efter SITT huvud och måste väl i allsin dar ha rätt att driva den PRECIS som han eller hon vill? Eller?

Om man säljer något inget vill ha går man till slut i konkurs.

Se på det å så svenska bilmärket Saab.

kryssade i pollen att jag vill ha reklam vid tävling----- får/ser fortfarande ej någon reklam för några tävlingar..... vilket betyder att jag ej åkt eller kommer åka på någon tävling iår. och då åker jag som betalande publik.

Mike Luff måste ringa och boka in reklam. Han fick det gratis förr av mig som ett utbyte för att jag fick köra gratis eller nästan gratis.

Detta gäller även andra arrangörer. Jag kan inte längre ge bort gratis reklam.

Vore intressant att veta hur beloppet fördelar sig på banhyra, ambulans och övrigt.

När jag höll på betalade vi hundralappar för detsamma. Senare kom en KRAFTIG höjning som motiverades med att man skulle fixa bättre mediatäckning av tävlingarna bl.a. på TV. Av detta blev inte mycket än ett par snuttar på någon undanskymd kanal, sedan dog det ut.
Men avgifterna förblev höga...

Mike Luff har ju till i år val att låta Motors TV filma deltävlingar. Men det var ingen som visste förrän första tävlingen gick. Och det har hänt förr (när jag körde), att ingen ens vetat om att det filmats. Sen vet man inte när det sänds, om alls.

Senaste så valde ju Motors TV att inte ens filma Superbike pga dess uppenbara brist på förare. De filmade endast superstock 600 om jag minns rätt.

Mike Luff har ju till i år val att låta Motors TV filma deltävlingar. Men det var ingen som visste förrän första tävlingen gick. Och det har hänt förr (när jag körde), att ingen ens vetat om att det filmats. Sen vet man inte när det sänds, om alls.

Senaste så valde ju Motors TV att inte ens filma Superbike pga dess uppenbara brist på förare. De filmade endast superstock 600 om jag minns rätt.

Det är du som missat eller inte brytt dig. Det kom ut info till dom som kör redan förra året och det gjordes även ett testprogram på Falkenberg.

Det är du som missat eller inte brytt dig. Det kom ut info till dom som kör redan förra året och det gjordes även ett testprogram på Falkenberg.

Missat såklart då jag inte kör längre. Och jag formulerade mig fel där med att "Ingen" visste, jag menade såklart att jag inte visste. Några visste säkert!

Kommer det sändas?

Om man säljer något inget vill ha går man till slut i konkurs.

Se på det å så svenska bilmärket Saab.

Jo, absolut! Och lika sant är ju att om du spenderar mer än vad du har i plånboken går du också i konkurs! Eller åtminstone himla dåligt, se på Vattenfall!

Detta är ju ett MYCKET delikat problem, att spendera mer för att tjäna mer. Kanske...

Det jag reagerade mot är att det SOM VANLIGT gnälls mycket och snackas mycket om vad ANDRA ska göra...

Mike Luff måste ringa och boka in reklam. Han fick det gratis förr av mig som ett utbyte för att jag fick köra gratis eller nästan gratis.

Detta gäller även andra arrangörer. Jag kan inte längre ge bort gratis reklam.

LITE kul vore det ju om du inför en tävling erbjöd Mike gratisreklam. Efteråt kunde du ju då på ett tydligt sätt visa vilken fantastisk annonsportal SH är;
-Titta här Mike, du har 3 gånger mer åskådare på denna tävlingen ENBART pga annonsen på SH!!!

SÅKLART skulle Mike betala för nästa annons, och nästa annons, och nästa annons, och DU skulle tjäna på hela affären! OCH du skulle inför hela sporthojsfolket framstå som "THE rescuer of Swedish Roadracing!!" Och det vore väl trevligt!

Detta PR-tips delar jag med mig gratis!

Missat såklart då jag inte kör längre. Och jag formulerade mig fel där med att "Ingen" visste, jag menade såklart att jag inte visste. Några visste säkert!

Kommer det sändas?

Självklart sänds det inte utan det är bara Mike Luff som får se det som filmats! :hihi

LITE kul vore det ju om du inför en tävling erbjöd Mike gratisreklam. Efteråt kunde du ju då på ett tydligt sätt visa vilken fantastisk annonsportal SH är;
-Titta här Mike, du har 3 gånger mer åskådare på denna tävlingen ENBART pga annonsen på SH!!!

SÅKLART skulle Mike betala för nästa annons, och nästa annons, och nästa annons, och DU skulle tjäna på hela affären! OCH du skulle inför hela sporthojsfolket framstå som "THE rescuer of Swedish Roadracing!!" Och det vore väl trevligt!

Får du betalt för att göra inlägg och startade trådar här annars?

Poängen med att göra ett TV-program måste väl vara att få folk som INTE medverkar själva att titta?

Jag, som publik, hade inte en aning om att det gjordes något form av TV-program för svensk Roadracing. Att informera förarna är ju ganska så meningslöst om informationen inte förs vidare till publiken.

Kanske skulle vara en bra idé att alla cyklar ska ha en "Motors TV" dekal eller liknande?

Poängen med att göra ett TV-program måste väl vara att få folk som INTE medverkar själva att titta?

Jag, som publik, hade inte en aning om att det gjordes något form av TV-program för svensk Roadracing. Att informera förarna är ju ganska så meningslöst om informationen inte förs vidare till publiken.

Kanske skulle vara en bra idé att alla cyklar ska ha en "Motors TV" dekal eller liknande?

Det har stått på highsider och BIKE bl.a om tv-sändningarna förutom på Scandinavian Opens egen hemsida. Finns säkert många fler ställen det stått på. Är väll bara på detta forumet man inte skriver något om det. Här har racingforumet mest blivit nått teknikforum där banåkare frågar om hur man tejpar lycktor och vilka gatdäck man ska ha på banan.. :brinnerup

Återigen ska jag repetera att jag inte äger SH längre (sen 2008) och jag tjänar inte längre några pengar på några av annonserna. Jag driver SH och får en ersättning för det. I övrigt vanlig medlem.

Sedan är jag förvånad över ditt inlägg. Vet inte hur du vill framstå, men aningen trist att se hur du vill spegla mitt förslag att Mike Luff ska annonsera (för kanske 3000 kr) och nå ut till fler MC-intresserade så fler får veta och höra om när nästa RR-tävling går. Kommer bara 20 fler betalande har han ju fått tillbaka pengarna.

Det är inte direkt så att varken jag eller SH är lösningen, men jag ogillar faktumet att utesluta en så stor mängd folk från att höra talas om RR bara för en hans egna personliga problem med mig eller medlemmar på SH. Hans potentiella kunder.

Ajja, en vacker dag kommer jag sluta bry mig helt :)

Back