startar inte

BlackSheep

Eliten
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Säffle
Hoj
bygge
tjena.. har kommit igån med mitt bygge igen men nu startar den fasen inte.. har stått i ung ett år men jag hade ung samma problem förut med.
motorn är en kawasaki kz750ltd paralelltwin med mikuni..

Jag har gnista men stiften blir inte blöta.. däremot fyller jag flottörhuset med soppa, Har kollat så flottörnålen är tät i båda och det är den, har aldrig grejat med vacumfuggar så vet inte om det är nått mer man ska kolla..

den startar inte när man ger den en sup heller vilket den gjorde förra året.

jag har inte org luftburk utan har trattar på den, visst det kanske inte är optimalt men visst fasen ska den starta, om den sen går sämre med trattar så visst, men det kan väl inte va därför den inte startar?

Vore gött att få igång den nu då allt annat är klart:/
 
nope båda förgasarna är urblåsta och renoverade..bytt allt utom nålar för jag får inte tag i några..men dom är ju täta!:(
 
yepp startgas i stifthålen och bak i fuggarna.. alla sånadär självklarheter är testade, men däremot funderar jag påhur det fungerar med vakumförgasare??

När jag gasar och hojen är avstäng så öppnar den vippluckan (gasspjället) eller va man ska säga som sitter på främre "röret" på förgasaren (mot cyl)

Men Trotteln lyfter inte? Antar att den inte lyfter förens motorn är igång?
 
Du kan testa funktionen på föggarna på en sätt. MEN dom måste vara torra!!!

Ta damsugarn å en bit cykelslang å två slangklammor. trä på slangbiten på dammsugarröret å drafast med en klamma. Den i andra ändan på slangen trär du på föggen + slangklamma. Den ändan på föggen som som du trycker på insugsgummina. När de sitter så startar du dammsugaren å vrider på spjället så ska du bakifrån kunna se att trotteln öppnar beroende på hur mycke du vrider på spjället. Öppnar den inte alls oavsett hur mycke du vrider på spjället så är det något läckage i kammaren på ovansidan på trottel/menbran.

Om de fungerar så kan du med föggarna fyllda med bensin prova att försiktigt blåsa med ett tryckluftmunstycke bakifrån, lyft trotteln lite å sikta med en vinkel på 90 grader mot hålet nålen går ner i. Då får du en sugeffekt liknande hur de fungerar. Då SKA de komma upp bensin där om inget e kron-fel...

Enkla knep att prova funktioner.
 
Bra fråga utan bra svar;) jo men det ska jag allt ha gjort, vad skulle det kunna va som jag har vänt fel?

va nere i garaget nu och kolla, den lyfter trottlarna när jag suger (eller blåser i bakkant)

MEN det kommer ingen soppa när jag blåser i nålsätena? eller jo det kommer soppa ur ett hål i bakkant mot luftburken:/ ? Vad fel?

bor i lägenhet i kd på veckorna och ska dit ikväll så då kan jag inte pilla nå mer denna veckan, inte så poppis att söla med förgasare där tror jag:P men att sitta o våtslipa i duschen det går bra:D

Ingen i karlstad som är sugen på att ta sig en titt? Kan som sagt inget om vacum förgasare bara skruvat vanliga innan..
 
om alla munstycken är "rena" och "trotteln" öppnar sej vid vacum skall den gå.... sitter trotteln åt rätt håll?... hålen skall vara in mot cylindern...
hur ser membranet ut? det känns ju som om den inte får bensin....
och det får den inte om inte trotteln "reser" sej....

vet inte hur det är att blåsa från baksidan som du gjort?!?.... kallas inte vacum.... det kallas väl överladdat... som typ turbo.... tror inte att detta går att jämföra....

men tycker det låter som om den inte reser sej... bör kanske dock gå på tomgång iaf.....

annars är vacumförgasare ganska enkla varianter på förgasare....
se till så att trottelnålen följer med upp.... sedan skall den gå!
 
Hålen i trotteln? är la inga hål i den vad jag sett, hur som går det bara vända den åt ett håll för den är spårad i ena sidan.. nej den får ju inte soppan ur flottörhuset:/ vette fan vad det är, har provat att lyfta flottörn för hand men de hjälper inte, det kommer ju fortf ingen soppa ur hålet:/ det kanske är pga av att jag inte har org burken iaf?
 
Sitter tändkablar rätt? Finns det choke? Jag skulle prova igen med fullladdat batteri och en rejäl omgång med startgas. Blås in i båda trattarna medans du kör startmotorn, går den igång då finns det i allafall chans att den hoppar igång. Talar av egen erfarenhet med motorer som stått längre tid.

Good luck
 
choke finns men den har jag ställt i alla lägen (stängd, halv, full) ingen skillnad..

Ja fan tändkablarna har jag funderat över själv, hur vet jag det? kablarna är märkta 1 och 2 men vilken cyl är vilken?:P kollade inte när jag plocka ner, nu sitter 1an på höger cyl..

har ett litet bilbatteri och försöker starta med så det får bra snurr, org batteriet drar den ur efter 10sek trotts att det är nytt så komp har jag:P

Har spolat startspräy som fan men den får ju ingen soppa så det borde ju va nått förgasar fel..

Edit: Jag har ju fan bara 2 sätt att sätta dom på så varför går jag inte bara ner i garaget och byter:P


Tur att det är mässa snart så man kan hitta prylar:D
 
Last edited:
Om den inte hoppar igång på startgas så är det mer troligt med nåt tändproblem. Även den tjurigaste motor brukar hoppa igång på startgas..
Tänder den verkligen inte till när du sprayar???
 
choke finns men den har jag ställt i alla lägen (stängd, halv, full) ingen skillnad..

Ja fan tändkablarna har jag funderat över själv, hur vet jag det? kablarna är märkta 1 och 2 men vilken cyl är vilken?:P kollade inte när jag plocka ner, nu sitter 1an på höger cyl..

har ett litet bilbatteri och försöker starta med så det får bra snurr, org batteriet drar den ur efter 10sek trotts att det är nytt så komp har jag:P

Har spolat startspräy som fan men den får ju ingen soppa så det borde ju va nått förgasar fel..

Edit: Jag har ju fan bara 2 sätt att sätta dom på så varför går jag inte bara ner i garaget och byter:P


Tur att det är mässa snart så man kan hitta prylar:D
Va försiktig m startgas,de ska bara duttas i lite.inte hällas:huvet
Kollat ventilspelet?Noga de.
sen tror j du har ettans cyle på vänster sida.
Kan ha fel.Första gången isfl...:tummenupp
 
nej dom kan väl bli beroende av startgas då va?

Jo som jag skrev tänder den till men den startar inte..har gnista och ventilerna ska ju inte flyttat sig sen förra vintern då den gick? har inte rört nått i motorn och är inge sugen på att riva hela hojen igen:/


När jag blåste mer tryckluft i nålsätet så kom det bensin från hålen på bilden..kommer även soppa där när jag blåser med munnen i bränsle ledningen?



Sen undrar jag över dessa nålar? sitte en i varje fugge och dom hade jag tydligen inte tagit ur, men det är inte tätt när man blåser i dom däremot undrar jag hur dom ska skruvas grundinställas mao?

 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top