Startar inte med kopplingen intryckt

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Jag har ett problem som jag inte begriper mig på. Helt plötsligt kan jag inte starta hojen med kopplingshandtaget intryckt, det enda läget som startmotorn drar runt på är i neutral med kopplingshandtaget ute. Det finns ju en brytare som känner av när kopplingen är intryckt så att man ska kunna starta med växel i, men hade det varit så enkelt som att den var trasig så hade det ju gått att starta i neutralen även med kopplingen intryckt. Någon som har några idéer innan jag biter i det sura äpplet och börjar felsöka?

om ja inte missminner helt så sitter det en brytare vid koppl handtaget och vet inte om din sidostödswitch sitter kvar. Kolla kablaget så det inte har fått skador vid styrhuvudet, eller att sidost. sv. inte är skadad. Kan vara så eneklt att du fått oxidation i anslutningarna över vintern.
jag har verkstadshandboken i verkstan, men j akan inte kolla förrän senare ikväll :tummenupp

Är det inte så att neutral läget tar över utifall man lägger i det istället för att ha kopplingen intryckt? Din kopplings brytare/givare kanske är paj :confused:

tassen skrev:
om ja inte missminner helt så sitter det en brytare vid koppl handtaget och vet inte om din sidostödswitch sitter kvar. Kolla kablaget så det inte har fått skador vid styrhuvudet, eller att sidost. sv. inte är skadad. Kan vara så eneklt att du fått oxidation i anslutningarna över vintern.
jag har verkstadshandboken i verkstan, men j akan inte kolla förrän senare ikväll :tummenupp

Jodå, sidostödsswitchen sitter där den ska och fungerar. Fäller jag ut stödet när hojen är i växel och kopplingen är intryckt så stannar motorn direkt, vilket ju tyder på att kopplingsswitchen inte fungerar. Men det konstiga är ju att om switchen vid kopplingshandtaget inte fungerar längre så borde det inte göra något skillnad om jag håller in den eller inte när hojen är i neutral.

bebbe skrev:
Är det inte så att neutral läget tar över utifall man lägger i det istället för att ha kopplingen intryckt? Din kopplings brytare/givare kanske är paj :confused:

Som sagt, då borde det ju inte göra något ifall jag håller in kopplingen när jag ska starta hojen i neutral.. :va

URRninja skrev:
Som sagt, då borde det ju inte göra något ifall jag håller in kopplingen när jag ska starta hojen i neutral.. :va

Jaha, fattade aldrig det. Men du har gett mig någonting nytt att grubbla på :va Är det så att du inte kan starta hojen om den är i neutral och stödet är nere utan att trycka in kopplingen? Eller är det så att stödet måste vara uppe och kopplingen intryckt för att hojen skall gå igång

Last edited:
URRninja skrev:
Jodå, sidostödsswitchen sitter där den ska och fungerar. Fäller jag ut stödet när hojen är i växel och kopplingen är intryckt så stannar motorn direkt, vilket ju tyder på att kopplingsswitchen inte fungerar. Men det konstiga är ju att om switchen vid kopplingshandtaget inte fungerar längre så borde det inte göra något skillnad om jag håller in den eller inte när hojen är i neutral.

Kopplingsswitchen har tre stift och det ska vara kontakt mellan två av dom åt gången, det kanske har blivit fel på den så att när den bryter kontakten mellan två av stiften så sluter den inte med det andra stiftet.
Sladdarna sitter i en kontakt som man kan dra ur så det är lätt att mäta på stiften.
När kopplingen är ute ska det vara kontakt mellan stiften som den gröna sladden sitter på och stiftet för den grön-gula sladden.
När kopplingen är intryckt ska det vara kontakt mellan den gröna och den svart-gula sladdens stift.
Kolla även att det inte är kontakt mellan stiften när det inte ska vara det.

tassen skrev:
Kollat nu, Micke har rätt, kör på så får du köra hoj sen :tummenupp

Tack för hjälpen, jag räknade kallt med att han hade det. Och det går finemang att köra när den väl är startad. :tummenupp

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...