Startar inte, DESPERAT!

BigChief

Hail and kill!
Gick med
21 May 2004
Ort
Sandviken
Hoj
Kawasaki ZZR1100
Hej,

Köpte hoj idag (DR650rse), funkade fint ända tills jag komm hem. Jag satt på den och startade den några gånger. Funkade fint, men efter ett tag ville den inte mer. Startmotorn gick segare och segare. Tillslut hörs bara ett klick. Antagligen från reläet. Det finns kraft i batteriet.

Jag har även upptäckt någonting som jag inte vet vad det är. Alldeles under tanken till höger sitter det någon "grej" med gummihatt på. Ser ut som nån platta av nåt slag med en wire ner i. Den rycker till lite när jag trycker på start-knappen. Wiren är inte spänd för fem öre utan glappar jättemycket. Vad är det och kan det ha nåt att göra med att cykeln inte startar.

MYCKET tacksam för svar!

MVH
Chefen
 
antagligen batteriet iaf. annars har du väll problem med startmotorn.
 
Är batteriet verkligen schysst även när du belastar det?
 
BigChief skrev:
Hej,

Köpte hoj idag (DR650rse), funkade fint ända tills jag komm hem. Jag satt på den och startade den några gånger. Funkade fint, men efter ett tag ville den inte mer. Startmotorn gick segare och segare. Tillslut hörs bara ett klick. Antagligen från reläet. Det finns kraft i batteriet.

Jag har även upptäckt någonting som jag inte vet vad det är. Alldeles under tanken till höger sitter det någon "grej" med gummihatt på. Ser ut som nån platta av nåt slag med en wire ner i. Den rycker till lite när jag trycker på start-knappen. Wiren är inte spänd för fem öre utan glappar jättemycket. Vad är det och kan det ha nåt att göra med att cykeln inte startar.

MYCKET tacksam för svar!

MVH
Chefen
Den där mojängen med en vire på ,kan det månne vara en dekompressions ventil som är kopplad till toppen. Jag har en sådan på min dr800. utan denna ventil orkar inte startmotorn att dra runt vid start ögonblicket.
 
poke skrev:
Den där mojängen med en vire på ,kan det månne vara en dekompressions ventil som är kopplad till toppen. Jag har en sådan på min dr800. utan denna ventil orkar inte startmotorn att dra runt vid start ögonblicket.

Wiren ska väl inte sitta slappt på den va?
 
Hur vet du att det är kräm i batteriet? Låter som du dragit ur det. Jag skulle ladda batteriet eller testa med startkablar. När man dragit ur batteriet hörs ofta ett mesigt klick från magneten på startmotorn, kretsen är sluten men batteriet ger inte tillräckligt med ström för att dra runt.

Sen är det väl något som gör den svårstartad, kolla gnista på stiftet, om stiftet är blött eller helt tortt, rengör blås rent i förgasaren munstycke mm. :tummenupp
 
von reisen skrev:
Hur vet du att det är kräm i batteriet? Låter som du dragit ur det. Jag skulle ladda batteriet eller testa med startkablar. När man dragit ur batteriet hörs ofta ett mesigt klick från magneten på startmotorn, kretsen är sluten men batteriet ger inte tillräckligt med ström för att dra runt.

Sen är det väl något som gör den svårstartad, kolla gnista på stiftet, om stiftet är blött eller helt tortt, rengör blås rent i förgasaren munstycke mm. :tummenupp

Hur startar jag med startkablar? Från bil eller mc? Jag kan nada....
 
BigChief skrev:
Wiren ska väl inte sitta slappt på den va?
nä ,den ska ju inte sitta helt lös ett litet spel ska det vara.en undran bara,vart leder wiren någonstans på motorn??
 
BigChief skrev:
Hur startar jag med startkablar? Från bil eller mc? Jag kan nada....[/QUOTE

Enklast från bil till din mc. Vet inte hur batteriet sitter i din hoj, det kan vara problem att komma åt med vanliga startkablar på hojen, pluskabeln får ju inte komma mot något gods eller metall.

Själva kopplingen med startkablar till mc:n är ju paralellkoppling, +på mc:n till +på bilen och - till -.

Ladda batteriet över natten annars, kan som sagt vara lite ont om plats. :tummenupp
 
poke skrev:
nä ,den ska ju inte sitta helt lös ett litet spel ska det vara.en undran bara,vart leder wiren någonstans på motorn??

Ingen aning faktiskt. Är inte så hemma på dessa motorer ännu :kocko
 
Koppla + från givaren till + på mottagaren - till mottagaren till "jord" givaren prova och det kommer att fungera jag lovar! :)
 
Förutom det där med slut i batteriet och att kabla igång den (jag håller med om alltihop) så kan jag komma med ytterligare ett tips:
Har man startat i omgångar och aldrig låtit motorn bli ordentligt varm så kan man råka ut för att tändstiftet slaggar igen. Då hjälper inga startkablar i världen. Åtgärdas genom att ta ur och borsta (stålborste)/blåsa/elda rent stiftet.
Vill du läsa mer om det så kan du kika i mekforumet bland trådar från i våras, minst 10-20 st garagegasare som startat då och då under vintern och sen inte får igång knarren när det väl gäller.
 
prova spänna wiren till dekompen lite och prova starta allt eftersom du spänner den.... förutsatt att du har full kräm i batteriet.
 
BigChief skrev:
Ingen aning faktiskt. Är inte så hemma på dessa motorer ännu :kocko

Startkabla inte från bilbatteri!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ju runt 55 ampere minst på ett bilbatteri och du har kanske 6-10 ampere på hojen vilket leder till att batteripolerna smälter ihop
 
BigChief skrev:
Hej,

Köpte hoj idag (DR650rse), funkade fint ända tills jag komm hem. Jag satt på den och startade den några gånger. Funkade fint, men efter ett tag ville den inte mer. Startmotorn gick segare och segare. Tillslut hörs bara ett klick. Antagligen från reläet. Det finns kraft i batteriet.

Jag har även upptäckt någonting som jag inte vet vad det är. Alldeles under tanken till höger sitter det någon "grej" med gummihatt på. Ser ut som nån platta av nåt slag med en wire ner i. Den rycker till lite när jag trycker på start-knappen. Wiren är inte spänd för fem öre utan glappar jättemycket. Vad är det och kan det ha nåt att göra med att cykeln inte startar.

MYCKET tacksam för svar!

MVH
Chefen

Startkabla inte från bilbatteri!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ju runt 55 ampere minst på ett bilbatteri och du har kanske 6-10 ampere på hojen vilket leder till att batteripolerna smälter ihop
 
prova att rulla igång den då..kör ett tag får du ju se...lätt sätt att prova på om batteriet inte är helt dött då..
 
Jag kan inte se varför det skulle vara ett problem att startkabla från ett löst bilbatteri??? - Jag har gjort det själv efter en vinterförvaring och 55Ah är bara ett mått på hur mycket energi batteriet rymmer och inte nåt som det avger oberoende av lastens förbrukning ( i det här fallen en startmotor )
 
cbr900fireblade skrev:
Startkabla inte från bilbatteri!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ju runt 55 ampere minst på ett bilbatteri och du har kanske 6-10 ampere på hojen vilket leder till att batteripolerna smälter ihop


Nu hittar du allt på.
 
cbr900fireblade skrev:
Startkabla inte från bilbatteri!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ju runt 55 ampere minst på ett bilbatteri och du har kanske 6-10 ampere på hojen vilket leder till att batteripolerna smälter ihop

Varför skulle det gå 55 ampere genom polerna?
Det går väl inte mer ström än vad som förbrukas.
Är det kortslutning i mc-batteriet eller i startmotorn skulle det kunna gå en ganska hög ström.

Det är inte 55 Amper i bilbatteri, möjligtvis 55 aH (ampertimmar) :7peta
 
Back
Top