Startar inte, DESPERAT!

cbr900fireblade skrev:
Startkabla inte från bilbatteri!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det är ju runt 55 ampere minst på ett bilbatteri och du har kanske 6-10 ampere på hojen vilket leder till att batteripolerna smälter ihop


Icke då...

Har kört startkablar från bil hur många gånger som helst till hojen..har aldrig hänt något...

Det är 12V som är det väsentliga..inte hur många AH batteriet har liksom...
 
BigChief skrev:
Hej,

Köpte hoj idag (DR650rse), funkade fint ända tills jag komm hem. Jag satt på den och startade den några gånger. Funkade fint, men efter ett tag ville den inte mer. Startmotorn gick segare och segare. Tillslut hörs bara ett klick. Antagligen från reläet. Det finns kraft i batteriet.

Jag har även upptäckt någonting som jag inte vet vad det är. Alldeles under tanken till höger sitter det någon "grej" med gummihatt på. Ser ut som nån platta av nåt slag med en wire ner i. Den rycker till lite när jag trycker på start-knappen. Wiren är inte spänd för fem öre utan glappar jättemycket. Vad är det och kan det ha nåt att göra med att cykeln inte startar.

MYCKET tacksam för svar!

MVH
Chefen

Troligtvis batteritorsk eller stift, kolla stift och ladda batteriet eller kabla. Bilbatteri går bra, ditt hojbatteri kommer inte att smälta.

Wiregrejen ar dekompen, det som sitter på ramen är en solenoid som drar i vajern som aktiverar dekompen. Den ska inte vara helspänd utan ha lite glapp. Annars så finns risk för att tok händer när den startar.

Annars är det en rätt trevlig hoj du köpt, hade en själv för många år sen.
 
En till wanna-be-elektriker. Att ni aldrig lär er. Suck.
Vi har ju diskuterat startkabling så många gånger och så många har av både teoretiska kunskaper och praktisk erfarenhet konstaterat att det går alldeles utmärkt att kabla från bil. Givetvis förutsatt att man kopplar rätt etc.

Det går alltså alldeles utmärkt att startkabla från en bil. Det är till och med att rekommendera när man har startproblem eftersom ett bilbatteri (till följd av sin högre kapacitet) inte suckar lika mycket som ett hojbatteri. Med andra ord mindre risk att nyligen rengjorda stift slaggar igen på nytt ill följd av att hojbatteriet suckar.
Ett varningens ord dock: Ett bilbatteri ger ju möjlighet att nöta startmotor lääänge innan batteriet tröttnar. Men startmotorn tål inte hur mycket som helst. Det finns alltså en liten risk att startmotorn till slut blir för varm och tar skada av det. Men kör man startmotor i intervaller "på vanligt sätt" så är det ingen fara. Man kan ju påminna om att det inte är nån idé att fortsätta nöta startmotor efter typ 30 sekunder eller så. Har motorn inte ens börjat tända då så kan man lägga av, då är ju uppenbarligen något fel.

Att det ska vara så förbannat populärt här på SH att uttala sig om sånt man inte fattar.
 
Robban_C skrev:
En till wanna-be-elektriker. Att ni aldrig lär er. Suck.
Vi har ju diskuterat startkabling så många gånger och så många har av både teoretiska kunskaper och praktisk erfarenhet konstaterat att det går alldeles utmärkt att kabla från bil. Givetvis förutsatt att man kopplar rätt etc.

Det går alltså alldeles utmärkt att startkabla från en bil. Det är till och med att rekommendera när man har startproblem eftersom ett bilbatteri (till följd av sin högre kapacitet) inte suckar lika mycket som ett hojbatteri. Med andra ord mindre risk att nyligen rengjorda stift slaggar igen på nytt ill följd av att hojbatteriet suckar.
Ett varningens ord dock: Ett bilbatteri ger ju möjlighet att nöta startmotor lääänge innan batteriet tröttnar. Men startmotorn tål inte hur mycket som helst. Det finns alltså en liten risk att startmotorn till slut blir för varm och tar skada av det. Men kör man startmotor i intervaller "på vanligt sätt" så är det ingen fara. Man kan ju påminna om att det inte är nån idé att fortsätta nöta startmotor efter typ 30 sekunder eller så. Har motorn inte ens börjat tända då så kan man lägga av, då är ju uppenbarligen något fel.

Att det ska vara så förbannat populärt här på SH att uttala sig om sånt man inte fattar.

:tummenupp
 
BigChief skrev:
Hej,

Köpte hoj idag (DR650rse), funkade fint ända tills jag komm hem. Jag satt på den och startade den några gånger. Funkade fint, men efter ett tag ville den inte mer. Startmotorn gick segare och segare. Tillslut hörs bara ett klick. Antagligen från reläet. Det finns kraft i batteriet.

Jag har även upptäckt någonting som jag inte vet vad det är. Alldeles under tanken till höger sitter det någon "grej" med gummihatt på. Ser ut som nån platta av nåt slag med en wire ner i. Den rycker till lite när jag trycker på start-knappen. Wiren är inte spänd för fem öre utan glappar jättemycket. Vad är det och kan det ha nåt att göra med att cykeln inte startar.

MYCKET tacksam för svar!

MVH
Chefen

Som andra redan sagt går wiren från den lilla gummisaken på höger sida till dekompen i topplocket. Wiren sitter väldigt löst på min, och jag skulle inte dra åt den om jag var du, det finns nämligen risk för att dekompen hänger sig och inte går tillbax. Vad du borde testa är att rulla pyllelite med växel i, min RSE ville inte heller starta en gång utan det klickade bara från dekompen. Det kanske är nåt konstigt mellanläge där startmotorn inte orkar, vad vet jag. Lycka till!
 
men..

Robban_C skrev:
En till wanna-be-elektriker. Att ni aldrig lär er. Suck.
--- ---
Att det ska vara så förbannat populärt här på SH att uttala sig om sånt man inte fattar.

Men Robban då!
Det är ju favvosysselsättningen här!! :rofl

(... och sen ställ för f-n inte batteriet på betonggolv.. då laddas det ur...) :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
 
vilka teckno experter det finns, här föklaras det rakt av hur man ska göra och ändå fortsätter man att fråga och älta problemet...jösses att folk inte har lärt sig hur man sköter om sin hoj och vad som funkar och inte.
man ger nästan upp hoppet på mänsklighetens fortsatta existens.... :lol
 
Den där wiren från toppen till höger sidokåpa är den som startmotorn drar i när man trycker på start. Själva wiren leder in under ventilkåpan och är kopplad till kamaxel-drivningen. (startmotorn får alltså extra kraft pga kamdrivningens låga utväxling) Om batteriet är slut så kan man dra direkt i wiren. Som en gräsklippare - typ. Iofs rätt bökigt så jag tycker det är bästa att ladda bateriet med en speciell MC-laddare avsed för lågampere-batterier.
 
#Olsson# skrev:
Den där wiren från toppen till höger sidokåpa är den som startmotorn drar i när man trycker på start. Själva wiren leder in under ventilkåpan och är kopplad till kamaxel-drivningen. (startmotorn får alltså extra kraft pga kamdrivningens låga utväxling) Om batteriet är slut så kan man dra direkt i wiren. Som en gräsklippare - typ. Iofs rätt bökigt så jag tycker det är bästa att ladda bateriet med en speciell MC-laddare avsed för lågampere-batterier.


What?

Ja du har en sån på din Mille med Briggs & Stratton då förståss! :banana
 
Kan inget om hojen ifråga men, som jag läste så var det tips om att det kunde bli för trögt för starten att dra runt om dekomp. inte funka. Men varför inte ta ur stiftet och kolla hur detta ser ut och medans det är ur testa om starten orkar dra runt. Kolla gnistan samtidigt kan ju va smart också, inte för att det var problemet här men alltid bra att kika när man har den möjligheten.

Men batteriet låter ju som det mest troliga.
 
ducce uno skrev:
Varför skulle det gå 55 ampere genom polerna?
Det går väl inte mer ström än vad som förbrukas.
De är motståndet i belastningen som avgör hur mycke ström de "går åt".

ducce uno skrev:
Det är inte 55 Amper i bilbatteri, möjligtvis 55 aH (ampertimmar) :7peta
Amperetimmevärdet talar om i hur många timmar du kan dra 1 Ampere från batteriet.
Allså 1 Ampere i 55 timmar eller 55 Ampere i en timme.

Ett bilbatteri bör ha kapacitet att lämna 300-800 Ampere.
Beroende på vad för motor de ska orka driva.
 
1. Glapp i kablarna mellan batteriet och startmotorn.
2. Kontakterna på startmotorn kan vara ärgade/rostiga, vilket kan resultera i en för snål ström till startmotorn.

EDIT: såg inte att tråden var SÅ gammal...
 
UrbanTiger skrev:
Det man inte bör göra om man kopplar upp mot bilbatteri är att ha bilmotorn igång. Det var en sån manöver som kostade ett stycke laddregulator.

Varför skulle det vara dåligt att ha motorn igång på bilen när du startkablar hojen? Undrar bara... :)
 
PacMan skrev:
Varför skulle det vara dåligt att ha motorn igång på bilen när du startkablar hojen? Undrar bara... :)
En snabb gissning från min sida är att laddspänningen som bilbatteriet får är så hög att hojens laddregulator försöker dra ner spänningen till 12V med följden att regulatorn bränns eftersom bilgeneratorn inte har några problem att ge _mycket_ ström
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top