Startar ej...för kallt??

2fast4hjo skrev:
"Står motorcykeln varmt under vinterhalvåret så blir det inte kondens i ljuddämparna. Startar man inte så blir det oerhört mycket svårare att starta på våren, detta gäller motorcyklar som inte har insprutning." (citerat av sambon 2fast4some som för tillfället inte har tid att vara inloggad.)


Min förgasarknarr startar alltid på första kicken efter 4 månaders dvala, dränerar inte ens soppan i fuggen...
 
2fast4hjo skrev:
"Står motorcykeln varmt under vinterhalvåret så blir det inte kondens i ljuddämparna. Startar man inte så blir det oerhört mycket svårare att starta på våren, detta gäller motorcyklar som inte har insprutning." (citerat av sambon 2fast4some som för tillfället inte har tid att vara inloggad.)
Möjligt, men i dina tidigare inlägg gavs inte uppgiften att den skulle stå varmt, många tex jag har kallagarage och som det skrivs så måste hojen om den skall startas köras riktigt genomvarm eftersom kondensen medför rost i avgasystem tex.
 
2fast4hjo:
Att starta titt som tätt medför ökad risk för igenslaggade stift. Punkt och slut.
Det räcker inte ens med att uppnå normal motortemp för att vara säker på att slippa detta. Stiften (mittelektroden) måste uppnå sin normala temp och det gör dom inte alls på tomgång. Motorn måste arbeta för att uppnå denna temp.
Den som inte tror mig kan avvakta och se, det är snart vår så nu börjar alla trådar med "Hjälp den startar inte, den har ju startat varje månad hela vintern" etc. Så var det förra våren och så blir det med stor säkerhet nu också.

Sen drabbas givetvis olika knarrar olika beroende på hur bra fuggarna/insprutet är och beroende på hur mycket ös det är i tändsystemet etc.

Och även om knarren står varmt så blir det kondens i avgassystemet vid uppstart. Varma avgaser innehåller mycket vatten och detta vatten kondenseras i dämparna även om de är +20 gr celsius. Vattnet går inte bort ur dämparna förrän de blir ordentligt varma.
Ren och skär gymnasiefysik.

Hojar ska stå i ide under vintern, tha´t´s it.
Gör kpl höstservice, ställ undan och glöm knarren bortsett från lite batteriladdning då och då.

Och om en fuggehoj är svår att få liv i på våren så beror detta med stor säkerhet på att soppakranen är stängd och fuggarna tomma. Kranen på hojar från tidigt 80-tal och framåt är av vakuumtyp, dvs de öppnar då mootrn ger vakuum och stänger då man slår av motorn (eftersom vakuumet då försvinner). Problemet här är att vi har tomma flottörhus och stängd kran. På startmotorgång ger puffran rätt dåligt eller nästan inget vakuum vilket medför att kranen öppnar dåligt eller inte. Alltså får vi nästan ingen soppa ner i flottörhusen. Lägg därtill att det är flera stycket fuggar och att flertalet bör bli någorlunda fyllda innan puffran startar. Fyllda från ett flöde som är nästan noll. Då förstår ni att det går åt ett satans nötande på startmotorn innan puffran går igång.
Ett alternativ är ju att läsa manualen till hojen.
De flesta (alla?) fuggehojar har ett pri-läge (prime) på kranen, oftast mitt emot reservläget. Detta pri-läge gör att soppan rinner fritt ner till flottörhusen tills dessa är fulla vare sig det finns vakuum eller inte. Alltså ställer man kranen på pri och sätter sig och beundrar pärlan några minuter medan soppan rinner ner, sen startar man, oftast utan problem. Glöm inte att ställa tillbaks kranen till "on".
Observera att detta inte gäller hojar som har soppapump, på dessa räcker det att köra pumpen en stund så fyller den upp flottörhusen. Dessa hojar har oftast heller ingen kran.
Man kör pumpen genom att slå på tändningen, då brukar ett surrande eller tickande ljud höras. Detta slutar efter 20-30 sekunder därför att motorstyrningen stänger av pumpen om vevaxeln inte snurrar. Genom att vrida på tändningen några gånger på raken så fyller man enkelt upp fuggarna.
Är det en pump som har ett tickande ljud så upphör ljudet när tiden gått ut (20-30 s) eller när flottörhusen är fyllda. Dvs om den tickar endast nån enstaka gång eller inte alls när man vrider på tändningen så är flottörhusen fyllda.
En knarr med surrande pump stannar inte. Den går och går (20-30 s i taget).

Och håll ett öga på knarren då flottörhusen fylls. Om en flottör har fastnat i botten så fortsätter det rinna ut tills soppan i tanken är slut. Inte roligt.
Om en flottör har hängt sig så kan man ofta lösa detta genom att knacka på flottörhusen med plastskaftet på en skruvmejsel. Då släpper flottören (ibland med ett litet skrammel) och flyter upp och stänger flottörventilen.

Förr hade hojarna helt manuell kran. Det var enklare då.
 
Dadde skrev:
Jag har en FZR 1000 -90, som jag köpte i höstas, den har gått kanonbra och har varit lättstartad. Men nu under den kallare delen av året har jag inte fått igång den. Har laddat batteriet, och försöker starta den men jag kör slut på batteriet utan att den startar, den tänder inte till. Så här har jag försökt sedan november utan resultat. Det ända jag gjort är att jag bytt olja, tankat full tank,men körde den lite efter det utan problem. Mc står i ett kallgarage.
Var kan det vara för fel???

MVH/Dadde

Det kan vara så att även om batteriet mal på så är det slut på ampere så du inte har kraften ändå att starta, har du testat ett annat batteri alt starkablar? Ofta är felet enklare än vad man tror.
 
Robban_C skrev:
Nejnejnej, det är exakt så man INTE ska göra! Detta förfarande medför ökad kondens i avgassystemet som rostar/ärgar sönder mer. Det medför även ökad mängd slaggprodukter och bensin i oljan. Men framförallt medför det igenslaggade stift.
Som någon sade tidigare, värm rent stiften så hoppar knarren med stor säkerhet igång. Så här skrev Dadde: "Så här har jag försökt sedan november utan resultat". Av detta drar man alltså slutsatsen att stiften med största säkerhet är såå igenslaggade.

För övrigt gäller vad RacerX skrivit härovan.

Nu är våren här. Nu kommer alla "Hjälp den startar inte"-trådarna. Så skrev i en likadan tråd för ett dygn sen. Visst är det bra med sökfunktionen! :7peta
Håller ni på och garagegasar under vintern så kan ni stå där med startproblem på våren! :tummenupp Hojen ska stå och vila ut efter misshandeln förra sommaren!

Det beror på, låte man hojen bli varm och komma upp i arbetstemp innan man slår av är det ingen fara, med kondens el skit med stiften.
 
sporTlovEr skrev:
Det beror på, låte man hojen bli varm och komma upp i arbetstemp innan man slår av är det ingen fara, med kondens el skit med stiften.
NEJ! :7peta

Knarrarna (och stiften med för den delen) är gjorda för att gå hårt! Inte för att gå på tomgång! Även om du låter den bli VARM innebär det inte att den bränner RENT! Och om du säger att du står och gasar med den ist, så förvärrar du bara problemet eftersom du "mjölkar" in extra med bränsle hela tiden som inte hinner förbrännas!
SUMMA = SUR knarr som inte vill starta! :gnissla



Edit: Men självklart kan även en dålig batterispänning göra att den inte vill starta. Men eftersom killen säger att han har försökt/lyckats starta den ett par ggr så är det troligaste att den blivit sur...
 
Last edited:
Robban_C skrev:
2fast4hjo:
Att starta titt som tätt medför ökad risk för igenslaggade stift. Punkt och slut.
Det räcker inte ens med att uppnå normal motortemp för att vara säker på att slippa detta. Stiften (mittelektroden) måste uppnå sin normala temp och det gör dom inte alls på tomgång. Motorn måste arbeta för att uppnå denna temp.
Den som inte tror mig kan avvakta och se, det är snart vår så nu börjar alla trådar med "Hjälp den startar inte, den har ju startat varje månad hela vintern" etc. Så var det förra våren och så blir det med stor säkerhet nu också.

Sen drabbas givetvis olika knarrar olika beroende på hur bra fuggarna/insprutet är och beroende på hur mycket ös det är i tändsystemet etc.

Och även om knarren står varmt så blir det kondens i avgassystemet vid uppstart. Varma avgaser innehåller mycket vatten och detta vatten kondenseras i dämparna även om de är +20 gr celsius. Vattnet går inte bort ur dämparna förrän de blir ordentligt varma.
Ren och skär gymnasiefysik.

Hojar ska stå i ide under vintern, tha´t´s it.
Gör kpl höstservice, ställ undan och glöm knarren bortsett från lite batteriladdning då och då.

Och om en fuggehoj är svår att få liv i på våren så beror detta med stor säkerhet på att soppakranen är stängd och fuggarna tomma. Kranen på hojar från tidigt 80-tal och framåt är av vakuumtyp, dvs de öppnar då mootrn ger vakuum och stänger då man slår av motorn (eftersom vakuumet då försvinner). Problemet här är att vi har tomma flottörhus och stängd kran. På startmotorgång ger puffran rätt dåligt eller nästan inget vakuum vilket medför att kranen öppnar dåligt eller inte. Alltså får vi nästan ingen soppa ner i flottörhusen. Lägg därtill att det är flera stycket fuggar och att flertalet bör bli någorlunda fyllda innan puffran startar. Fyllda från ett flöde som är nästan noll. Då förstår ni att det går åt ett satans nötande på startmotorn innan puffran går igång.
Ett alternativ är ju att läsa manualen till hojen.
De flesta (alla?) fuggehojar har ett pri-läge (prime) på kranen, oftast mitt emot reservläget. Detta pri-läge gör att soppan rinner fritt ner till flottörhusen tills dessa är fulla vare sig det finns vakuum eller inte. Alltså ställer man kranen på pri och sätter sig och beundrar pärlan några minuter medan soppan rinner ner, sen startar man, oftast utan problem. Glöm inte att ställa tillbaks kranen till "on".
Observera att detta inte gäller hojar som har soppapump, på dessa räcker det att köra pumpen en stund så fyller den upp flottörhusen. Dessa hojar har oftast heller ingen kran.
Man kör pumpen genom att slå på tändningen, då brukar ett surrande eller tickande ljud höras. Detta slutar efter 20-30 sekunder därför att motorstyrningen stänger av pumpen om vevaxeln inte snurrar. Genom att vrida på tändningen några gånger på raken så fyller man enkelt upp fuggarna.
Är det en pump som har ett tickande ljud så upphör ljudet när tiden gått ut (20-30 s) eller när flottörhusen är fyllda. Dvs om den tickar endast nån enstaka gång eller inte alls när man vrider på tändningen så är flottörhusen fyllda.
En knarr med surrande pump stannar inte. Den går och går (20-30 s i taget).

Och håll ett öga på knarren då flottörhusen fylls. Om en flottör har fastnat i botten så fortsätter det rinna ut tills soppan i tanken är slut. Inte roligt.
Om en flottör har hängt sig så kan man ofta lösa detta genom att knacka på flottörhusen med plastskaftet på en skruvmejsel. Då släpper flottören (ibland med ett litet skrammel) och flyter upp och stänger flottörventilen.

Förr hade hojarna helt manuell kran. Det var enklare då.


Man byter tändstift varje vår innan man börjar åka. :fatta! Sunt Bonnförnuft
 
2fast4Some skrev:
Man byter tändstift varje vår innan man börjar åka. :fatta! Sunt Bonnförnuft
Med dom prisarna det ar på mina stift iaf, bytes dom nar service boken sager det INTE varje vår....
:kocko
 
2fast4Some:
Ok. Så när jag höll på och lagade en smälld Corvette och jobbade med plastning och slipning och var tvungen att åka ut och in i garaget 2-3 ggr dagligen med resultat att stiften slaggade igen så skulle jag alltså ha bytt stift varje gång de slaggade igen? Typ en gång i veckan alltså. Intelligent.

Och att byta stift på våren hjälper mot kondens i avgassystemet?

Och att byta stift på våren hjälper mot slaggprodukter och kondenserad bensin i oljan?

Och min TLR som jag hann åka under 50 mil med förra sommaren , den ska jag alltså byta stift på igen?


Ett förslag:
Dadde har startproblem. Vi försöker hjälpa honom och vi gör det på en jävla massa års erfarenhet.
Varför kan du och en del andra då inte hålla er till ämnet istället för att börja yra?
Ja, jag håller med om att det är bra att byta stift men det var inte det saken gällde.
Och du, stiften går mycket längre än du tror och tillverkarna anger. Dvs om man inte håller på och garagegasar titt som tätt. Och gör man det så går dom inte ens i närheten av vad tillverkarna anger.
Och varför ska en del nödvändigtvis hålla på och ge direkt felaktiga tips? Tips som gör mer skada än nytta.
 
Robban_C skrev:
2fast4Some:
Ok. Så när jag höll på och lagade en smälld Corvette och jobbade med plastning och slipning och var tvungen att åka ut och in i garaget 2-3 ggr dagligen med resultat att stiften slaggade igen så skulle jag alltså ha bytt stift varje gång de slaggade igen? Typ en gång i veckan alltså. Intelligent.

Och att byta stift på våren hjälper mot kondens i avgassystemet?

Och att byta stift på våren hjälper mot slaggprodukter och kondenserad bensin i oljan?

Och min TLR som jag hann åka under 50 mil med förra sommaren , den ska jag alltså byta stift på igen?


Ett förslag:
Dadde har startproblem. Vi försöker hjälpa honom och vi gör det på en jävla massa års erfarenhet.
Varför kan du och en del andra då inte hålla er till ämnet istället för att börja yra?
Ja, jag håller med om att det är bra att byta stift men det var inte det saken gällde.
Och du, stiften går mycket längre än du tror och tillverkarna anger. Dvs om man inte håller på och garagegasar titt som tätt. Och gör man det så går dom inte ens i närheten av vad tillverkarna anger.
Och varför ska en del nödvändigtvis hålla på och ge direkt felaktiga tips? Tips som gör mer skada än nytta.


Och när blev det mera skadligt att byta till nya stift?
 
Last edited:
2fast4hjo skrev:
:confused: , har ngn här varit "off topic", tycker att många har skrivit bra saker/delat med sig av sina erfarenheter/kunskaper.
Jag ville inte skriva det från början men det var framförallt det här med att hålla på och starta med jämna mellanrum. Helt förkastligt och helt onödigt. Utom möjligen för att man vill torrgasa.
 
Robban_C skrev:
2fast4Some:
Ok. Så när jag höll på och lagade en smälld Corvette och jobbade med plastning och slipning och var tvungen att åka ut och in i garaget 2-3 ggr dagligen med resultat att stiften slaggade igen så skulle jag alltså ha bytt stift varje gång de slaggade igen? Typ en gång i veckan alltså. Intelligent.

Och att byta stift på våren hjälper mot kondens i avgassystemet?

Och att byta stift på våren hjälper mot slaggprodukter och kondenserad bensin i oljan?

Och min TLR som jag hann åka under 50 mil med förra sommaren , den ska jag alltså byta stift på igen?


Ett förslag:
Dadde har startproblem. Vi försöker hjälpa honom och vi gör det på en jävla massa års erfarenhet.
Varför kan du och en del andra då inte hålla er till ämnet istället för att börja yra?
Ja, jag håller med om att det är bra att byta stift men det var inte det saken gällde.
Och du, stiften går mycket längre än du tror och tillverkarna anger. Dvs om man inte håller på och garagegasar titt som tätt. Och gör man det så går dom inte ens i närheten av vad tillverkarna anger.
Och varför ska en del nödvändigtvis hålla på och ge direkt felaktiga tips? Tips som gör mer skada än nytta.

Köper du dina tändstift på Lidel? :lol Verkar vara dålig kvalite på dom eftersom dom slaggar igen hela tiden!
 
Robban_C skrev:
Jag ville inte skriva det från början men det var framförallt det här med att hålla på och starta med jämna mellanrum. Helt förkastligt och helt onödigt. Utom möjligen för att man vill torrgasa.

Det var inte snack om jämna mellanrum,utan 1-2ggr under offseason
 
EDit:
2fast4Some skrev:
Köper du dina tändstift på Lidel? :lol Verkar vara dålig kvalite på dom eftersom dom slaggar igen hela tiden!
//Edit

Kallstarta, backa 6 meter. Stänga av. Låta motorn kallna medan man slipar plast.
Kallstarta, åka framåt 6 meter. Stänga av. Låta motorn kallna medan man plastar.
Prova att göra detta några gånger om dagen så får du se. Då spelar det snart ingen roll vad stiften heter.

Och ska du hålla på och göra narr av kompetent folk så tycker jag att du ska börja titta runt lite i mekforumet. Kolla "Startar ej"-trådar. Mängder av kompetent folk som har lärt sig exakt detta genom trial-and-error. Till och med på klipp nya stift.
Verkligen vaket att göra narr av alla dessa. :kocko

Och jag har ALDRIG skrivit att det är skadligt att byta till nya stift!
Far åt helvete!
 
Last edited:
2fast4Some skrev:
Det var inte snack om jämna mellanrum,utan 1-2ggr under offseason


Jaså:
2fast4hjo skrev:
:fakta Man bör provstarta lite äldre motorcyklar då och då under vinterhalvåret, lättare att starta när säsongen börjar.

( Detta sa en vis person till mig, :Bugar Korn)

2fast4Some:
Definiera var 2fast4hjo skrev 1-2 ggr under offseason tack!

Om du hade varit lite med i matchen så hade du vetat att igenslaggade stift är ett av de vanligaste startfelen i trådarna här på SH.
Men istället för att veta så ska du sitta och tro en massa hit och dit och dessutom göra dig lustig över folk!
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Men istället för att veta så ska du sitta och tro en massa hit och dit och dessutom göra dig lustig över folk!

Jag tror inte en massa hit och dit. Ge dig, tål du inte att andra kan ha åsikter/ge synpunkter......kan jag som :tuttar inte återge vad andra(x antal folk som arb med motorer dagligen) har info mig om. (råd som dessutom har fungerat :rofl ). jisses........

Skulle aldrig skriva i ett mekforum om jag inte hade kontrollerat fakta med människor runt om kring mig, erfarenhet av just fzr 1000.

/lena, uppvuxen i ett garage

Det som sambon skrev ang köpa stift på lidl får du väl ändå se som lite ironi....
 
I det inlägg som du citerade så svarade jag din karl. Dock använde jag ett citat från dig för att tala om för honom vad jag avsåg. Det var alltså inte dig jag svarade men jag inser nu att det kan tolkas så. Ber om ursäkt.

Jag accepterar att andra har andra åsikter men du och andra måste då acceptera att jag säger ifrån om rent felaktiga råd. Notera också att jag underbygger mina råd med fakta. Jag har också med fakta påvisat att ditt råd var felaktigt. Inte för att jag vill åt dig men för att jag vill ge korrekta råd till Dadde. Eller andra som läser.

Jag har inga problem med kompetenta kvinnor i branschen, på forumet eller i garaget. Mycket hellre det än inkompetenta. Vilket för övrigt gäller båda könen. Notera också att jag "gav mig på" fakta i ditt inlägg, inte dig som person.

Tre saker som jag högaktar (oberoende av kön):
*Kompetens.
*Insikten att man inte har kompetens (nej, jag tänker inte på nån specifik i den här tråden). Det är bättre att veta sina begränsningar än att skruva sönder hojen och sen inte klara av att få ihop det.
*Viljan att skaffa kompetensen och lugnet att lyssna på andra och därefter dra egna slutsatser (det som kallas "kritiskt tänkande" i den akademiska världen).

Och jag har arbetat med bilar och hojar dagligen. I egen regi dessutom. Men det kanske inte räknas?
Jag har också arbetat som maskinreparatör på industrisidan. Och verktygsmakare. Och maskinbyggare. Det och den inlärda kompetens som sånt ger kanske inte heller räknas?
Och en sak kan jag säga om "folk som arb med motorer dagligen", väldigt många av dom borde arbeta med nåt annat. Ex vis många av dom som servar motorcyklar och bilar. Många av dom som kallar sig "proffs" osv.
Dina källor är säkert jättekompetenta men långt från alla "proffs" i branschen är det. Och i just detta fall så har dina källor fel. Och jag har som sagt bevisat detta genom att tidigare i tråden ange obestridliga fakta.

Och såvitt det gäller specifikt FZR1000:
Dessa rostade gärna i ringar och lopp med hög oljeförbrukning som resultat.
All förbränning av kolväte ger sura förbränningsrester. Det är knappast orimligt att anta att dessa förbränningsrester accentuerar rosten i ringar och cyl. Håller man dessutom på och kallstartar i tid och otid så får man ännu mer av dessa förbränningsrester eftersom man aldrig får puffran så pass varm att de går ut med avgaserna.
Och den som betvivlar att förbränningsresterna är sura (dvs har lågt ph-värde och därmed bidrar till rost) kan ju fundera på varför avgassystem på bilar oftast rostar mest inifrån trots att det är utsidan som utsätts för mest vatten och salt. Och varför ett avgas rostar mer på stadskörda bilar än på landsvägskörda.

Och ja, jag är också uppvuxen i ett garage.


Slutligen ett tips:
Ni två har samma avatar och nästan samma nick. Då får ni stå ut med om folk blandar ihop er (vilket jag nästan gjorde nu).


Edit: Jag har nu ändrat föregående inlägg så att syftningen förhoppningsvis inte ska missförstås.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top