Startar ej...för kallt??

Vissa i detta forum skulle må bra av bo i Norr och köra snöskoter... Då kanske en annan syn på tändstift skulle infinna sig... Kallstarta en snöskoter 2-3ggr räcker ibland med 1 gång med liiiite för mycket choke så lovar jag er att ni får byta stifft! Det är fakta!!!
 
töm flottören och fyll på ny bensin dagens bensin är så dålig så troligtvis har de bildats kondens i flottören. när du kör så där länge på startmotorn antar jag att den surar ner sig rätt snabbt ta bort tändstiften slå av bränslekranen och kör runt den på startmotorn ett tag torka även stiften prova igen.
tänk även på att värma upp batteriet innan du kör igång startmotorn genom att slå på heljuset en stund
 
Mitt namn är Ahlstrom och jag är numera en nykter garagegasare.
Ifjol var jag ett pain in the ass för forumgudarna på mekavdelningen.
:gnissla

Hade problem med att min gamla hoj var svårtstartad när det var kallt. Sen startade jag upp den ngn gång under vintern. Sen när det väl var vår o solen sken så ville den inte starta, trots nyladdat batteri (som snabbt dog).

Köpte nytt batteri och nya tändstift och sen startade den direkt. Även startproblemen, vid kyla, var borta.

Nu har jag liksom samma problem med min zxr, att den är svårtstartad vid kyla och batteriet klarar inte mer än 2 försök. Den rullar iaf igång. Ska snart investera i ett nytt batteri och sen ska förhoppningsvis problemen vara borta. Efter sökning på forumet har jag även fått veta att det kan vara en ventiljustering som krävs(?). Hoppas inte.....

Och till er 2-fast-for-anything: Ni vill säkert väl när det gäller att hjälpa till men jag reagerar lite på HUR ni uttrycker er. Robban_C har räddat många på forumet med felsökning och värdefull hjälp.

:Bugar
 
Jag tackar för alla svar! Skall försöka igen nästnästa helg och kommer testa flera av era tips (börjar med det lättaste), så rapporterar jag hur det går.

Men skull ni vilja hjälpa mig att beskriva hur jag skall komma åt tändstifen och byta dem (om det nu behövs) på ett lätt sätt utan att behöva plocka ner hojen i mikro-delar, jag har en fzr 1000 -90.

Tack på förhand /Dadde
 
Dadde skrev:
Men skull ni vilja hjälpa mig att beskriva hur jag skall komma åt tändstifen och byta dem...
Tändstiften är väl inte så svåra att komma åt på den?

En annan sak angående bensinen. Byt all bensin i tanken till våren. Min erfarenhet med tidigare hojar som stått i kallgarage under vinterhalvåret är att bensinen blir riktigt dålig och hojen blir extra svårstartad om man envisas med att använda den. Bensinen nu för tiden är inte som "in the good old days"... :gnissla
 
Jo tjena. 300 spänn per styck... Gör du det själv?

2fast4Some skrev:
Man byter tändstift varje vår innan man börjar åka. :fatta! Sunt Bonnförnuft
 
Eldstorm skrev:
En annan sak angående bensinen. Byt all bensin i tanken till våren. Min erfarenhet med tidigare hojar som stått i kallgarage under vinterhalvåret är att bensinen blir riktigt dålig och hojen blir extra svårstartad om man envisas med att använda den. Bensinen nu för tiden är inte som "in the good old days"... :gnissla

Speciellt den soppa som legat i flottörhusen. Bäst att dränera och släppa in färskare soppa innan man provstartar (om man nu har tänkt sig ut och åka - annars är det bara onödigt). kupevärmare eller annat varmluftelement funkar faktiskt bra för att få upp motortempen. Jag hade +4 grader i garaget (och hojens motor), men 6-7 timmar med "silvergarage" över hojen och ett element med fläkt, så hade jag +22 grader på oljan i motorn. Det gick *mycket* lättare att kicka igång hojen (som är bestyckad för varma sommardagar).
 
Några kommentarer:
Min erfarenhet av många års mekande är att det är ytterst sällsynt att man har problem med att soppan i sig är gammal. Eller som nån skrev i en annan tråd: "Tänk på alla som kör runt år ut och år in med reservdunk i bilen, den soppan blir inte gammal".
2 undantag:
*Soppa som står i öppet kärl, ur den dunstar de mest flyktiga kolvätena först och det är dessa man framförallt vill åt vid start under dåliga förhållanden.
*Soppa i flottörhusen. Jaja, jag köper att dränera flottörhusen och sen släppa ner ny soppa där.

Jag pratade för övrigt med en lirare härom dagen som livnär sig på att reparera små motorer, motorsågar, gräsklippare etc. Han har en enda gång på alla år varit med om att dålig soppa varit problemet och då ska man ha klart för sig att en Briggs & Stratton (som det rörde sig om i detta fall) är en riktigt skitmotor tekniskt sett jmf med vilken japansk/europeisk hojmotor som helst. Hojmotorerna har massor av ös i tändningen, betydligt bättre förgasare, avsevärt högre kompression och betydligt gynnsammare utformade förbränningsrum. B&S är med andra ord betydligt känsligare vad gäller bränslekvalitet, åtminstone såvitt det gäller startegenskaper. Sen må en hojmotorer vara känsligare gällande oktantal etc men det är en annan sak.

Alltså, den dag då byte av soppa mer resultat så är det antagligen inte gammal soppa i sig som är felet, det finns ett underliggande fel och den gamla soppan är då droppen som får bägaren att rinna över så att säga.

Men jag håller med om att bensinen inte är som "in the good old days"...
Håller helt med där. :tummenupp
Men var glad att det här inte är USA. 92 oktan som bäst. Åka lågkompat och ändå riskera spik.


Dadde:
Som jag minns det kommer man väl inte åt stiften med tanken på plats, inte ens de båda yttre. Jag har iofs en FZR men är hemma nu så jag kan inte kolla. Men hursomhelst så kommer du knappast åt de båda mittre utan att riva "allt".
Så här kommer en bruxx:
1. Ta bort sadel.
2. Ta bort tank (10 mm nycklar i framkant, 12 mm i bakkant? eller nåt sånt), glöm inte att stänga kranen, den har ett fyrkantigt nyckelgrepp, ta en stadig tång (ingen lång näbbtång) eller en kombinationstång.
3. Lossa luftburken, stjärnmejsel(?) till slangklämmorna vid fuggegummina.
4. Om jag minns rätt måste du lossa tändspolarna och vika dom åt sidan men det ser du själv.
5. Tror det är en gummiduk ovanpå motorn att vika bakåt också.
6. Försök att inte dra i kablarna då du lossar tändhattarna. Du vill INTE dra loss kablarna ur tändhattarna. Alltså ska du dra i tändhattarna, tillverka ev en krok av lite svetstråd så att du får tag under tändhattarna (som jag har för mig är rätt långa).
7. Resten behöver jag inte skriva om. Jo förresten, försök få fram lite tryckluft och blås rent nere runt stiften innan du lossar. Du vill ju inte att ett grustag ska ramla ner i en cyl när du tar ur stiftet.

Denna bruxx är tagen ur huvudet, jag har inte rört det där på ca ett år så se det mer som en generell bruxx. Och jag hade en -92:a men det skiljer ingenting alls såvitt jag minns.
Dte är alltså rätt mycket pyssel att komma åt stiften, bara detta kan vara anledning nog att byta istället för att göra rent stiften. Emellertid kan det vara bra att veta att ett klipp nytt stift också kan slagga igen på rätt kort tid om man har otur. Visst är livet kul ibland.


järpan:
Att värma upp batteriet genom att slå på helljuset en stund verkar som att bita sig i svansen. Då förbrukar man dyrbar kapacitet ur batteriet genom att lysa, inte alls bra. Iofs är det bättre med ett batteri som håller rumstemperatur än ett smällkalllt men det blir inte många tiondels grader varmare av att lysa med helljuset.
Du vill ju snarare ha ett så färskt laddat batteri som möjligt medan du startar eftersom det ger mest ös i startmotor och tändsystem.
Själv låter jag laddaren sitta kvar på batteriet medan jag startar eftersom det ger ytterligare lite ös men det finns en mikroskopisk chans att man knäcker nåt på hojen (större chans ju mer elektronik hojen har) så jag vill inte rekommendera detta utan att säga så här:
På egen risk, dvs skyll inte på mig.
Kan också nämna hur vi gjorde då vi skulle starta min TLR första gången med slut batteri. Allt vi hade var en Biltema jätteladdare med några hundra ampere starthjälp. Jag vågade inte slå på den som den var, från att man kopplar på starthjälpen tills man drar igång startmotorn så får ju det ynklilla hojbatteriet en laddström som heter duga. Så min polare höll in startknappen och startmotorn gick saaakta runt, då knäppte jag på starthjälpen under ett par sekunder i taget. På några sekunder hinner inte laddningstillståndet i batteriet och därmed batterispänningen stiga till jättehöga värden. Efter en kort stund på det viset så hoppade knarren igång!
Den som försöker detta gör det helt på egen risk men läget är ju i alla fall att man vill ha absolut färskt laddat, gärna rumstempererat batteri eftersom detta innebär max ös.


Paret 2-fast:
Föreslår att vi glömmer grollet och fokuserar på framtiden och på Daddes hoj. Jag tror ju också att ni menade väl men det blev inte riktigt så bra.
Fredspipa?
 
:)

Puffar på fredspipan här. Peace-nikotinist? :D
Ny avatar ser ja också! :tummenupp.
Nån gång ska jag syna länkarna i din underskrift men jag ska strax åka till jobbet så det får bero för idag.
 
järpan:
Att värma upp batteriet genom att slå på helljuset en stund verkar som att bita sig i svansen. Då förbrukar man dyrbar kapacitet ur batteriet genom att lysa, inte alls bra. Iofs är det bättre med ett batteri som håller rumstemperatur än ett smällkalllt men det blir inte många tiondels grader varmare av att lysa med helljuset.
Du vill ju snarare ha ett så färskt laddat batteri som möjligt medan du startar eftersom det ger mest ös i startmotor och tändsystem.
Själv låter jag laddaren sitta kvar på batteriet medan jag startar eftersom det ger ytterligare lite ös men det finns en mikroskopisk chans att man knäcker nåt på hojen (större chans ju mer elektronik hojen har) så jag vill inte rekommendera detta utan att säga så här:
På egen risk, dvs skyll inte på mig.

va e de för klena batterin ni har tar slut efter 2 försök om de inte funkar med små mc batterier bytt till stort bilbatteri när du ska starta den då så tar de inte slut så snabbt :D
PS jag tycker ändå att du ska värma upp batteriet om de är några minus grader
 
En motor skall aldrig stå still för länge - varmkör med jämna mellanrum.
Ev kondens som bildas är fullständigt försumbar i sammanhanget.

Fzr med fel ventilspel på insugsventilerna beter sig som trådskaparens problem.
 
Prova att rulla cykeln baklänges med hög växel i.
detta medför att kolven inte är i topp när du ska starta den medför att det är lättare att dra runt motorn.
Detta är ett känt Husaberg knep på vintrarna då startmotorn inte orkar dra runt, men du kanske har bra snurr i startmotorn???? Då räcker det med startgas...
 
Ville bara rapportera att allt gick bra. Jag satte på vämen i förrådet med värmefläktar riktat mot motorn. Sedan startade den hur lätt som helst, tillochmed med kasst laddat batteri.

Tack för alla tipsen!

Besiktning snart :)
MVH/Dadde
 
Dadde skrev:
Ville bara rapportera att allt gick bra. Jag satte på vämen i förrådet med värmefläktar riktat mot motorn. Sedan startade den hur lätt som helst, tillochmed med kasst laddat batteri.

Tack för alla tipsen!

Besiktning snart :)
MVH/Dadde

Va kul :tummenupp , tur att det fixade sig med värmefläkt och att det inte var/är ngt större fel. Hoppas verkligen på en varmare sommar än det var förra året. :banana
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top