Startar ej(åh nej en till sådan tråd)

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
sålde och ångrar!
Tjo!
Troligtvis sur motor här! Frågan är hur jag ska lösa det?
Jag & polaren försöker starta upp en cb600 här
den har gått 400mil, som ny alltså, den funkade skitbra innan vi ställde av den. Efter två dagar startade vi upp den på skoj och den gick i ca 1min efter det så stängde vi av.
Nu dagen efter vill den inte starta längre! Den kan tända till vid första vevan men sen är den helt död.
Skruvar ur tändstift, dem är jävligt blöta och kolsvarta. Vi skrapar rent dem ich torkar allt. Kör runt kolvarna med startmotorn för att det ska torka lite där inne. Testar tändningen för säkerhetsskull och dem tänder ju...
Skruvar in allt på plats, startar utan choke, den startar i 1 sekund sen dör den. Provar med choke...ingenting.
Lufttemperaturen är 20°C
Batteriet är fullladdat!
Vad göra?

Last edited:
Allex skrev:
Tjo!
den har gått 400mil, som ny alltså, den funkade skitbra innan vi ställde av den. Efter två dagar startade vi upp den på skoj och den gick i ca 1min efter det så stängde vi av.
Nu dagen efter vill den inte starta längre! Den kan tända till vid första vevan men sen är den helt död.
Skruvar ur tändstift, dem är jävligt blöta och kolsvarta. Vi skrapar rent dem ich torkar allt. Kör runt kolvarna med startmotorn för att det ska torka lite där inne. Testar tändningen för säkerhetsskull och dem tänder ju...
Skruvar in allt på plats, startar utan choke, den startar i 1 sekund sen dör den. Provar med choke...ingenting.
Lufttemperaturen är 20°C
Batteriet är fullladdat!
Vad göra?

Byt tändstift hade samma problem för en vecka sedan.

Tjo!

Varför ska det vara nödvändigt att byta stift när den har gott så lite och framförallt när den funkade alldeles utmärkt för ett par dar sen? Har kört med den hela dagen då, dessutom har den alltid startat innan.

Spraya lite startgas i luftintaget så slipper du köra slut på startmotorn.

kanske saknar kräm i batteriet.. jag försökte me min cbr 600 startmotorn gick runt den hosta till nån gång..
bytte batteri wrrroowmmmm

Tjo!
När jag kollar gnistran så ser jag att den slår från mittelektråden mot gängorna som bilden visar.
Den ska väll slå från mittelektråd till sidoelektråd?

Bifogat

• stift.JPG
    stift.JPG
    9 KB · Visningar: 62
Here we go again.

Starta INTE och låt puffran gå nån enstaka minut. Om man nu är så kåt på att få vrida lite på rullen att man inte kan låta bli så SKA man låta puffran bli ordentligt varm. Så länge den är kall så bränner inte stiften rent ordentligt och slaggar alltså igen och sen kan startproblemen vara ett faktum nästa gång.
Och för övrigt ska ju motorn ALLTID få bli varm innan man börjar vrida ordentligt på rullen (om du nu gjorde det) vare sig det är sommar eller vinter.

Och som trådens rubrik mycket riktigt påpekar så har ämnet avhandlats i nya trådar typ varannan vecka den senaste tiden. :7peta
Sökfunktioner är bra! :banana

Allex skrev:
Tjo!
Lufttemperaturen är 20°C
Batteriet är fullladdat!
Vad göra?

Hade själv problem o starta min cbr.
Höll på en hel dag o den ville inte.
Sen igår gick jag ut o testade igen o då startade den direkt.
Kan bli lite seg om man håller på förmycket med den.
Låt den va en dag så kommer d nog ska du se...

Tjo!

Har sökt lite innan jag startade tråden men jag hittade inget vettigt med stadig grund i botten. Alla säger typ spruta in startgas eller byt batteri blah blah.
Jo vi har surat ihjäl den på riktigt här hehe. Nej gasade inte med den utan den gick på tomgång endast. Ska kolal om jag kan värma på stiften annars får man köpa nya. Hade ingen anning om att stiften kan vara så känsliga för bensin? Trode att det är bara torka rent och köra vidare.
Tack för svaren!

Tzzzzzz skrev:
Hade själv problem o starta min cbr.
Höll på en hel dag o den ville inte.
Sen igår gick jag ut o testade igen o då startade den direkt.
Kan bli lite seg om man håller på förmycket med den.
Låt den va en dag så kommer d nog ska du se...

tyvärr, har testat i några dagar utan resultat

Allex skrev:
Tjo!

Har sökt lite innan jag startade tråden men jag hittade inget vettigt med stadig grund i botten. Alla säger typ spruta in startgas eller byt batteri blah blah.
Jo vi har surat ihjäl den på riktigt här hehe. Nej gasade inte med den utan den gick på tomgång endast. Ska kolal om jag kan värma på stiften annars får man köpa nya. Hade ingen anning om att stiften kan vara så känsliga för bensin? Trode att det är bara torka rent och köra vidare.
Tack för svaren!

Bra att du inte gasade på kall puffra, ska man aldrig göra. Och tänk också på att det tar längre tid för oljan att bli varm än det tar för vattnet. Med andra ord är inte oljan redo för hårdgasande bara för att vattentempmätaren visar ok.

Men nu till saken:
Stift har olika värmetal (hårdhet), detta avgör stiftets (egentligen mittelektroden) driftstemperatur (i en given motor, samma stift har olika temperatur i olika motorer). För kallt stift gör att stiftet bygger upp sot och elände. För varmt stift gör att stiftet (mittelektroden) kan börja glöda och därmed ge upphov till dels glödtändning när man stänger av, dels spikningar (skadligt för motorn) under körning.
Stiftets värmetal är givetvis anpassat efter körning med varm motor, kall motor gör att stiftet går för kallt och slaggar igen.
Nya stift (eller om du nu lyckas få rent de du har) så fungerar det säkert igen. Fullt ös! (efter varmkörning :) )

Tjo!
Ok!
Men säg att jag köper nya stift och jag lyckas sura igen dem också? Är det möjligt? Vill bara inte köpa en massa stift i onödan. Tycker du att jag ska starta utan choke med nya så att dem inte dränks?

Jag tycker att du ska köpa hela kartonger med stift! :D

Köp 4 nya stift, sätt i dom och starta men låt motorn gå och bli varm så ska den nog starta nästa gång. :tummenupp

Edit: Använd choke men tänk på att minska choken succssivt under uppvärmningen.

Edit2: Vet inte om din hoj har fuggar eller insprut.
Motorer med insprut går igång med eller utan choke, där är choken (oftast) endast förhöjning av tomgången. Men man kan behöva hålla lite gas om man inte gasar något (samma sak som choken på inspruthoj). Anrikningen av blandningen styrs då av databoxen som styr sprutet och det kan man inte ändra på utan att programmera om mappningen av sprutet.
På motorer med förgasare är choken en anrikning av blandningen. Där kan man styra (under varmkörning) hur fett motorn ska gå. Minsta möjliga choke (egentligen är det bara ett kallstartstillskott på moderna hojfuggar) utan att den börjar gå illa är ett bra tips.

Last edited:
Skruva ur stiften å värm dom på plattan rätt rejält.
Låt hojen stå över natten utan stift å prova därefter utan choke,startar den varmkör den ORDENTLIGT före du stänger av.
Många hojar vill bli sura om man kör typ 1-3min......så varmkör när du startat så slipper du många problem.

:yoparty

Ett tips som jag brukar göra det är att ta en punktbläster o blästra av stiften då blir dom ju kliniskt rena

Hett tips!!!, töm alltid hojen på soppa när du ställer av den en längre tid då vår undermåliga svenska bensin blir skitskass när den stått över en vinter. Har sett det massor av gånger, folk svär över att att nästan nya hoja som gått några hundra mil inte startar efter vintern och det byts en förbannad massa stift i onödan.

Ang punkbläster:
Om ni överhuvudtaget ska blästra stift så se för faan till att trycklufta dem rena efteråt. Och då menar RIKTIGT rena! Blästersand gör sig inte alls ibland foder, ringar och kolvar!

Och så har jag en punktbläster att sälja om nån vill ha. Inte en sån där larvig liten handhållen Biltema-moj, det här är en rejäl med riktig återvinning av sand och separation av blästerdamm till dammsugare med mer. 1000:-. Men för de stålarna får man många stift. :)

Tjo!

Hur tömmer jag förgasarna på gammal soppa? Går det att göra utan att montera ner dem? Tänkte starta upp han med ny soppa så jag vill inte blanda den med den gamla.

Allex skrev:
Tjo!

Hur tömmer jag förgasarna på gammal soppa? Går det att göra utan att montera ner dem? Tänkte starta upp han med ny soppa så jag vill inte blanda den med den gamla.

Det sitter nog en skruv på undersidan av förgasaren.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP