Startar bara med startgas :(

Vallasteffo

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
89, Kawasaki 600 KLR
Hej alla kunniga mc-ägare,

har precis köpt en Kawasaki 600 KLR -89 som inte vill starta utan startgas. Utan den tänder motorn inte till ens. Med startgasen går den successivt längre och längre för varje startförsök med ny dos startgas tills den slutligen hoppar igång. Den går sedan orent och knappt på tomgången. Är det någon som har någon kvalificerad gissning vad det kan vara med dessa symptom beskrivna och vad jag ska göra? Kan tilläggas att tändstiftet är nytt.

Tar tacksamt emot svar från alla kunniga människor.

Mvh
Vallasteffo

Hojen får inge bränsle via förgasarna, soppakranen släpper inte genom soppan, filter igentäppt, förgasarna skitiga i munstyckena eller så jäkla enkelt att du inte slagit på soppakranen. Eller så är soppan gammal.

Last edited:
hade hamnat lite skit i förgasaren på min gamla cross för länge sedan hade samma problem. Plockade bara isär den och rengjorde sen funkade allt precis som det ska sen.

Rinner bensin ur bränsleslangen om den lossas från förgasarna?
Har motorcykeln stått länge?
Hur gammal är bensinen?

Hojen får inge bränsle via förgasarna, soppakranen släpper inte genom soppan, filter igentäppt, förgasarna skitiga i munstyckena eller så jäkla enkelt att du inte slagit på soppakranen. Eller så är soppan gammal.

Hade en CBR 600 -92 som jävlades likadant dom första månaderna.:huvet .
Startade med startgas, sen dog hojjäveln bara. Kollade på ny/beg kran och hittaden en på Bike , fast den hade inget membran för vakumstyrning av bränslet. Löste det genom att helt enkelt ta bort vakum membranet innuti kranen när vi kom hem. Trilskades aldrig efter det, och gick som en klocka!!!:yoparty

I botten på förgasaren sitter en dränerings skruv.
Lossa den och dränera ur den gamla soppan.
Slå på soppakranen och se om det kommer ny soppa efter en stund, då har du soppa så långt.
Dra igen dräneringen för det blir så varmt om man inte gör det.

Starta.

Funkar det så är det kanon.

Inte...

Ta loss förgasaren och gör rent alla munstycken och se så det inte sitter gammal kristaliserad bensin i nått skrymsle.
Ta loss en sak i taget och se till att få tillbaka i samma läge.
Justerbara munstycken skruvas först in i botten samtidigt som man räknar varv man skruvar, även halv eller kvartsvarv för att kunna skruvas tillbaka i rätt läge efter man monterat bort och gjort rent.
Försök inte göra om något för att det var nog fel från början och det var därför den inte gick.
Allt ska passa som du tog bort det.

Ett annta lite mer vådligt "don´t try this at home" alternativ är att täppa igen förgasaren på luftfiltersidan med något som inte kan sugas in.
Ett lock helt enkelt.
Koppla hojen efter en bil och dra iväg efter bonnvägen med träpjucken på.
Lägg i tvåan när ni gör en 80-100 blås och full gas.
Då kommer alla particklar som försöker täppa igen nått munstycke få sig en sån jäkla resa så dom kommer aldrig hitta tillbaka!

Har ni inte vurpat så stanna försiktigt och ta bort locket och starta.
Funkar det tro? :tummenupp

Testar ni alternativet med träskorna önskar vi alla se ett reportage med videokamera.

I botten på förgasaren sitter en dränerings skruv.
Lossa den och dränera ur den gamla soppan.
Slå på soppakranen och se om det kommer ny soppa efter en stund, då har du soppa så långt.
Dra igen dräneringen för det blir så varmt om man inte gör det.

Starta.

Funkar det så är det kanon.

Inte...

Ta loss förgasaren och gör rent alla munstycken och se så det inte sitter gammal kristaliserad bensin i nått skrymsle.
Ta loss en sak i taget och se till att få tillbaka i samma läge.
Justerbara munstycken skruvas först in i botten samtidigt som man räknar varv man skruvar, även halv eller kvartsvarv för att kunna skruvas tillbaka i rätt läge efter man monterat bort och gjort rent.
Försök inte göra om något för att det var nog fel från början och det var därför den inte gick.
Allt ska passa som du tog bort det.

Ett annta lite mer vådligt "don´t try this at home" alternativ är att täppa igen förgasaren på luftfiltersidan med något som inte kan sugas in.
Ett lock helt enkelt.
Koppla hojen efter en bil och dra iväg efter bonnvägen med träpjucken på.
Lägg i tvåan när ni gör en 80-100 blås och full gas.
Då kommer alla particklar som försöker täppa igen nått munstycke få sig en sån jäkla resa så dom kommer aldrig hitta tillbaka!

Har ni inte vurpat så stanna försiktigt och ta bort locket och starta.
Funkar det tro? :tummenupp

Testar ni alternativet med träskorna önskar vi alla se ett reportage med videokamera.

Hej och tack för tipsen. Bensinen var gammal när jag köpte hojen,så den är bytt. Det var efter det som det överhuvudtaget gick att få den att gå. Det kommer soppa genom bensinkran och jag har dränerat ut den gamla genom förgasaren. Kanske idé att göra det en gång till. Har hela tiden misstänkt skit i förgasaren, men ville höra lite kloka synpynkter innan jag börjar meka. Tror inte jag kan skruva av förgasaren utan att plocka bort tanken då det ser trångt ut att lossa på ett rör i toppen på förgasaren (vaccumrör?), eller ska det gå ändå? När han går så går han bra på varv över 2500, annars vill han gärna dö, speciellt om du snålar med gasen med växel i. Är det inte ett speciellt munstycke för tomgång o låga varv /som på utombordare) som kanske är igensatt? På något sätt får den inte tillräckligt med soppa med bara startmotorn verkar det som, men får du motorn att gå runt (med startgasen) tillräckligt mycket så får den fatt på bensinen och du kan hålla motorn igång. Dock går den orent på tomgången och dör efter ett tag och då måste du oftast ta startgas till hjälp för att starta.

Ditt andra förslag verkar kul, dock är jag osäker på vad som gäller för min livförsäkring, så jag tror jag plockar ned förgasaren istället :) , men är dock helt övertygad om att det funkar.

Mvh
Stefan

Symptomen stämmer också ganska bra på dåligt ventilspel. Kolla upp det...

jag är inte superkunnig då jag bara mekat med 2-taktare så vet inte hur det är för en 4-taktare. Men det var exakt så min cross var när jag hade en dåliga förgasare som släppte in på tok för mycket luft i blandningen. Svårstartad som i helvete och dör på för låga varv.

Om symptomen är desamma för en 4taktare när det blir för mycket så borde väl din hoj gå bättre om du kör full choke i? Gjorde min iaf och så förstod jag att det va för mkt luft som va felet

om jag vore dig skulle jag börja med att kolla så att den inte drar tjuvluft mellan cylinder och förgasare vid förgasargummit. (läckage mellan luftfilter och förgasare är sak samma för tomgången)

När hojen går så sprayar du startgas mot förgasargummina på båda sidor, sticker hojen upp i tomgång har du problemet där. Byt gummin eller kolla bara att dom sitter rätt. efter detta är kollat kan du gå vidare med det som dom andra föreslagit.

om jag vore dig skulle jag börja med att kolla så att den inte drar tjuvluft mellan cylinder och förgasare vid förgasargummit. (läckage mellan luftfilter och förgasare är sak samma för tomgången)

När hojen går så sprayar du startgas mot förgasargummina på båda sidor, sticker hojen upp i tomgång har du problemet där. Byt gummin eller kolla bara att dom sitter rätt. efter detta är kollat kan du gå vidare med det som dom andra föreslagit.

Gummit är nytt, men ska kolla så det inte läcker där. Tack för tipset.

/Stefan

jag är inte superkunnig då jag bara mekat med 2-taktare så vet inte hur det är för en 4-taktare. Men det var exakt så min cross var när jag hade en dåliga förgasare som släppte in på tok för mycket luft i blandningen. Svårstartad som i helvete och dör på för låga varv.

Om symptomen är desamma för en 4taktare när det blir för mycket så borde väl din hoj gå bättre om du kör full choke i? Gjorde min iaf och så förstod jag att det va för mkt luft som va felet

Hej, nej med choken dör han direkt när jag väl fått igång den.

/Stefan

Last edited:
Usch då, det lät allvarligt. Hur kollar jag det?

Mvh
Stefan

Det behöver inte vara allvarligt men det kan vara lite bökigt, och om man gör fel så kan det gå jättefel. Skaffa definitivt en servicemanual eller lämna till någon som kan. Men som sagt, kolla soppatillförseln först. :tummenupp

Det är nog bara till att demontera förgasaren och städa ur skiten som troligen finns i den.

Tyvärr så är dagens bensin med de tillsatser som används riktigt dålig när det gäller långtidsförvaring, dvs det bildas nästan alltid en "gröt" i förgasare om bensin får stå längre perioder, denna gröt sätter då igen munstycken och jag har även varit med om hojar där skitsoppan gjort att det blivit våldsam korrosion (detta beror på att man numera blandar i etanol och denna etanol innehåller ofta vatten så korrosion kan uppstå). Förr kunde man lämna motorer i många år med soppa i förgasare men numera verkar det inte funka ett år ens:mad:

Jag tror på vetilspelet... det är en kawa, och dom är det noga med..

Startar utan startgas :) men...

Plockade ned förgasaren och blåste rent (med munnen). Såg ingen skit, men det behövs i och för sig inga stora partiklar för att ställa till problem. Justerade också "the pilot screw" till läget enligt manualen. Stod ett halvt varv "fel". Nu startar den utan startgas och jag fick sänka tomgången och den "stånkar" fint på 1400 varv utan att dö. Allt verkade kanonbra ända tills jag upptäckte att killen jag köpte cykeln av visat mig fel med chokläget. Det han sa var chokeläge är ju "körläge". Vad är problemet undrar ni? Jo, att det är chokeläget som han går så bra i. Det är i detta läge han startar lätt och det är i detta läge som han går fint. När jag försöker sänka choken dör han. Förstår ju att han behöver mer bensin för att gå bra, men vad är fel? För visst är detta chokläget på bilden? Känns inte som det är så enkelt som att bara höja tomgången eftersom han dör sirekt jag försöker sänka choken.

Upptäckte också att det på toppen på förgasaren satt en avskuren slangstump. Så ska det väl inte vara? Vart ska den? Har förra ägaren fimpat något? Vakumstyrning eller vad? Tolkar jag rätt ska den slangen gå till en separator som sedan ska i retur till tanken, men hittar ingen anslutning på den. Är det här han får för mycket luft kankse? Jag är ingen professionell mek, men det var definitivt inte förra ägaren heller :( .

Mvh
Stefan

Bifogat

• Chokeläge.jpg
    Chokeläge.jpg
    157.7 KB · Visningar: 275
det är lite svårt att gissa såhär.

Gick den annorlunda då du köpte den?
Har detta bara uppkommit?

Är tomgången justerad, har du testat där först?
(finns en speciell skruv bara för detta)

Själv skulle jag börjat med att säkerställa att slangar och gummimembran är okej först. kan vara så enkelt att din bränslekran har ett trasit membran. Testat att köra med kranen i prim-läge?

Jag skulle aldrig börja skruva på förgasarens inställningsskruvar, Dessa flyttar normalt inte på sig och man måste vara van för att veta vilka positioner dessa ska ha. Det kan du inte läsa dig fram i en manual. Beror mycket på nålsätet och din specifika förgasares inställningar. Risken är att du har skapat ett problem till med att skruva på den. Uteslut de enkla felen före du börjar felsöka de svåra.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph