Startade precis min motor(Bil). WTF? Lagerslammer?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Startade min alldeles nyrenoverade motor till gammel-aeron. För första gången. Bytt kolvringar, ram- och vevlager och packningar.
Från första sekunden den gick igång knackar den oroväckande mycket. Även på tomgång. Kan inte köra runt med den då den står på pallbockar, så jag kan inte åka runt och lyssna med olika belastningar. Oljetrycket ligger runt 3 BAR som det skall.

Är det möjligen så att det låter så med sprillans nya lager och grejer, tills det är någorlunda inkört?

Annars har jag ett par tänkbara anledningar varför det låter på detta vis.
1. Alla lager är åtdragna med rätt moment. Eventuellt är det feldraget på ram- eller vevischlagren med 2-4 Nm felmarginal. Detta känns inte som det ska göra sån skillnad.

2. Vattenpumpen tycks vara blockerad. Gissningsvis av en kvarglömd papperstuss som pluggade igen den under renoveringen. Finns nämligen näst intill noll genomströmning. Kan den låta så jävligt? Den blev tämligen kokhet i varje fall.

3. Jag var korkad och såg fel när jag ställde ner toppen på ventilsidan. Den väger väl en knappa 20 pannor och den stod på två ventiler som stack ut en centimeter eller så. För mig såg det ut som alla var stängda när jag ställde ner den.
De såg dock inte krökta ut på något sätt och motorn tycks bygga kompression. Kan de vara skeva och knacka så pass?

4. Fel dimension på nuvarande lager. Vevaxeln slipad till underdimension. Såg dock inte så ut på vevaxeln, men svårt att veta utan att mäta, vilket jag inte gjorde av någon anledning.

Vad är detta?

mvh FreddaGädda

Last edited:
Är det Hydrauliska lyftare på Saab? Isf brukar dom ticka ett tag innan dom fylls :) Hoppas det inte är nåt värre än det! Får se hur BMWn går sen när jag är klar :näsblod

Nisse Järnet skrev:
2324401 Är det Hydrauliska lyftare på Saab? Isf brukar dom ticka ett tag innan dom fylls :) Hoppas det inte är nåt värre än det! Får se hur BMWn går sen när jag är klar :näsblod

Det stämmer bra det. Det låter dock djupare. Förhoppningsvis är det bara tryckare som spökar.
Ska gå ut strax och koppla in en lysdiod till spiksensorn och se vad den säger

Last edited:
Kan ju vara så att något av de nya lagren inte var helt 100. Kollade du dem innan du satte i dem?

Har du mätt lagerspelet på ALLA lager innan du satte ihop motorn ?

Edit: har du fel lagerspel så låter det illa.
En underdimension brukar röra sig om en tiondekl och det är mycket det '
:fyllisar

Last edited:
Solid snake skrev:
2324674 Säker på det? En kompis till mig satte ramlagerna fel i en bilmotor och den skar ganska kvickt.

Tämligen säker. Finns en pigg i ena änden av varje lager som går i en skåra i lagerskålen.

Olsson: Jag mätte inte över huvud taget. Det satt standardlager monterade. Slitna standardlager. Men det fanns inget lagerslammer innan jag skruvade isär åbäket.

Nya lagren kom direkt från kartong och var oskadade. DOCK fanns det en beläggning på dessa, som jag fick berättat att det skulle sitta kvar för att hjälpa smörjningen i början.

Last edited:
FreddaGädda skrev:
2324883 Tämligen säker. Finns en pigg i ena änden av varje lager som går i en skåra i lagerskålen.

Olsson: Jag mätte inte över huvud taget. Det satt standardlager monterade. Slitna standardlager. Men det fanns inget lagerslammer innan jag skruvade isär åbäket.

Nya lagren kom direkt från kartong och var oskadade. DOCK fanns det en beläggning på dessa, som jag fick berättat att det skulle sitta kvar för att hjälpa smörjningen i början.

Att mäta ALLA lagerspel är a och o när man monterar ihop en motor.
Lager ska man tvätta av i ljummet vatten med diskmedel, sen använder man tex redline monterings pasta. Om det är så att alla lager är rätt så skulle jag kunna tänka mig att du har bytt plats på något överfall. Överfall i blocket och på vevstaken ska sitta på samma ställe där dom satt innan

Olsson skrev:
2325337 Att mäta ALLA lagerspel är a och o när man monterar ihop en motor.
Lager ska man tvätta av i ljummet vatten med diskmedel, sen använder man tex redline monterings pasta. Om det är så att alla lager är rätt så skulle jag kunna tänka mig att du har bytt plats på något överfall. Överfall i blocket och på vevstaken ska sitta på samma ställe där dom satt innan

Överfallen var jag mycket noggrann med hur de skulle sitta. Dessutom är de numrerade. Kan ju ha att göra med vaxet som satt på lagre från början då.
Inne på SAAB turbo club-forumet säger dom att tryckarna kan väsnas nåt jävligt i 15-30 minuter innan de tystnar. Tydligen har många tagit fel på det och lagerslammer och frågat forumet. Går ut om en stund och låter bilen stå på tomgång en bra stund och ser om det löser sig. Har faktiskt för mig att reservdelsbilen jag fick med likadan motor med 30 000 mil på mätaren slamrar nåt förjävligt dom första fem sekunderna efter start. Och i det fallet är det faktiskt tryckarna som är boven, och tamigfan det låter nog som lagerslammer

FreddaGädda skrev:
2325609 Överfallen var jag mycket noggrann med hur de skulle sitta. Dessutom är de numrerade. Kan ju ha att göra med vaxet som satt på lagre från början då.
Inne på SAAB turbo club-forumet säger dom att tryckarna kan väsnas nåt jävligt i 15-30 minuter innan de tystnar. Tydligen har många tagit fel på det och lagerslammer och frågat forumet. Går ut om en stund och låter bilen stå på tomgång en bra stund och ser om det löser sig. Har faktiskt för mig att reservdelsbilen jag fick med likadan motor med 30 000 mil på mätaren slamrar nåt förjävligt dom första fem sekunderna efter start. Och i det fallet är det faktiskt tryckarna som är boven, och tamigfan det låter nog som lagerslammer

Hoppas att det är tryckarna då :tummenupp

Startade nyss och det lät i några sekunder varpå det tonade bort till den punkt där det bara var en tryckare som tickade som en klocka, som innan jag plockade isär den. Med andra ord var det tryckarna. Fy faaa-aaan vad skönt!

:banana :banana :banana :banana :banana :banana

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...