Startade min mc- sedan startar den inte mer

Det tog en stund innan den startade första gången- men då vart förgasare mm helt tomt på bensin så det behövdes pumpas fram tänker jag
Har den ens soppapump?

Om det luktar soppa ur toppen när du har tagit bort stiften så låter det mer som problem med tändningen. Mycket nötande på startmotorn och bara tomgång, dvs kanske noll laddning, kan ju göra att batteriet blir ledset, och då tappar du gnistan, motorn dör, och det blir omöjligt att få igång den igen. Testa att kabla igång den från en bil, så har du uteslutit batteridelen, gratis dessutom.
 
NGK stift? Byt stift och sedan startar du inte förrän den dag du ska ut och köra!!
Sådan start du gjort dödar stift!
 
Tänker spontant att soppafiltret i tanken och/eller kranen är närapå igensatt, det förklarar både varför det tog en stund innan du fick igång den första gången och varför den dog efter en stund. Soppaflödet är helt enkelt så dåligt att den suger förgasarna tomma snabbare än de hinner fyllas på varpå motorn dör, och sen tar det en stund för ny soppa att rinna till vilket är anledningen till att den inte vill starta på nytt. Startar den igen efter att ha stått en stund med kranen på så tror jag definitivt att det är felet. Innan du ger dig på att byta filtret kan du testa flödet genom att helt enkelt lossa på soppaslangen och kolla hur bra det rinner när du vrider på kranen. Det ska rinna på hyfsat bra, inte bara droppa.

Att tändstiften är svarta beror troligen på att den gått fett medan den stod igång med choke, vilket är helt naturligt och inte alls behöver innebära att stiften är dåliga. Ser de fortfarande sotiga ut efter att du fått igång hojen och varmkört så kanske det är något annat som är knas, men börja med att säkerställa att soppaflödet är bra.
Nu efter en öl börjar jag fundera- jag tankade på med 3 liter drivmedel. På den kranen under tanken finns det tre lägen- en ”on” och en ”off” och så en ”reserv” som skall användas ”om du kör i tät trafik skall du vrida på reserv bränsle för inte stanna i trafiken”. Kan det vara så enkelt att det är bara vrida på ”reserv”? Ja jag får testa detta imorgon även om jag innerst inne är inne på att filtret är gegga men jag ännu söker med ljus och lykta för undvika det..
 
Nu efter en öl börjar jag fundera- jag tankade på med 3 liter drivmedel. På den kranen under tanken finns det tre lägen- en ”on” och en ”off” och så en ”reserv” som skall användas ”om du kör i tät trafik skall du vrida på reserv bränsle för inte stanna i trafiken”. Kan det vara så enkelt att det är bara vrida på ”reserv”? Ja jag får testa detta imorgon även om jag innerst inne är inne på att filtret är gegga men jag ännu söker med ljus och lykta för undvika det..
Reserven används för att du ska slippa bli stående om soppan tar slut, det är så att säga en reservkanna inbyggd tanken som fungerar genom att normalläget på kranen inte når hela vägen ner i botten på tanken. Om du kör och plötsligt får soppatorsk så slår du till reserven varvid du kommer åt resten som är kvar nere i botten och därigenom har du tillräckligt för att ta dig till närmsta mack. Det brukar inte röra sig om mer än 10-15% av total tankvolym, så har du en tank på 10 liter så kanske du har ca en liter reserv. Om du fyllde på tre liter så borde du helt klart vara över reservnivån, och det lär inte vara mindre bottensörja där än vid normalnivån i tanken så om det hjälper så torde det vara högst temporärt. Testa först hur flödet ser ut på normalläget genom att koppla kloss slangen och låta sopan flöda ut i valfri genomskinlig flaska, har du såpass flöde att det inte bara droppar utan faktiskt rinner på i hyfsad takt så är det troligtvis inte det som är felet.
 
Reserven används för att du ska slippa bli stående om soppan tar slut, det är så att säga en reservkanna inbyggd tanken som fungerar genom att normalläget på kranen inte når hela vägen ner i botten på tanken. Om du kör och plötsligt får soppatorsk så slår du till reserven varvid du kommer åt resten som är kvar nere i botten och därigenom har du tillräckligt för att ta dig till närmsta mack. Det brukar inte röra sig om mer än 10-15% av total tankvolym, så har du en tank på 10 liter så kanske du har ca en liter reserv. Om du fyllde på tre liter så borde du helt klart vara över reservnivån, och det lär inte vara mindre bottensörja där än vid normalnivån i tanken så om det hjälper så torde det vara högst temporärt. Testa först hur flödet ser ut på normalläget genom att koppla kloss slangen och låta sopan flöda ut i valfri genomskinlig flaska, har du såpass flöde att det inte bara droppar utan faktiskt rinner på i hyfsad takt så är det troligtvis inte det som är felet.
Jag kollade lite snabbt i dom manualer jag hade framför mig, en R1 -98 har 5,5l reserv och en CB750 -83 har 2,5l, och dom har 18 respektive 16 liter i tanken.
 
Nu efter en öl börjar jag fundera- jag tankade på med 3 liter drivmedel. På den kranen under tanken finns det tre lägen- en ”on” och en ”off” och så en ”reserv” som skall användas ”om du kör i tät trafik skall du vrida på reserv bränsle för inte stanna i trafiken”. Kan det vara så enkelt att det är bara vrida på ”reserv”? Ja jag får testa detta imorgon även om jag innerst inne är inne på att filtret är gegga men jag ännu söker med ljus och lykta för undvika det..

Vilken knasbeskrivning av funktionen med reservtank. Så uppenbart riktad mot den amerikanska marknaden där en halvidiot någon gång råkat köra över en annan halvidiot som inte varit snabb nog på kranen.

Felsökning handlar om att eliminera felkällor och att göra det systematiskt.

En servicetank är verkligt värdefull i det du håller på med just nu:

BZT19804_1_NoName.jpg


Det finns olika modeller, priser och utföranden - men gemensamt är att du kopplar dig förbi originaltanken och de problem som eventuellt gömmer sig där.

Får du hojen att gå fint på servicetanken, men problemen kommer tillbaka den vanliga vägen så vet du var du skall jobba vidare någonstans.
 
Jag kollade lite snabbt i dom manualer jag hade framför mig, en R1 -98 har 5,5l reserv och en CB750 -83 har 2,5l, och dom har 18 respektive 16 liter i tanken.


Stoor reserv på R1an.
För att man skall hinna hem till polisfällan...?
 
Vilken knasbeskrivning av funktionen med reservtank. Så uppenbart riktad mot den amerikanska marknaden där en halvidiot någon gång råkat köra över en annan halvidiot som inte varit snabb nog på kranen.

Felsökning handlar om att eliminera felkällor och att göra det systematiskt.

En servicetank är verkligt värdefull i det du håller på med just nu:

View attachment 496088


Det finns olika modeller, priser och utföranden - men gemensamt är att du kopplar dig förbi originaltanken och de problem som eventuellt gömmer sig där.

Får du hojen att gå fint på servicetanken, men problemen kommer tillbaka den vanliga vägen så vet du var du skall jobba vidare någonstans.
Den där är superbra!
 
Jag testade reserv nu, den gick igång, och jag lät den gå varm på tomgång. Jag hade nästan full choke i en minut (12 grader i garaget). När jag sedan sänkte ned chocken så gick den med men tomgången är låg, och det finns en sådan tomgångaskruv men då jag vart dåligt påläst så visste jag inte vilket håll jag skulle vrida den så jag testade lite olika utan framgång. Tomgången vart så dålig att testkörning inte vart aktuellt. Nu är den svårtstartad igen vilket kan bero på batteriet är kanske urladdat (laddar nu)
Som tidigare nämnts så vore ett nytt bränslefilter en god tanke. Den verkar ladda batteriet lite halvkasst på tomgång, jag ser att ljuset i lampan fladdrar när jag gasar (borde stängt av lamporna när jag höll på), om jag läst mig rätt så laddar denna typ av motorcyklar väldigt dåligt på tomgång, att de krävs ca 1500 varv för o ladda. Jag har en film men den verkar inte gå att lägga upp
 
Hålet är troligen där för att kondensvatten ska rinna ut, låt det vara.
Skruva in skruven höjer tomgång, skruva ut sänker, man kan behöva brappa lite för at märka förändringen.
Ta ut bensinkranen ut tanken och rensa eller byt filtret. Det är ju inget konstigt med det, men kan vara skört.
 
Motorer är gjorda för att användas, inte för att stå och puttra på tomgång, det mår dom istället ganska dåligt av. Starta den och kör istället, då behöver du inte ens ha någon tomgång alls
 
Haha jo, men skiten blir liksom aldrig redo för körning, när jag skulle iväg nu o drog ned chocken så dog dorden
Min erfarenhet av ännu äldre luftkylda Hyndor. När man fått dom ljumna på mellanvarv kan man köra i väg. Efter en till tre minuter kan man skippa choken.
Efter ytterligare en stund går dom på tomgång utan choke.
 
Last edited:
Jag kollade lite snabbt i dom manualer jag hade framför mig, en R1 -98 har 5,5l reserv och en CB750 -83 har 2,5l, och dom har 18 respektive 16 liter i tanken.
Oj, CBn är ju nästan mitt i prick 15% men det var en väldigt väl tilltagen reserv på R1an... 😲
 
Nu efter en öl börjar jag fundera- jag tankade på med 3 liter drivmedel. På den kranen under tanken finns det tre lägen- en ”on” och en ”off” och så en ”reserv” som skall användas ”om du kör i tät trafik skall du vrida på reserv bränsle för inte stanna i trafiken”. Kan det vara så enkelt att det är bara vrida på ”reserv”? Ja jag får testa detta imorgon även om jag innerst inne är inne på att filtret är gegga men jag ännu söker med ljus och lykta för undvika det..
Min cb400 -82 hade reserv på 3 liter, så har du bara hällt i 3 liter så har du nog förklaringen till att den inte går...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top