Starta MC-verkstad?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har funderat mer och mer på om det vore idé att dra igång en MC-verkstad. Såsom service och däcksbyten men även mer omfattande reparationer och renoveringar. Till att börja med på kvälls/helgtid. Don't quit your day job...
Det finns ju fler och fler hojar som rullar och när garantitiden löpt ut så kanske ägaren likväl kan lämna den till icke-auktoriserad verkstad. Hur ser det ut egentligen? Jag frågar er, eftersom jag själv aldrig lämnar iväg hojen av förklarliga själ... Är det långa köer, är kostnaden hög, känns det bökigt, känner man sig som en i mängden som kund?
Är märket viktigast, eller resultatet? Vad är den allmänna uppfattningen?

Om du riktar in dig på motard mestadels så tror jag det är en guldgruva..

Husaberg, Husqvarna, Highland service och converteringar för Kawa, Suzuki och Yama 450 4T enduro till motard är något som inte existerar..

Specialicera dig så tror jag inte du får problem..

Småreperationer kommer ta all din tid och ger lite pengar...

Börja i liten skala som du tänkt dig i början så får du känna på det.

Med stigande försäkringskostnader för fordonen kan vad som helst hända.

Ja, det låter som en riktigt bra ide, det som finns runt västkusten behöver lite konkurrens!!!!

Vad som är viktigast??? KUNDEN är viktigast, även om inte alla firmor har den uppfattningen

Last edited:
Det skulle nog kunna vara en bra idé. Iaf om det finns fler som mig, som helst låter bli att skruva mer än absolut nödvändigt.. :gnissla

Om man ändå inte har garanti kvar på hojen så är ju det viktigaste att man får bra valuta och kvalité för pengarna när/om man lämnar in.

Viktigaste är ju att få ett bra rykte i början så tar djungeltelegrafen hand om resten sen :tummenupp

Det finns bara en MC firma i stan där jag bor som jag känner förtroende för, och det är en kille, helt märkesobunden som började ungefär som du hade tänkt.

Nu har han hur mycket jobb som helst verkar det som!

Jag tror att för just motorcyklar så finns det en marknad för verkstäder där mekanikern har en yrkesheder och inte bara skiter i grejerna man lämnar in. Det är lite av mitt drömjobb för mig också, då just grisjobb från verkstäder var det som fick mig att börja lära mig skruva själv en gång i tiden...

Som maffan säger, rikta in dig på motard som tillexempel där kan man nog känna en hel del.

Go for it!:)

Börja inte med att åta dig motorrenoveringar, gör inga jobb på rejshojar innan du är varm i kläderna.
Kort och gott, starta med service, ventiljobb och andra lågriskjobb på orörda hojar tills du har en kapital- och kunskapsbank att klara backjobb.

/J

Om du sköter dina kort rätt,så är det ett av dom roligaste jobb jag vet.
Man träffar många glada människor med samma intresse som en själv.
Och några arga......
Det man lider mest av är tidsbrist,så boka inte upp dig på för mycket jobb i början,kan ju vara en god idé att starta till vintern,så kan du komma igång i lugn o ro,off season.
Tänk på när vårsolen tittar fram,och jobben rasar in,att det är du,och bara du,som ska vara kundmottagare,mekaniker,reservdelsman,svara i telefon,svara på mail osv.
Du behöver mycket tid,räkna inte med att åka hoj på kvällarna den första tiden.
Men du ska absolut försöka,marknaden skriker efter oberoende mc-verkstäder,mc-åkander ökar,och verkstäderna är fullbokade från mars till oktober.
Kör så det ryker,stöd och hjälp finns om du behöver.
Bara att pm:a,anytime....

mvh/sportbike

visst ja,glömde tuttarna:tuttar :tuttar :tuttar

Last edited:
MC-verkstad kan bevisligen vilken OBS-klass utbildad klåddas som helst starta om han skaffar en skruvmejsel.
Som tur är, har jag två skickliga mekaniker i närheten.
Men trots detta har jag varit tvungen att lära ut grundläggande kunskaper till personer som jag uppsökt för att få proffshjälp...

MC-verkstad kan bevisligen vilken OBS-klass utbildad klåddas som helst starta om han skaffar en skruvmejsel.
Som tur är, har jag två skickliga mekaniker i närheten.
Men trots detta har jag varit tvungen att lära ut grundläggande kunskaper till personer som jag uppsökt för att få proffshjälp...

japp,erfarenhet kan inte köpas.....

Tänk på när vårsolen tittar fram,och jobben rasar in,att det är du,och bara du,som ska vara kundmottagare,mekaniker,reservdelsman,svara i telefon,svara på mail osv.
Du behöver mycket tid,räkna inte med att åka hoj på kvällarna den första tiden.

mvh/sportbike

visst ja,glömde tuttarna:tuttar :tuttar :tuttar

Det känner jag igen från denna vår :gnissla , men då hade man egen att jobba på också, så då blev det inte många "andras" hojar. Var lite av detta som myntade tanken.
Sen får man givet inte ta på sig jobb man inte känner sig 110% säker på, yrkesheder som någon nämnde.

En fråga till då; Hur tror ni den fysiska placeringen av verkstan har för betydelse? Spontant känns det som "mitt i smeten" inte är av betydelse. Kan lika gärna ligga ute i bushen?

Det känner jag igen från denna vår :gnissla , men då hade man egen att jobba på också, så då blev det inte många "andras" hojar. Var lite av detta som myntade tanken.
Sen får man givet inte ta på sig jobb man inte känner sig 110% säker på, yrkesheder som någon nämnde.

En fråga till då; Hur tror ni den fysiska placeringen av verkstan har för betydelse? Spontant känns det som "mitt i smeten" inte är av betydelse. Kan lika gärna ligga ute i bushen?

Nä, lätt att parkera med släp. Synlig från en större väg så det är lätt att hitta. Annars så kan den för min del ligga 2-3 mil åt skogen..

va fan har du lämnat stan?

biscaya ligger väl inte direkt i city o det verkart ju funka fint för dem :)

Nä, lätt att parkera med släp. Synlig från en större väg så det är lätt att hitta. Annars så kan den för min del ligga 2-3 mil åt skogen..

håller med!det ska va bra me parkeringar"utrymme"för kunden det gör mycket
om allt är så smidigt som möjligt!

man känner det ofta själv om man hittar div saker,så ligger afären mitt i smeten,då drar man sig för att åka dit!

Var inte FÖR billig när du startar, även om du har det som extraknäck.. Den dagen kommer kanske när du slutar ditt nuvarande jobb och du ska leva på enbart skruvandet.. Folk har tyvärr en tendens att bli sura om priset höjs hastigt istället för att uppskatta att det har varit billigt..

Jag skruvade tidigare med både hojar o bilar på heltid som enmansverkstad, men slutade med hojar pga att kundmottagning o telefon tog mer tid än vad skruvandet gav.. Bör tilläggas att jag då bodde i norra delen av vårt land där kundunderlaget och säsongen är betydligt tunnare..
En sak är dock säker, det är ett riktigt roligt jobb..

Lycka till :tummenupp

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back