starta hojen under vintern? hur gör ni?

..i tillägg kan sägas att inte alla motoroljor är så roliga på vintern. I handboken till min Buell står exempelvis att man inte bör starta motorn när det är kallare än ca 4 grader med originaloljan i.
 
..i tillägg kan sägas att inte alla motoroljor är så roliga på vintern. I handboken till min Buell står exempelvis att man inte bör starta motorn när det är kallare än ca 4 grader med originaloljan i.


Om man har tillgång till ett större garage, helt ok att "varmköra"? dvs åka runt i garaget med ett stort leende på läpparna :tuttar
 
Jag startar min minst en gång i veckan...kanske vart annan vecka. Dock här inne i vardagsrummet mitt på parketen :)

Kan ju inte låta bli efter några öl. Behöver nog inte bry mig om kondens här dock ;)
 

Bifogat

  • IMG_1554.jpg
    IMG_1554.jpg
    238.7 KB · Visningar: 114
Det man förlorar är dom mest lättantändliga komponenterna i bensinen, dvs du kanske tappar nån procents effekt, om ens det, men du kan ha bensin ståendes väldigt länge utan att den blir oanvändbar. Polarn hade en CB750 stod ute, mitt på en gräsmatta i några år, med halvtank, med nytt batteri gick den precis lika bra på den soppan som den gjorde på spretans :)

exakt.... jag har flera mc o veteranbilar som kan stå årevis utan att bli startade o än så långe har jag aldrig haft problem med "gammal" bensin.
 
Om man har tillgång till ett större garage, helt ok att "varmköra"? dvs åka runt i garaget med ett stort leende på läpparna :tuttar

Om det inte som i mitt fall uttryckligen står att man ska låta hojen vara vid under 40 F, så kan det nog vara helt OK - jag var ute med en kompis och körde enduro med isdubb här om dagen, och det var inga problem alls - med en för säsongen iordninggjord hoj, naturligtvis.
Men som sagt: Om varmkörning innebär att man behöver köra utan smörjning tills oljan börjat tryckas runt (eller oljepumpen bränt), så tror jag inte det är en bra ide, helt enkelt. :död
 
Jag tänkte nog ta o byta motorolja idag. Ska man ju egentligen göra när man parkerar den inför vintern men man är ju bara människa.
Förövrigt så har jag aldrig haft problem med vinterförvaringen o jag har inte heller engagerat mig i hur man ska göra eller inte. Ibland har jag varit i garaget o gasat o ibland inte. Tror nog inte att det är så himla känsligt. På min förra hoj behövde jag inte underhållsladda batteriet men det behöver jag på den här.

Man kan ju tänka så här om den fungerade när jag parkerade och om jag inte rör nåt så borde inget gå sönder.
 
1) Däcken: Ställer upp hojen på depåstöd för att undvika deformationer av däcken. Den kommer ju stå inne i garaget i några månader.
2) Olja & Oljefilter: Tappar ur gamla oljan med kondens och CO2 (koldioxid) som bildar kolsyra tillsammans. Varför låta den skiten stå och korrodera motorn under vintern? Byter oljefilter och och fyller på ny olja. Då står motorn med ren olja under vintern för minsta möjliga korrosion.
(Starta den under vintern, aldrig. Andra har redan förklarat varför).
3) Batteriet: Jag har en gammal hoj (2000) utan (o)nödig elektronik. (Hade jag haft en S1000RR i garaget hade jag formulerat mig annorlunda). Det betyder att batteriet (kvalitetsbatteri 9Ah nr 80256 från Biltema) utan problem startade hojen våren 2009. Men, jag håller koll på laddningen genom att mäta spänningen med en digital voltmeter. För att underlätta detta och lätt kunna ladda batteriet vid behov har jag dragit fram en röd sladd från + på batteriet till under passagerarsadeln. - anslutningar finns det gått om redan under passagerarsadeln (till bakljus bromsljus osv). Sadeln kan tas loss med tändningsnyckeln, inga verktyg behövs. Dessutom är det bra ha en termometer för att mäta temperaturen i garaget. Eftersom batterispänningen varierar med temperaturen -0,22V / 10C. Batteriet ska alltid hållas minst 40% laddat. Laddningen kan man få fram genom att mäta batterispänningen.
Se bifogad fil. Som är i format doc. Du måste byta txt till doc.
Vid behov laddar jag med en Biltema 6V/12V 500mA laddare nr 37707. Det finns bättre laddare. Men den duger. Är man rädd ladda för mycket, sätt den på ett dygnsur och 15 minuter/24 timmar.

Batteriet är som jag ser det den mest kritiska delen. Speciellt om man har en nyare hoj med mycket elektronik som drar ström jämt från batteriet, tex till klocka, elektroniskt lås, larm osv..Min kompis i samma garage med en Honda CBR600F fick ta hojen till verkstad för att få igång den våren 2009.....
Har man inte möjlighet att vid behov ladda batteriet medan det är monterat på hojen under vintern och batteriet måste sitta i för tex larmet så ser jag ingen annan möjlighet än att ha 2 batterier och byta mellan. Det som laddats ur tar man hem när det är nere på 50% och laddar.
 

Bifogat

Last edited:
En fråga ,,varför skulle en mcolja 10w-30 eller 10w-40 va sämre på kallstarter än en bil olja av samma kvalitet???.
Anta att 70% av alla bilar inte har motorvärmare,,,skär dom var dag då eller,,
 
????????? alla som startar sina motorer anser ju att det är nödvändigt

Så mycket enklare att genomföra lagen då, så kan ju dom som vill misshandla sina motorer köpa dom som dom vet redan är det och lämna dom andra ifred till övriga befolkningen.
 
Har du alltid motorvärmare på din bil??

Är det en nyhet för dig att kallstarter tär på motorn? Oavsätt om den sitter i en bil eller tröska och desto kallare desto värre.

Men nej jag har ingen motorvärmare på bilen, men sen bryr jag mig inte heller om den slits i onödan eller inte då jag är TVUNGEN att använda den, jag är därimot inte tvungen att gå ut och plåga dom andra motorerna jag har.
 
Är det en nyhet för dig att kallstarter tär på motorn? Oavsätt om den sitter i en bil eller tröska och desto kallare desto värre.

Men nej jag har ingen motorvärmare på bilen, men sen bryr jag mig inte heller om den slits i onödan eller inte då jag är TVUNGEN att använda den, jag är därimot inte tvungen att gå ut och plåga dom andra motorerna jag har.
Ja jag vet att kallstarter är illa för alla motorer och omman inte måste så ska man inte starta men ja anser att en kallstart kan va bättre än att packboxar,o ringar,lager står orörda för länge,,, är väl kanske inte så livsviktig i en mc.
 
Enligt tidigare talare, en liten sup motorolja i var cylinder.
Depåsöd
Nybytt olja
Full tank med V-power. Plasttankar gillar inte alltid den etanolförpestade 95-saften...
Fulladdat batteri

Sen om jag känner att den stått väl länge kan jag få för mig att lägga i högsta växel och drar runt motorn ett halvt varv (med hjälp av bakhjulet...) så den inte står 6 månader med öppen ventil...

Den står i kallgarage, har nog varit neråt -20 där nyligen.

Men starta, aldrig i helvete.
 
Ja jag vet att kallstarter är illa för alla motorer och omman inte måste så ska man inte starta men ja anser att en kallstart kan va bättre än att packboxar,o ringar,lager står orörda för länge,,, är väl kanske inte så livsviktig i en mc.

Ok, men dagens packboxar är inte så känsliga för att stå still som på den tiden dom var av filt och varken lager eller ringar vet hur länge dom stått still.

Står motorn någon dag eller ett par år spelar ingen roll så länge det inte tillförs fukt från något håll, men det gör man så fort den är varm och sen svalnar.

Därimot fett har en tendens att hårdna så har man en maskin med fettnipplar så torkar fettet i lagrena om det går tillräckligt lång tid, men inte hjälper det att köra den utan då får man snällt trycka i nytt fett på våren INNAN man kör den.
 
Ok, men dagens packboxar är inte så känsliga för att stå still som på den tiden dom var av filt och varken lager eller ringar vet hur länge dom stått still.

Står motorn någon dag eller ett par år spelar ingen roll så länge det inte tillförs fukt från något håll, men det gör man så fort den är varm och sen svalnar.

Därimot fett har en tendens att hårdna så har man en maskin med fettnipplar så torkar fettet i lagrena om det går tillräckligt lång tid, men inte hjälper det att köra den utan då får man snällt trycka i nytt fett på våren INNAN man kör den.
ja ja åsikterna är olika ang lager och oringar och en mc är kanske inte lika viktig som andra fordon och nu va det mc vi pratade om så var och en gör som dom tror är bäst
 
Om vi säger att man använder hojen som bruksfordon även vintertid, hur klarar dom en kallstart om dom används hela tiden?

Om man kör varje dag blir den ju varm varje dag, och oljan hinner aldrig rinna tillbaka från lagerbanorna, m.a.o så har den viss smörjning även vid kallstart.
 
Om vi säger att man använder hojen som bruksfordon även vintertid, hur klarar dom en kallstart om dom används hela tiden?

Om man kör varje dag blir den ju varm varje dag, och oljan hinner aldrig rinna tillbaka från lagerbanorna, m.a.o så har den viss smörjning även vid kallstart.

Nog ingen större fara, visst slits det mer, gör det ju även i bilmotorer men kör man på nån vinterolja, typ 0w30 eller liknande så går det nog utan större problem.

Dra igång en motor med 20w50olja i sig i -20 e bara rent korkat, oavsett vilket fordon motorn sitter i
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top