Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
..i tillägg kan sägas att inte alla motoroljor är så roliga på vintern. I handboken till min Buell står exempelvis att man inte bör starta motorn när det är kallare än ca 4 grader med originaloljan i.
Det man förlorar är dom mest lättantändliga komponenterna i bensinen, dvs du kanske tappar nån procents effekt, om ens det, men du kan ha bensin ståendes väldigt länge utan att den blir oanvändbar. Polarn hade en CB750 stod ute, mitt på en gräsmatta i några år, med halvtank, med nytt batteri gick den precis lika bra på den soppan som den gjorde på spretans![]()
Om man har tillgång till ett större garage, helt ok att "varmköra"? dvs åka runt i garaget med ett stort leende på läpparna![]()
????????? alla som startar sina motorer anser ju att det är nödvändigt
Har du alltid motorvärmare på din bil??Så mycket enklare att genomföra lagen då, så kan ju dom som vill misshandla sina motorer köpa dom som dom vet redan är det och lämna dom andra ifred till övriga befolkningen.
Starta upp den då och då, låt den puttra några minuter. Inte svårare är så?
Har du alltid motorvärmare på din bil??
Ja jag vet att kallstarter är illa för alla motorer och omman inte måste så ska man inte starta men ja anser att en kallstart kan va bättre än att packboxar,o ringar,lager står orörda för länge,,, är väl kanske inte så livsviktig i en mc.Är det en nyhet för dig att kallstarter tär på motorn? Oavsätt om den sitter i en bil eller tröska och desto kallare desto värre.
Men nej jag har ingen motorvärmare på bilen, men sen bryr jag mig inte heller om den slits i onödan eller inte då jag är TVUNGEN att använda den, jag är därimot inte tvungen att gå ut och plåga dom andra motorerna jag har.
Ja jag vet att kallstarter är illa för alla motorer och omman inte måste så ska man inte starta men ja anser att en kallstart kan va bättre än att packboxar,o ringar,lager står orörda för länge,,, är väl kanske inte så livsviktig i en mc.
ja ja åsikterna är olika ang lager och oringar och en mc är kanske inte lika viktig som andra fordon och nu va det mc vi pratade om så var och en gör som dom tror är bästOk, men dagens packboxar är inte så känsliga för att stå still som på den tiden dom var av filt och varken lager eller ringar vet hur länge dom stått still.
Står motorn någon dag eller ett par år spelar ingen roll så länge det inte tillförs fukt från något håll, men det gör man så fort den är varm och sen svalnar.
Därimot fett har en tendens att hårdna så har man en maskin med fettnipplar så torkar fettet i lagrena om det går tillräckligt lång tid, men inte hjälper det att köra den utan då får man snällt trycka i nytt fett på våren INNAN man kör den.
Om vi säger att man använder hojen som bruksfordon även vintertid, hur klarar dom en kallstart om dom används hela tiden?
Om man kör varje dag blir den ju varm varje dag, och oljan hinner aldrig rinna tillbaka från lagerbanorna, m.a.o så har den viss smörjning även vid kallstart.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |