Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Kondensen skapas just när folk startar motorn, låter den puttra några min å sen stänger av den. Ska man starta motorn så ska den köras rejält genomvarm, men, varmkör man motorn på tomgång så misshandlar man den ännu mer. Kall olja är trögflytande, och en oljepump presterar inget tryck på tomgång, mao orkar den inte trycka ut olja i hela motorn, framför allt inte toppen, mao går motorn utan smörjning! Dessutom laddar generatorn i princip ingenting på tomgång, men soppapump, tändning, lyse, instrument osv drar ström, så sakta drar man ur batteriet. Visserligen kan man ju ladda det, men det är det långt ifrån alla som gör. En kall motor förbränner dessutom inte lika bra som en varm, och du sotar igen tändstiften.Nä det kan jag inte påstå att jag sett, just därför jag frågar hur man bör göra. som jag skrev tidigare har jag hört att det bildas kondens o korkar igen allmänt, men har även hört att man ska starta den då o då. så därför frågar jag er som hållt på ett tag med detta.
Dvs, låt hojen sova ifred, så är den pigg å kry till våren!

Det man förlorar är dom mest lättantändliga komponenterna i bensinen, dvs du kanske tappar nån procents effekt, om ens det, men du kan ha bensin ståendes väldigt länge utan att den blir oanvändbar. Polarn hade en CB750 stod ute, mitt på en gräsmatta i några år, med halvtank, med nytt batteri gick den precis lika bra på den soppan som den gjorde på spretans- Fyller tanken. Enl vad bensinbolagen säger skall vanlig 95 vara lagringsstabil i minst ett halvår, men jag brukar hälla på V -power över vintern. Kanske helt onödigt, men va fan, man kan inte alltid vara rationell.

Last edited: