starta hojen under vintern? hur gör ni?

Nä det kan jag inte påstå att jag sett, just därför jag frågar hur man bör göra. som jag skrev tidigare har jag hört att det bildas kondens o korkar igen allmänt, men har även hört att man ska starta den då o då. så därför frågar jag er som hållt på ett tag med detta.
Kondensen skapas just när folk startar motorn, låter den puttra några min å sen stänger av den. Ska man starta motorn så ska den köras rejält genomvarm, men, varmkör man motorn på tomgång så misshandlar man den ännu mer. Kall olja är trögflytande, och en oljepump presterar inget tryck på tomgång, mao orkar den inte trycka ut olja i hela motorn, framför allt inte toppen, mao går motorn utan smörjning! Dessutom laddar generatorn i princip ingenting på tomgång, men soppapump, tändning, lyse, instrument osv drar ström, så sakta drar man ur batteriet. Visserligen kan man ju ladda det, men det är det långt ifrån alla som gör. En kall motor förbränner dessutom inte lika bra som en varm, och du sotar igen tändstiften.

Dvs, låt hojen sova ifred, så är den pigg å kry till våren! :tummenupp

- Fyller tanken. Enl vad bensinbolagen säger skall vanlig 95 vara lagringsstabil i minst ett halvår, men jag brukar hälla på V -power över vintern. Kanske helt onödigt, men va fan, man kan inte alltid vara rationell.
Det man förlorar är dom mest lättantändliga komponenterna i bensinen, dvs du kanske tappar nån procents effekt, om ens det, men du kan ha bensin ståendes väldigt länge utan att den blir oanvändbar. Polarn hade en CB750 stod ute, mitt på en gräsmatta i några år, med halvtank, med nytt batteri gick den precis lika bra på den soppan som den gjorde på spretans :)

Last edited:
ok då skippar jag definitivt startandet, får dra runt motorn, jucka lite på fjädring och dra i reglage och rulla den lite :D

Starta upp den då och då, låt den puttra några minuter. Inte svårare är så?

INTE några minuter!! Skall man starta upp en kall maskin vintertid så är det som gjort att skapa sig själv problem om man låter den gå på tomgång några minuter, skapar skit på stiften bara med stor risk för startsvårigheter när man verkligen vill kör.

Nej starta upp och låt den gå riktigt varm innan den stängs av, alt så startar du den inte alls och bara ser till att batteriet är fräscht till våren och starta då.

Jag vill inte påstå att jag har facit, men jag

-Servar alltid hojen innan jag ställer undan den, med det följer alltid byte av motorolja och filter, ibland andra vätskor/filter mm om det är dags.

- Fixar ev fel innan avställning, på våren vill man ha hojen klar.

- smörjar/oljar alla rörliga åtkomliga delar, kedja, wire,mm. Några droppar olja under kanten mot tätningarna i framgaffeln kan öka livslängden på dem, som gärna torkar på vintern annars.

- Tvättar noga, vaxar och autosol på krom/blankmetall.

- Trycker i ett halv kilo extra i varje däck.

- Tömmer förgasarna, om sådana.

- 1 ml motorolja i vart förbränningsrum, dra runt motorn några varv.

- Tar ur batteriet. Sätt på underhållsladdning.

- Fyller tanken. Enl vad bensinbolagen säger skall vanlig 95 vara lagringsstabil i minst ett halvår, men jag brukar hälla på V -power över vintern. Kanske helt onödigt, men va fan, man kan inte alltid vara rationell.

- Täck över hojen med något som inte är helt tätt, ett gammalt lakan eller något, för att slippa få damm på den. Hojkapell inte bra för långtidsbruk, stänger inne fukt.

Detta är väl ungefär vad jag gör och det funkar för mej och mina hojar.

Låter som du tänkt ställa av hojen i 10år :D, olja in cylindrarna, inte fel kanske, men på min jävla hoj får jag ta av tanken för att komma åt bakre stiftet, och ta av kylaren för att komma åt främre, defenitivt för mycket jobb för att jag ska orka ;)

Kondensen skapas just när folk startar motorn, låter den puttra några min å sen stänger av den. Ska man starta motorn så ska den köras rejält genomvarm, men, varmkör man motorn på tomgång så misshandlar man den ännu mer. Kall olja är trögflytande, och en oljepump presterar inget tryck på tomgång, mao orkar den inte trycka ut olja i hela motorn, framför allt inte toppen, mao går motorn utan smörjning! Dessutom laddar generatorn i princip ingenting på tomgång, men soppapump, tändning, lyse, instrument osv drar ström, så sakta drar man ur batteriet. Visserligen kan man ju ladda det, men det är det långt ifrån alla som gör. En kall motor förbränner dessutom inte lika bra som en varm, och du sotar igen tändstiften.

Ang. varmkörning... hur varmkör man bäst? Inte bara nu på vintern utan hela tiden.. Kanske är skillnad för er som kör moderna 4taktare, men jag kör en lite trimmad RD350 och skulle gärna veta hur man varmkör på bästa sätt... :va

Om man inte mekat med hojen och vill starta för att kolla så allt funkar och går som det ska finns det väl bara en enda anledning att starta en hoj på vintern och det är för ens eget nöjes skull att få höra ljudet och drömma sig bort till varmare tider och fina vägar.
Låt hojen stå, det mår den bäst av, speciellt i ett kallgarage. Tidigare inlägg nämner redan varför.
Plus att dom hojar som är vattenskadade bör man se till så man har bra med glykol i om den står där tempen riskrerar att gå under nollan.

Låter som du tänkt ställa av hojen i 10år :D, olja in cylindrarna, inte fel kanske, men på min jävla hoj får jag ta av tanken för att komma åt bakre stiftet, och ta av kylaren för att komma åt främre, defenitivt för mycket jobb för att jag ska orka ;)

Har du provat att borra?

Ang. varmkörning... hur varmkör man bäst? Inte bara nu på vintern utan hela tiden.. Kanske är skillnad för er som kör moderna 4taktare, men jag kör en lite trimmad RD350 och skulle gärna veta hur man varmkör på bästa sätt... :va
4T varmkör man bäst genom att köra hojen, mjukt och försiktigt tills den är varm, dvs inte segdra med maxbelastning på låga varv eller uppåt varvstoppet, motorn ska jobba lagom helt enkelt.

Hur man bäst varmkör en 2T får nån 2T-taliban förklara, jag håller mig rätt långt ifrån såna :)

Jag varmkör alla min motorer på vintern ordenligt gärna också med lite växling typ 1 g i månaden mc,traktorer,töskor och har lärt mig att det ska man göra,,,varmkör som vanligt men låt allt bli genomvarmt,,har gjort så i 25år och aldrig sett nåt fel.

På vintern SKALL hojen vara nedplockad för trimning och ombyggnation!
Inte torrköras!
...............................................................

he he...

Ställ upp hojen på löparmaskinen - rigga upp en tv framför och kör igång någon repris på ett Moto Gp lopp och kör med på löpbandet!
Där har ni det! :tungan

Jag förbereder inte min hoj ett skit inför vinterförvaringen, jag bara ställer den. Däremot så tar jag en kortare tur, säg 1 gång/månad under vintern, så det blir aldrig någon riktig förvaring. Min står i ett parkeringshus, så om det är okörbart ute så kan jag alltid ta några varv där inne. (ärligt så görs detta mer för min egen skull än hojens..) :)

Förresten, är det verkligen så viktigt med all vinterunderhåll? Det finns ju gott om hojar som står stilla större delen av året, eller bara körs till & från besiktningen, utan att bli ett renoveringsobjekt för det?

Last edited:
varför äns dra igång en sporthoj som inte körs på vinterhalvåret?

Jag tycker det skall införas en lag att alla fordon som startas i onödan på vintern skall flaggas meddels klistermärken för varje gång man våldfört sig på den.

Slutledningen är nog att inte starta under vintern.
Dagens tips: Spela in en stund av motorljudet på mobilen till våren, ha som ringsignal. Varje gång någon ringer så får du höra skönsången. Perfekt för nästa vinter.

Verkar vara ett populärt spörsmål detta:tummenupp Var och en blir troende på sin egen religion!
Skulle vara intressant att veta vad snuten och militären gör med sina hojar på vintern. När jag tog körkort på FMCK 1977 så hade vi en riktigt petig major som visade hur vi skulle underhålla de gamla Jaworna. SolD I Motor bläddrades det friskt i. Det lär väl finnas skapligt beprövade rutiner i dessa statliga domäner.

Varför ställer du undan hojen? ;) På med dubbdäck! :D

Skämt åtsido, starta inte hojen alls. Ha bara batteriet på underhållsladdning så blir det skitbra!

Back