Start teknik på 402

badcat skrev:

Lätt hänt. Sideswipe så arslet och fötter lättar innebär att man bara har styret att hålla sig i, under acceleration. Hur man då slår av på gasen... är rätt besvärligt utan att släppa taget om styret. Han ville väl inte vurpa sin hoj utan försökte rädda det som räddas kunde - in i det längsta.

Kul att titta på är det iaf! :D

Mr Race skrev:
Du får gärna prova min SURA HOJ UTAN TURBO och se om de är så lätt som du säger..!

Så får vi se ifall du åker lika fort med den som jag!!
ok omformulerar mig.... om det behövs ;) menar alltså vanlig gathoj typ R1 gsx1000, cbr mmm.. jag kommer i väg mycket bättre och snabbare på polarns R1:a än vad jag gör på min.

mrblue9r skrev:
Skulle tro att den tekniken inte gäller turbohojar... :D :D
Jag "råkade" dumpa min till 5000rpm.......
det tog en evighet innan hojen hämta andan...
Jag tror ett stadigt varvtal på 7-8000rpm gäller.. mosa på fullgas och styra med kopplingen så att varvet inte rusar in i rödfållan och ej under startvarvet.... :va :va :va .

(shit,,, det låter ju enkelt... :) )

Fan,, det ska jag prova i västerås i helgen... :tungan :tungan

mvh

Lite OT ...

Men vad var det för fel när du inte fick mer laddtryck än 0,5?
Lite nyfiken bara...

Färnbo skrev:
Lite OT ...

Men vad var det för fel när du inte fick mer laddtryck än 0,5?
Lite nyfiken bara...

Har inte gjort så mycket åt hojen än :3freak
Det är inge läckage iallafall... har provtryckt hela systemet...

Men jag har fått den att ladda 0.7 nu.. men den är inte bänkad med det trycket så jag håller igen lite på rullen.. :D

Jag ska ta tag i problemet efter tävlingen i helgen.. så den är "fit for fight" till Mantorp.

mvh

andersbrink skrev:
'

Måste passa på o fråga dig va du har haft för 60fot tider med din Bandit,
Med orginal höjd, sving etc.

Efter 17 försök är jag nere på 1,884....(10,63 215km/h)

B-400 skrev:
'

Måste passa på o fråga dig va du har haft för 60fot tider med din Bandit,
Med orginal höjd, sving etc.

Efter 17 försök är jag nere på 1,884....(10,63 215km/h)

1.71. Jag körde aldrig med originalhöjd. Sänkt 25 mm i fram 50 mm i bak. Originalsving. Hemmaportad topp. 132 hästar på slangen. Min vikt var då 105 kg.

Bäst hittills med den långa svingen, utan lustgas, 1.46. 180 på baken. 97kg.

Bifogat

• dragsl11.jpg
    dragsl11.jpg
    45.4 KB · Visningar: 63
  • dragsl37.jpg
    dragsl37.jpg
    9.2 KB · Visningar: 59
Last edited:
andersbrink skrev:
1.71. Jag körde aldrig med originalhöjd. Sänkt 25 mm i fram 50 mm i bak. Originalsving. Hemmaportad topp. 132 hästar på slangen. Min vikt var då 105 kg.

Sänkte du bara upp gafflen 25mm fram?

Ska nog testa o sänka lite till nästa gång o testa lite..

provar lite olika start varv och slirar på kopplingen men blir liksom så att hojen rycker och studsar lite i väg innan det skuter på satan! men då kommer ju fram hjulet upp och är väll inte så optimalt att åka med det uppe mer än en liten bit så då kan man inte punga fullt ju! eller slirar ni på 2:an med? tips tips!!!

Med original hjulbas finns det inte så mycket andra sätt än att slira ut lååångt på ettan (med ca 5000 varv) och sen lägga i tvåan så fort den kommer upp på ettan. En växling på låga varv "stjäl" mindre än ett gasavslag när man hoppar som en groda. Räkna inte med att få under 1.80 på 60-fötterna de första 30 startförsöken.

andersbrink skrev:

Vad har du för bäst 60ft med turbo moppen?

Färnbo skrev:
Vad har du för bäst 60ft med turbo moppen?

Med 1720 mm hjulbas förra året blev det 1.45'or men i helgen med 1670 blev det bara en låg 1.50 (har tidlapparna i bilen). Jag rödlyktade i kvarten (Super Gas, 6.20 index) så då gav jag fullt och körde en 5.92 @ 206 km/h (kortväxlades vid 8000). Jag har inte kört turbo på strippen mer än ca 20 repor. Det krävs MOD... och det behövs det mer av, iaf från mig. :hihi

andersbrink skrev:
Med 1720 mm hjulbas förra året blev det 1.45'or men i helgen med 1670 blev det bara en låg 1.50 (har tidlapparna i bilen). Jag rödlyktade i kvarten (Super Gas, 6.20 index) så då gav jag fullt och körde en 5.92 @ 206 km/h (kortväxlades vid 8000). Jag har inte kört turbo på strippen mer än ca 20 repor. Det krävs MOD... och det behövs det mer av, iaf från mig. :hihi

5,92 platsar ju moppen att leka i SSB.... hmm menade PSB (men ja är väl1oår efter i tiden)
Ja jag känner att känslan i kopplingen inte är den, bästa fick till en bästa 60ft på 1,87 i tredje rundan på bike weekend, för övrigt den tredje rundan sedan -92 så det kan ju bara bli bättre :-)

Last edited:
CHIPPEN_no1 skrev:
provar lite olika start varv och slirar på kopplingen men blir liksom så att hojen rycker och studsar lite i väg innan det skuter på satan! men då kommer ju fram hjulet upp och är väll inte så optimalt att åka med det uppe mer än en liten bit så då kan man inte punga fullt ju! eller slirar ni på 2:an med? tips tips!!!
svetsa kopplingen.....det e "shattern" som jävlas o lever rövare.....har som uppgift att "slå loss" bakhjulet när du slår av hastigt på gasen för att motorbromsa, finns risk för bakhjulslåsning annars.....hade samma fenomen i min busa innan jag fick reda på att man skulle svetsa den

Mina 60fots tider ligger från 1,400 till 1,480 mest hela tiden...åker då 5,60 till 5,67 på 201m och det är med 1520mm i hjulbas! :tuttar

Mr Race skrev:
Mina 60fots tider ligger från 1,400 till 1,480 mest hela tiden...åker då 5,60 till 5,67 på 201m och det är med 1520mm i hjulbas! :tuttar

Berätta lite mer hur du gör, har som bäst kört 1,58 (Gardemoen -92) men då var det lång sving hjulbas 1760 eller var det nu var som var maxlängd i dåtidens SSB.

Färnbo skrev:
Berätta lite mer hur du gör, har som bäst kört 1,58 (Gardemoen -92) men då var det lång sving hjulbas 1760 eller var det nu var som var maxlängd i dåtidens SSB.

Först måste du ha en bra stötdämpare...inte någon ombyggd orginal...!
jag åker med en öhlins dämpare..sen får inte hojen vara för hög eller för låg, det är viktigt hur du har vinkeln på svingen..! sen ligger jag väll mellan ca:6000 till 6500 i startvarv det är bara uppskattat,jag har ingen varvräknare bara örat...! sen så släpper jag ut den bara och går på med lite gas..men det är svårt att säga exakt hur jag gör..jag bara gör det..men jag har övat mycket när jag åkte på gata..det är viktigt att du inte släpper ner varvtalet för lågt..för då kommer den upp på vridet...! som bäst med gat hojen åkte jag väll 1,550 9,75 sek på 402m tror jag..och det var med standard motor med RS 36:or och avgassystem... :yoparty

MVH. Mr Race Åland :tummenupp

Back