Start teknik på 402

Färnbo skrev:
Berätta lite mer hur du gör, har som bäst kört 1,58 (Gardemoen -92) men då var det lång sving hjulbas 1760 eller var det nu var som var maxlängd i dåtidens SSB.

Notera att Fredlund inte berättade att han på tävlingarna lägger sig på gräsmattan och kniar gräs istället för som vi andra äta hamburgare, dvs han nämnde inget om varsig sin egen och sin hojs vikt. :D :hihi

Snygga 60-fötter för Ålänningen blir det trots allt, en fröjd att kika på ekipaget!

andersbrink skrev:
Notera att Fredlund inte berättade att han på tävlingarna lägger sig på gräsmattan och kniar gräs istället för som vi andra äta hamburgare, dvs han nämnde inget om varsig sin egen och sin hojs vikt. :D :hihi

Snygga 60-fötter för Ålänningen blir det trots allt, en fröjd att kika på ekipaget!

Nej faan, ja släpar ju på 10kg för mycket i förhållande till min längd och 35 kg för mycket för att vara racermoppe pilot.

Tror du att man direkt kan översätta det till nån typav vikt handicap, det verkr ju som att jag komer att förbli fet... eller kan det gå att åtgärda med högre laddtryck :confused:

Färnbo skrev:
Nej faan, ja släpar ju på 10kg för mycket i förhållande till min längd och 35 kg för mycket för att vara racermoppe pilot.

Tror du att man direkt kan översätta det till nån typav vikt handicap, det verkr ju som att jag komer att förbli fet... eller kan det gå att åtgärda med högre laddtryck :confused:
Bra ide´.Dragracing med viktindex.
Fast nu är man ju under hundra så det går ju åt rätt håll..

Hej på er...tunga killar... :)
Inte blir man väll höjdhoppare om man e 1,40 lång..eller hur..?? ni får börja gå på hård diet bara.. :tummenupp
min vikt e 75kg och hojen väger ca:178kg.. :yoparty

MVH. lätt viktaren :tummenupp

andersbrink skrev:
1.71. Jag körde aldrig med originalhöjd. Sänkt 25 mm i fram 50 mm i bak. Originalsving. Hemmaportad topp. 132 hästar på slangen. Min vikt var då 105 kg.

Bäst hittills med den långa svingen, utan lustgas, 1.46. 180 på baken. 97kg.

2 Frågor,
1:Kunde du verkligen sänka upp gafflen 25mm?
Jag mätte lite o min fjädrar in efter packboxen`s märke endast 10mm från "klämman" på kronan.
Hade du den extra hårt spänd så den inte fjädrade så långt?

2:a
Om man vill sänka den bak, gör man ett annat hundben som är längre.. hur mycket längre ben behövs om man ex vill sänka 50mm?

Ska åka stripp igen på Lördag så tänkte testa detta då...

/Benny

Jag sänkte min gaffel genom att montera en 25 mm lång spacer under returnfjädern i dämparen. Dvs det betyder att gaffeln sänks 25 mm samtidigt som man får en större "pre-load".

På ett ungefär så gör 10 mm hundben 100 mm markfrigångsändring.
Använd t.ex. 30x5 mm vanligt plattjärn.

B-400 skrev:
2 Frågor,
1:Kunde du verkligen sänka upp gafflen 25mm?
Jag mätte lite o min fjädrar in efter packboxen`s märke endast 10mm från "klämman" på kronan.
Hade du den extra hårt spänd så den inte fjädrade så långt?

2:a
Om man vill sänka den bak, gör man ett annat hundben som är längre.. hur mycket längre ben behövs om man ex vill sänka 50mm?

Ska åka stripp igen på Lördag så tänkte testa detta då...

/Benny

andersbrink skrev:
Jag sänkte min gaffel genom att montera en 25 mm lång spacer under returnfjädern i dämparen. Dvs det betyder att gaffeln sänks 25 mm samtidigt som man får en större "pre-load".

På ett ungefär så gör 10 mm hundben 100 mm markfrigångsändring.
Använd t.ex. 30x5 mm vanligt plattjärn.

Göra hundben i morgon!
Hinner inte stoppa i spacer i gafflarna, får bli o höjja upp gafflarna så mycket jag vågar + att jag kunde färspänna fjädrarna rätt mycket
Hade ju lekt stoppie innan därav den långa fjädringsvägen... :lol
Tänkte inte göra det på strippen.

Back