start och stoppknappen.

Alltså, jag förstår inte grejen, Varför skulle man stänga av med den röda knappen? Är du rädd att hojen skall starta av sig självt, även efter du stängt av med nyckeln, och kanske tom tagit ur den ur låset?:va
Är det här något körskolorna lurar i folk eller? Typ som att dra i handbromsen jämt, även om man har växel i..

ang handbromsen så har den rostat ihop när du behöver den...
 
Själv har man inget tändningslås på hojen. Så då blir det av förklarliga skäl dödarknappen :tummenupp
 
Lånar tråden för en snabb fråga. Nödstoppen, är det krav på att den är funktionell vid besiktning? Min har krånglat så jag kopplade förbi den. Lär jag fixa det till besiktning eller skiter de i att kolla den?

Tack för eventuella svar :tummenupp

//Martin
 
Lånar tråden för en snabb fråga. Nödstoppen, är det krav på att den är funktionell vid besiktning? Min har krånglat så jag kopplade förbi den. Lär jag fixa det till besiktning eller skiter de i att kolla den?

Tack för eventuella svar :tummenupp

//Martin

Min kollades på senaste besiktningen, det var inte för att han brukar stänga av motorcyklar så, så att han gjorde det av ren vana, han startade den enkom för att prova stoppen, sen sa han jag skiter i provkörningen, det snöar så jävligt...
 
Knappen sitter där för att det är lag på att det ska sitta en killswitch nära startknappen i händelse av olycka,eftersom tändningslåset inte sitter på samma ställe på alla hojar.

Jepp. Lagstadgat. Den Röda dödarn sitter alltid på samma ställe, men det gör inte tändningsnyckeln
 
Min kollades på senaste besiktningen, det var inte för att han brukar stänga av motorcyklar så, så att han gjorde det av ren vana, han startade den enkom för att prova stoppen, sen sa han jag skiter i provkörningen, det snöar så jävligt...

Okay., tack för svaret. Betyder att man lär koppla om till besiktning..
 
hon_goldwing_04_1_lge.jpg


Stänger alltid av med nyckeln, vill ju inte glömma tändning/cd:n på så det drar ur strömmen. :tummenupp

// F
 
Last edited:
och för att förebygga dålig kontakt så kan man lite lätt "leka" med den RÖDA gulliga knappen när motorn är av ;)

Det var det första jag tänkte på när teorin om ärgning osv dök upp. Man kan ju faktiskt motionera upp saker när hojen är avstängd. Jag tror inte att hojen måste vara igång så att man faktiskt dödar den för att knappen ska funka som den ska.

Underhåll, service.. Däremot fryser den gärna fast på vintern om det blir riktigt kallt..

Om den fryser på vintern så betyder det att dina vajrar redan är fukkade och behöver bytas. Jag har aldrig varit med om att en handbromsvajer frusit på vintern när den felfri i övrigt. Det som gör att en handbromsvajer fryser på vintern är att gummihöljet runt själva stålvajern har gått av nånstans längs vajern alt. skadats vilket leder till att fukt tränger in mellan vajern och höljet och på så vis fryser när det är riktigt apkallt.
 
Min polare har lyckats suga ur batteriet i alla fall två gånger genom att döda hojen med dödarknappen och sedan glömt vrida av tändningen. Dum risk att ta, så jag vrider alltid av hojen med nyckeln.
 
Min polare har lyckats suga ur batteriet i alla fall två gånger genom att döda hojen med dödarknappen och sedan glömt vrida av tändningen. Dum risk att ta, så jag vrider alltid av hojen med nyckeln.

Ni vet väl att det är brottsligt att lämna nyckeln i tändningslåset...

Det bästa är nog att göra som man e van vid. I mitt fall dödarknapp och sen tändningslås. Vi måste ju omsätta lite elektronik så mc-firmorna går runt :tummenupp
 
Läraren på trafikskolan lekte med dödarknappen ungefär som om han var ett barn på nytt som just funnit konceptet med knappar. När han stod stilla och pratade gillade han att pilla på den där knappen hela tiden.

Själv läste jag i instruktionsboken att det var en bra sak att stänga av med nyckeln, det stod ingen egentlig motivering, men jag såg ingen anledning att argumentera med Hondas manualskribenter.

En följdfråga - är det ingen som helt enkelt stänger av hojen genom att fälla ner stödet? Det borde väl ge ungefär samma effekt som att stänga av med dödarknappen?
 
1.Dödarknappen
2.Tändningslåset
3.Ta ur batteriet
4.Tömma tanken -- liiite jobbigt blir det:näsblod
 
när hojen körs aktivt 4 dagar i veckan i ca 3år mellan mars-okt
blir det ca 288 gånger som jag använder dödaren & då har jag räknat lågt
och jag märker ingen skada på tändspolen så det får bli en myth för mythbusters
 
Det finns säkert undantag från detta, men vad jag vet, så bryter dödarknappen spänningen till huvudreläet alternativt spänningen till tändspolarna (och styrbox plus soppapump om man har någon) på moderna hojar. Att det skulle skada tändspolarna begriper jag inte eftersom det är samma sak som händer när du vrider på tändningsnyckeln.
Däremot på gamla motorer med tändspolar monterade innanför svänghjulet och som får sin spänning genom svänghjulsmagneterna, modell moped, så jordar man ner brytarspetsen genom dödarknappen i många fall. Det skulle isf vara anledningen till myten om att det skulle förstöra tändspolarna.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top