Start av MotoGP-hoj

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Skulle kunna ta det här i teknikforumet men det finns säkert någon här som kan svara :)

I helgen pratade de svenska kommentatorerna om hur de olika MotoGP-hojarna startas och om de gick att rulla igång eller inte. Enligt dem hade tex Yamaha en knapp/spak som låser slirkopplingen så att de kan starta hojen via bakhjulet (den där mojängen med hjul som de kör in under bakhjulet). Det skulle innebära att tex Rossi kunde rulla igång sin Yamaha själv om han fick stopp ute på banan.

Däremot var det enligt kommentatorerna inte möjligt att göra samma sak med Suzukin eftersom den startas med en maskin direkt på vevaxeln.

Som mindre kunnig på motorer undrar jag om det där med Suzukin stämmer?
När bakhjulet rullar måste väl vevaxeln röra sig och varför skulle det då inte gå att rulla igång den själv?
 
Kanske eftersom Suzuki inte kan koppla ur slirkopplingen som Yamaha verkar kunna.
Alltså när föraren släpper upp kopplingen för att koppla ihop vevaxel med bakhjulet så slirar det bara på suzukin.
 
Kanske eftersom Suzuki inte kan koppla ur slirkopplingen som Yamaha verkar kunna.
Alltså när föraren släpper upp kopplingen för att koppla ihop vevaxel med bakhjulet så slirar det bara på suzukin.
Men det går ju utmärkt att rulla igång en gathoj med slirkoppling, är det något hos en MotoGP-hoj som gör det omöjligt?
 
Men det går ju utmärkt att rulla igång en gathoj med slirkoppling, är det något hos en MotoGP-hoj som gör det omöjligt?
Högre kompression och en sjukt hög etta, kanske? Bästa springfart renderar 122 rpm på motorn, cirka. Jag tror inte att det är nån semesterresa att putta igång M1-an heller, även om det nu skulle kunna gå om man spärrar slirkopplingen.
 
Högre kompression och en sjukt hög etta, kanske? Bästa springfart renderar 122 rpm på motorn, cirka. Jag tror inte att det är nån semesterresa att putta igång M1-an heller, även om det nu skulle kunna gå om man spärrar slirkopplingen.

hur räknade du ut hur fort går den på ettan...och hur mycke varvar M1-an ...

varv fart
17000 =170
10000 =100
1000 =10
122 =1,22

Km/h eller Mp/H....:D

mina gissningar (dock tror jag hojjarna varvar mer iaf duccen på högre växlar)

men hur jäkla fort går dom på ettan 250??? (jag tog 170 och 17000 för att det var enkelt att överskoda)
 
hur räknade du ut hur fort går den på ettan...och hur mycke varvar M1-an ...

varv fart
17000 =170
10000 =100
1000 =10
122 =1,22

Km/h eller Mp/H....:D

mina gissningar (dock tror jag hojjarna varvar mer iaf duccen på högre växlar)

men hur jäkla fort går dom på ettan 250??? (jag tog 170 och 17000 för att det var enkelt att överskoda)

Jag gjorde som vi gör för det mesta på sporthoj, tog det helt ur luften bara.
 
Högre kompression och en sjukt hög etta, kanske? Bästa springfart renderar 122 rpm på motorn, cirka. Jag tror inte att det är nån semesterresa att putta igång M1-an heller, även om det nu skulle kunna gå om man spärrar slirkopplingen.
Må så vara men nu får du faktiskt ta och svara på frågan! :gnissla

Om det går att springa igång M1:an, varför skulle man inte kunna göra det med en GSV-R800?
 
Må så vara men nu får du faktiskt ta och svara på frågan! :gnissla

Om det går att springa igång M1:an, varför skulle man inte kunna göra det med en GSV-R800?

Men du får väl läsa också...

De kanske har lite effektivare slirkopplingar än vad som sitter på gathojar. Om du då inte kan spärra den kommer för mycket putteffekt att slira bort i kopplingen.
 
Men du får väl läsa också...

De kanske har lite effektivare slirkopplingar än vad som sitter på gathojar. Om du då inte kan spärra den kommer för mycket putteffekt att slira bort i kopplingen.
Sure, men det jag undrade var varför en hoj som startas på vevaxeln inte skulle gå att rulla igång, oavsett slirkoppling eller inte.
 
Sure, men det jag undrade var varför en hoj som startas på vevaxeln inte skulle gå att rulla igång, oavsett slirkoppling eller inte.

För att du förmodligen behöver vara Usain Bolt för att få upp tillräckligt med fart!!!
 
Sure, men det jag undrade var varför en hoj som startas på vevaxeln inte skulle gå att rulla igång, oavsett slirkoppling eller inte.

Det har inget med varandra att göra det är bara de inkompetenta kommentatorerna som tror det....

Suzuki hhar väl klassiskt valt vevstart då deras pneumatiska ventiler har behövt det men om det gäller att återstarta ute på banan så borde det inte spela någon roll....
 
Det har inget med varandra att göra det är bara de inkompetenta kommentatorerna som tror det....

Suzuki hhar väl klassiskt valt vevstart då deras pneumatiska ventiler har behövt det men om det gäller att återstarta ute på banan så borde det inte spela någon roll....
Tack Boris, nu kan jag släppa det här och gå vidare :D :tummenupp
 
Skulle vara jobbigt med en slirkoppling som är så slapp att hojjen inte motorbromsar alls.

Tror som Boris att kommentatorerna och deras anhängare snackar i nattmössan.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top