Jag har för mig att det var i Tyskland som dom använde filmer som ett sorts straff för fortkörning. Jag minns inte alla detaljer, men man fick välja mellan konventionellt straff och mindre/inga böter om man tittade på en liknande film. Alla uppskattade det, och det fick visst väldigt bra effekt också, men det blev bara ett test, det blev ingen lagändring och temporärt införande.
Visst, kortsiktigt sämre för stadskassan, men man vinner nog på det i längden. Jag kan ta 4000 i böter, det svider, men pengarna finns. För mig är det ett myckte värre straff att skada mig själv så att jag inte kan köra mer, eller ännu värre, skada någon annan, eller kanske tom döda någon. Så bråttom kan jag inte ha så att det är värt den risken.
Jag tror dom flesta tänker så, eller jag hoppas det iaf. Men det är samtidigt väldigt lätt att inbilla sig att det bara händer andra, att dom klantade sig, dom hade otur, sånt händer ju aldrig mig. Den här filmen visar hur lätt dom mest triviala sakerna kan leda till ond bråd död, och får nog många att tänka till. Frågan är hur länge den tanken sitter i bara...