Stark film, bör ses av alla med nytaget körkort

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Väldigt stark film, i klass med "behandla oss inte som flugor" fast med mycket starkare material.
Bör ses av alla med nytaget körkort oavsett bil eller mc
[YOUTUBE-ID]xS1enJr49os[/YOUTUBE-ID]

Den varuppe senast för några veckor sen men den är fortfarande sevärd..

Den varuppe senast för några veckor sen men den är fortfarande sevärd..

oh, jag försökte söka på olika saker för att se om den varit uppe... Men lite svårt att veta exakt vad jag skulle sökt på... Förlåt för det då, tyckte bara själv att den var "lärorik", och värd att dela med sig av.

Sett den förut, väldigt bra film! Borde bli obligatorisk på utbildningar.

Sett den förut, väldigt bra film! Borde bli obligatorisk på utbildningar.

Sverige skulle säkert aldrig tillåta det pga. för starkt material :/. Men jag håller helt med dig, detta avskräcker en helt från att busköra på platser där det finns folk, i allafall mig.

Sånt matas man ju med hela tiden i körskolan. Tycker snarare den borde ses av alla dessa vägvana racerförare som anser att regler slutar gälla när man kommit upp i deras höga nivå av sunt förnuft.

"110 gäller bara för sämre förare än mig. Varför ska jag stiga upp 5-10 minuter tidigare på morgonen när jag ändå hinner fram till jobbet i tid om jag ligger i 190?"

"Nog kan jag prata i telefonen samtidigt som jag kryssar mellan bilarna och svär åt alla söndagsåkare. Jag har ju mina superkrafter + mitt sunda förnuft. Ingen annan kan det, men jag kan."

Sånt matas man ju med hela tiden i körskolan. Tycker snarare den borde ses av alla dessa vägvana racerförare som anser att regler slutar gälla när man kommit upp i deras höga nivå av sunt förnuft.

"110 gäller bara för sämre förare än mig. Varför ska jag stiga upp 5-10 minuter tidigare på morgonen när jag ändå hinner fram till jobbet i tid om jag ligger i 190?"

"Nog kan jag prata i telefonen samtidigt som jag kryssar mellan bilarna och svär åt alla söndagsåkare. Jag har ju mina superkrafter + mitt sunda förnuft. Ingen annan kan det, men jag kan."

Jag har gått i körskolan i drygt 2 månader, och det enda stället jag var i närheten av att se så här verkliga bilder var med testdockor på gillinge banan.
På körskolan har jag bara hört historier, körlärarens moster och kusin och han själv har varit med om det här och det där.... Så en film som denna berör mig mycket mer än sagorn jag hör på körskolan :)

Jag har gått i körskolan i drygt 2 månader, och det enda stället jag var i närheten av att se så här verkliga bilder var med testdockor på gillinge banan.
På körskolan har jag bara hört historier, körlärarens moster och kusin och han själv har varit med om det här och det där.... Så en film som denna berör mig mycket mer än sagorn jag hör på körskolan :)

Tyckte man fick höra en massa om risker hit och dit både i boken, av körläraren och på halkbanan. Fast man glömmer ju allteftersom. Tycker det är ganska lätt hänt att man bara blir mer och mer slapphänt ju längre man haft kortet.

Fick ni inte se nåt sånt när ni gjorde halkbanan då? Tyckte man fick höra en massa om risker hit och dit både i boken, av körläraren och på halkbanan. Fast man glömmer ju allteftersom. Tycker det är ganska lätt hänt att man bara blir mer och mer slapphänt ju längre man haft kortet.

Som sagt, aldrig något sånt här verkligt, bara en lastbil som voltade med prov-dockor där en var fastspänd och en inte var det.
Jo väldigt sant det du säger, ju längre man har kortet desto mer och mer anpassar man körningen efter sig själv istället för trafiken runt om.
Jag som bara haft bil kort i en månad har börjat märka av det med, då äre illa :P

Slutet var ju nästan bäst... :D

Austrailensarna brukar kunna göra en del starka trafikfilmer. De kom med en om rattfylleri för några år sedan som är ganska bra. Finns någon bra svensk på det ämnet också.

Men vad jag tycker kan behövas rent generellt är en film om olika riskbeteenden. Inte BARA hastighet eller BARA alkohol. Utan lite gott och blandat.

Jag har för mig att det var i Tyskland som dom använde filmer som ett sorts straff för fortkörning. Jag minns inte alla detaljer, men man fick välja mellan konventionellt straff och mindre/inga böter om man tittade på en liknande film. Alla uppskattade det, och det fick visst väldigt bra effekt också, men det blev bara ett test, det blev ingen lagändring och temporärt införande.

Visst, kortsiktigt sämre för stadskassan, men man vinner nog på det i längden. Jag kan ta 4000 i böter, det svider, men pengarna finns. För mig är det ett myckte värre straff att skada mig själv så att jag inte kan köra mer, eller ännu värre, skada någon annan, eller kanske tom döda någon. Så bråttom kan jag inte ha så att det är värt den risken.

Jag tror dom flesta tänker så, eller jag hoppas det iaf. Men det är samtidigt väldigt lätt att inbilla sig att det bara händer andra, att dom klantade sig, dom hade otur, sånt händer ju aldrig mig. Den här filmen visar hur lätt dom mest triviala sakerna kan leda till ond bråd död, och får nog många att tänka till. Frågan är hur länge den tanken sitter i bara...

Bra film som får en att reflektera lite, MEN vem står för det vidriga låtvalet? Första gången jag såg filmen stördes jag så pass mycket av musiken att jag inte orkade se klart. Och nej, det förstärker inte budskapet för mig. Jag mår illa, någon borde ha stryk. :zpy

Banverket är ju lite inne på det där med avskräckande propaganda iaf.

[YOUTUBE-ID]hrZ40qXcjxs[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]HFY3rKkjpy0[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!