starköl vs STARKöl

7,x Vs 5,x

• Antal röstningar
    0

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Sitter o har druckit sista klunken av en Norrlands dynamit 7,2 och var från en början skeptisk till denna dryck som har gjort en liten utsvulten(tack Werzion för spelrekomendationen... fick mkt gjort idag... :mad: ) asiat praktiskt taget full på 50 cl.
Men väl kyld så var den ingen fara.. Dålig måttstock då "väl kyld" kan få ren vodka att smaka hyffsat men ändå..

Vad tycker sporthojarna om alkohol i ölen?!

Last edited:
Mja. Blir jag bjuden kan jag nog ta en men inte direkt att jag köper själv. Carlsberg Export på flarra lagom kyld är göööött!

Dricker man öl för smakens skull är jag mer intresserad av folköl, men skall man bli full finns ingen anledning att sitta å töntdricka 5,X%.
De flesta 7,X% smakar riktigt ok när de är kalla (rumstemp funkar ej!), kan rekomendera Wårby och Sjukommatvåan som är lagom intetsägande.
Tyvärr har dom tatt bort Kung 7,5% som var len som saft och tillika gick för endast 9,90:- burken...

Ingen som har testar Arboga 10.2%?

Eftersom motorcyklister alltid säger att det är resan som är målet och inte bara åka från A till B fortast möjligt, så satsar jag på en öl med lägre alkoholstyrka (4-5%), som trots det tar mig ända fram och smakar gott under tiden. :tummenupp

När man väl nått slutmålet, ja då smakar till och med en öl på 7,2% gott, men det är en annan historia... :gnissla

Eftersom motorcyklister alltid säger att det är resan som är målet och inte bara åka från A till B fortast möjligt, så satsar jag på en öl med lägre alkoholstyrka (4-5%), som trots det tar mig ända fram och smakar gott under tiden. :tummenupp

När man väl nått slutmålet, ja då smakar till och med en öl på 7,2% gott, men det är en annan historia... :gnissla

Det är inte så att det ska gå så fort som möjligt då? :fakta

Ingen som har testar Arboga 10.2%?

Jo :kräkas

Själv dricker jag helst öl (ur bolagets sortiment då) som är mellan 4 och 6%.
Enda dugliga jag smakat som var över 7 nånting var nån åbro på 33a glas.

En carlsberg hof är ju alltid ett säkert kort, och den är bara 4 nånting har jag för mig :tummenupp

Jäst överlever ju dock till 15~%

Då använder man champagnejäst! Tål ytterligare lite till.

Alkoholstark öl kan vara god, men oftast inte som lager. Finns en uppsjö av starka ales, porter etc som är riktigt fina. 8-10% kan vara lena och fina i smaken. Oftast är de dock väldigt kraftfulla.

Öl smakar bäst vid 4,5 - 5,5 % tycker jag. :öl

Är väl mest fjuniga tonåringar som försöker vara ball som halsar 7,2:or.

då jag sällan dricker öl bara för fyllans skull så funkar 4.5-5,x bäst. Godast så! Ska fyllan fram är sprit det som gäller, öl blir man bakfull och mätt av!

Rent generellt så har jag ytterst sällan problem med att jag känner att jag fått i mig för lite alkohol vid kvällens slut. Med andra ord behöver jag inte ta till extra starka öl. Dessutom smakar dom inte bra enligt min mening.
Jag föredrar faktiskt mellanöl eller vanlig starköl om jag ska dricka öl. Visst finns det strålande undantag. Slottskällans kloster är ett sådant. Väldigt gott och smakrikt men med den lilla nackdelen att det är 9 % eller så.
Fast det är faktiskt inte bryggt på den vanliga jästen som man vanligtvis har i öl så det är faktiskt jäst till den alkoholstyrkan till skillnad från det stora flertalet av öl som är över 5,x.

Dricker man öl för smakens skull är jag mer intresserad av folköl, men skall man bli full finns ingen anledning att sitta å töntdricka 5,X%.
De flesta 7,X% smakar riktigt ok när de är kalla (rumstemp funkar ej!), kan rekomendera Wårby och Sjukommatvåan som är lagom intetsägande.
Tyvärr har dom tatt bort Kung 7,5% som var len som saft och tillika gick för endast 9,90:- burken...

Drick 39st 3,5 så får du effekt:tummenupp , samtidigt så får du god smak.
Det enda jobbiga med den teorin är att man blir sjukt mätt:mattias

allvarligt 4,5- 5,5= king!

Jäst överlever ju dock till 15~%

Nu pratar du om jäst som att det bara finns en jästsort. Den vanligaste jästsorten i dom underjästa ölsorterna är Saccaromyces Carlsbergensis.
Jo. Den heter faktiskt så. Antagligen för att jäststammen är framtagen av Carlsberg skulle jag tro. Den klarar inte mer än lite drygt 5%
Det finns massor av jästsorter som klarar högre styrka men dom används oftast inte till öl. Undantaget är Saccaromyces Cereviciae som är vanlig bagerijäst och används i en hel del av dom engelska ölsorterna som är överjästa.

Med andra ord. Ska man göra en Lager, som de flesta ölerna som svenskarna dricker är, så använder man Carlsbergensis och då kommer man inte högre än drygt 5% och sen spetsar man den lite och vips så har man fått ett öl som inte alls smakar så gott.

Mariestad 7,2 var riktigt god. Tyckte inte alls den fick den där äckliga smaken som 10,0 får.

God shit!

All öl starkare än 5% dricks endast i krigstider och på efterfester när man inte har något sinne kvar. :fakta

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT