Stannar ni om ni ser någon med problem?

Jag har redan fiskat upp frågeställaren ur diket en gång. Han verkar vara en otursförföljd (eller klantig) kille.

Man hör ju på radio lite då och då hur folk fått soppatorsk och står ivägen någonstans så det blir kö. Har funderat en del på det.. För är det något jag har koll på så är det om jag har soppa så det räcker, oavsett om mätaren funkar eller inte.

Så hur lyckas ni ?

Glömska/Tankspridda ?
Lata, tankar imorn istället ?
Snåla, bensinpriset ska sänkas imorn så jag väntar?
Läckage ?
Sabotage, en lömsk polare som nollställer km räknaren eftersom han vet att det är så du håller koll på tanken ?

robeen skrev:
Man hör ju på radio lite då och då hur folk fått soppatorsk och står ivägen någonstans så det blir kö. Har funderat en del på det.. För är det något jag har koll på så är det om jag har soppa så det räcker, oavsett om mätaren funkar eller inte.

Så hur lyckas ni ?

Glömska/Tankspridda ?
Läckage ?
Sabotage, en lömsk polare som nollställer km räknaren eftersom han vet att det är så du håller koll på tanken ?

Vi är inte präktiga nog att köpa BMW-motorcyklar.

Edit: Nä nu var jag dum.
Edit 2: Nä, du verkar rätt präktig ändå. :)

En gång stannade jag och en kompis och frågade om en kille behövde hjälp.
Han hade kört slut på soppan i bilen. Då vände vi tillbaka till närmsta mack
och köpte 5 liter till honom och sedan åkte vi tillbaka och tankade i 5liter i hans bil. Vi vägrade ta emot pengar för att vi var snälla. Då sa han att vi kunde komma in gratis på hans nattklubb som tack för hjälpen. Det var tre år sedan ungefär och vi kommer fortfarande in gratis där varje gång. 80kr kostar inträdet så vi har tjänat in soppapengarna ett antal gånger om genom åren.
Killen blev verkligen genuint GLAD för att vi hjälpte honom. Och det lönade sig verkligen för vår del oxå.

divez skrev:
Jag körde min första tur idag och det blev på ca 10 mil :banana

Men i mitten av turen hade jag lite för roligt så jag råkade köra slut
på bränsle ca 100 m innan hjulstakorset när man kommer från barakarby.

Precis där så fins det en liten "vänt zon" där man kan stanna om man har
problem och dyl. Och där stod jag i ca 40 min vid 1600.
Jag räknade ut ett snitt och det kom ca 30 bilar i min så det blir 1200 fordon
och inte EN enda stannade! Många tittade dock..

Ser jag någon med som står still så är det för mig självklart att stanna till och se om man kan göra något.

Det stannade iofs en taxi 2 min innan min polare kom med dunken men han
stannade för att kolla körningar och tittade inte ens på mig.

Får man problem i tex asien så stannar ju varenda människa för att hjälpa till.
Näe nästan så man tappar hoppet på att det finns snälla peroner i trafiken
som inte bara tutar när det är något ivägen utan löser problemet.

Är det självklart för er att ni stannar?
jag körde soppatorsk mellan falkenberg och halmstad, klarade mig precis till en avfart.. 80% av alla bilar (ca 1 minuten) stannade när jag vinkade.. ingen hade soppa med sig, men några erbjöd sig t.o.m. att skjutsa mig till en mack så jag kunde köpa lite... :)

kanske bara 08or som är så själv upptagna :tungan

robeen skrev:

Så hur lyckas ni ?

Glömska/Tankspridda ?
Läckage ?
jag glömde vrida tillbaka från reserven efter att ha tankat.. så jag fick ingen varning när det bara var 5liter kvar :huvet

divez skrev:
Är det självklart för er att ni stannar?

Beror på situation, men oftast svar ja. För egen del kan jag inte bidra med särdeles mycket mekaniska kunskaper om det är något maskinellt fel, men man kan ju alltid bistå med att låna ut mobiltelefon eller skjutsa till närmsta bensinmack och dylikt.

Trango_B skrev:
En gång stannade jag och en kompis och frågade om en kille behövde hjälp.
Han hade kört slut på soppan i bilen. Då vände vi tillbaka till närmsta mack
och köpte 5 liter till honom och sedan åkte vi tillbaka och tankade i 5liter i hans bil. Vi vägrade ta emot pengar för att vi var snälla. Då sa han att vi kunde komma in gratis på hans nattklubb som tack för hjälpen. Det var tre år sedan ungefär och vi kommer fortfarande in gratis där varje gång. 80kr kostar inträdet så vi har tjänat in soppapengarna ett antal gånger om genom åren.
Killen blev verkligen genuint GLAD för att vi hjälpte honom. Och det lönade sig verkligen för vår del oxå.

Good karma. :)

Tror det beror lite på hur jag skulle tolka situationen. Ser man en lugnt sittandes snubbe med mobilen i handen, troligen inte då.

Sen har ingen ens brytt sig stanna dem gånger jag haft problem...däremot brukar dem skratta och peka... :huvet

jajamensan.......

klart man stannar, ja eller i varje fall om jag åker bil.... jag stannar varenda gång och jag plockar även upp liftare (nej,inte bara lättklädda damer) och jag har aldrig råkat ut för nåt otrevligt.... :banana

hojfolk stannar jag alltid för! bilister för man pejla av läget innan,kan ju va nåt skumt :3freak :)

Jag körde tomt i somras på E4:an norr om Gävle och rullade in i en parkeringsficka. Började vinka, de flesta körde förbi men en hel del, typ 10-20 stycken, stannade men ingen hade dunk, har inte jag heller om jag tänker efter. Till slut blev jag desperat eftersom jag inte känner någon i trakten och jag insåg att ingen har dunk så då tänkte jag att nästa betalar jag för att köra mig till en mack och fylla en dunk. Nästa som stannade var naturligtvis en lirare med bruten fotled, kryckor, en kraftig dam i baksätet och två hundar som hoppade runt i 740:n men han ställde upp. När jag fyllt upp hojen så gav jag honom dunken men han vägrade att ta emot några pengar trots att jag tjatade, ändå hade han fått köra nästan 5 mil extra tack var 2+1 väg. Helt otroligt! :tummenupp

Dagen före jul när jag också körde norröver så var det någon som kört av vägen på min sida så han låg en bra bit ut i diket och bilen lutade och såg inte så bra ut, lyset var på och jag såg föraren där inne. Jag vände direkt och stannade, då klev han ut och sa att han var ok och hade ringt några kompisar som var på väg. Jag var den enda som stannat av massor som passerat! Det var ju en olycka, han kunde ju ha varit skadad. Hoppas de som körde förbi inte fick några julklappar. :mad:

UrbanTiger skrev:
Typ 8 zigenare i en Fiat Micra (?) stannar man inte för även om dom står och vevar mitt i vägen :gnissla
Det jävliga är att man inte vet vad det är för folk som man har att göra med. Intuisionen avgör.

Är det en hoj så får får man ju överväga läget utifrån om det ser ut som om dom vill/behöver hjälp.
På väg till svenskarallyt. Nog för att de var 4 st som talade med brytning och att de var en hond civic men med mycket :fyllisar stannade vi :D .

Bifogat

• svenskarallyt 3.JPG
    svenskarallyt 3.JPG
    65.4 KB · Visningar: 62
  • svenskarallyt 4.JPG
    svenskarallyt 4.JPG
    85.7 KB · Visningar: 50
Last edited:
Man stannar ju bara om de aktivt visar att de behöver hjälp, t.ex. genom att vinka. Stannar även om jag misstänker olycka. För några veckor sedan stannade jag och kollade en bilist som lekt renslaktare, men där var det inga problem, bara en trasig lykta.

Om det är dåligt väder / sent på kvällen stannar jag om det står någon vid en landsväg till exempel. Det är ju inte så kul att bli strandad då. Hände häromveckan när jag var på gamla Uppsalavägen i snöstormen och natten. Då blev det till att ta upp en liftare och köra till Knivsta med densamma. Inte så kul att vara fast därute när det blåser snö horisontellt...

Det kan ju vara en galen mördare eller våldtäktsman som "har fått problem".

Om det är en hojåkare, alltid, tom för en HD-åkare... Kör jag bil så blir det tyvärr mer sällan.
Dock hade jag en positiv erfarenhet då jag i vintras råkade halka i diket lite, varenda en som körde förbi stannade och frågade om jag behövde hjälp. då var detta inte på nån större väg, utan en mindre skogsväg, där folk tydligen hjälper sina medmänniskor lite mer.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt