Stannar du alltid och hjälper en hojåkare i nöd?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

Stannar du?

• Antal röstningar
    0
Stannade för en äldre ombyggd Triumph caferacer som fått bensinstopp.Fick gott om stålar så jag kunde köpa både dunk och bensin till snubben.Han var glad som bara den där han stod i vägrenen i mörkret över att ha fått hjälp.Var lite tveksam till att han skulle få liv igen i detta hemmabygge (vilket jag naturligtvis inte sa) men den small till så fort den blivit matad på nytt.Rån är jag inte rädd för.Då åker dom på stryk och så tar jag deras hoj i pant.Kvack Fu. :crash

Kanske lite naivt och ibland dumt men jag stannar alltid och frågar om det behövs hjälp oavsett om det är bil eller hoj.
Det folk jag kör med nog kan irritera sig på är att jag helt plötsligt stannar och vänder bara för att få väck överkörda djur från vägen, tom jag kan bli sur på mig själv för detta i bland.

Men karmakontot är ett viktigt konto.

Jag brukar alltid stanna.

Men en gång var det som om någonting flög i mig. Var påväg hem från jobbet. Då stod en HD vid vägkanten. Hade set denna hoj massor med ggr. Föraren ser MINST sagt dryg ut! Han har aldrig hejat osv fast jag har mött honom massor med ggr. Då kunde jag inte låta bli att stanna till, öppna visiret och säga "så går det när man köra gammal HD". Sedan körde jag lugnt därifrån :)

Fick efteråt lite dåligt samvete men på något sätt kändes det som en lysande ide just då :rolleyes:

Klart man stannar och kollar läget!! Gjort det ett par ggr och lär fortsätta med det. Varför skulle man inte göra det?

Jag är lite trögtänkt så jag brukar faktiskt köra förbi. "Jaha där står han helt stilla vid vägkanten i ösregnet, vilken konstig plats att stanna på i det här vädret va?" Wrooomm.
Men så fort slanten trillat ner så vänder jag och åker tillbaka.

Har också kört förbi någon som stått vid vägkanten för att i efterhand tänka att han kanske behövde hjälp med något. Vädret var det inget fel på, men kanske på hojen? Fick lite dåligt samvete efteråt. Mobiltelefoner är ju rätt vanliga nuförtiden, så det löste sig säkert, om det var något problem överhuvudtaget.
Men ska försöka vara lite mer alert och åtminstone fråga om de behöver hjälp.

Alltid! Oavsett! Den som inte stannar när jag står där själv får räkna med fingret....

självklart så stannar man, spelar ingen roll om de är en bil eller mc som fått problem. alltid kan man hjälpa med någonting. vet inte hur många gånger man fått hjälpt folk att byta däck eller glödlampor på den lokala macken ;). men de är alltid lika roligt att få uppskattning när man gör något bra åt en annan med människa i nöd. stora som små problem.

Jag stannar alltid, och alla är lika glatt överraskade, HA-killen för ett par år sedan mitt i natten var till en början riktigt skeptisk och såg mest rädd ut tills han fattade att jag inte skulle spöa honom, då blev han jätteglad!
Senast var förra säsongen då jag hittade en kille med soppatorsk, skjutsade honom till macken där han kunde köpa sås och sedan tillbaka, han såg lite skeptisk ut till att sätta sig bakpå min tröja men annars glad.

Fredrik:tummenupp

Stannar aldrig även om jag hade velat. Vågar ärligt talat inte i storstadsregionerna. Varken för bil eller MC.

Skulle i och för sig kunna tänka mig att stanna om jag ser en ensam kille/tjej putta sin hoj utmed motorvägen, inte annars.

stannar alltid och kollar om dom behöver hjälp. även bilar om det finns tilfälle.

har hjälpt massor med folk genom åren utan att bli rånad.. jag är inte den rånvänliga typen heller iof..

Jag är lite trögtänkt så jag brukar faktiskt köra förbi. "Jaha där står han helt stilla vid vägkanten i ösregnet, vilken konstig plats att stanna på i det här vädret va?" Wrooomm.
Men så fort slanten trillat ner så vänder jag och åker tillbaka.

Hur många mil brukar det ta? :bramedbensinitanken

Stod själv efter vägkanten (E4) med elfel i somras. Hade lokaliserat felet och konstaterade att det behövdes ett garage och många timmars skruvning så jag brydde mig aldrig om att påkalla nån uppmärksamhet.
Hade dock god tid på mig att studera detta fenomen då min släpvagn hade två timmars resa till mig.
Bytte om, lade packningen bredvid hojen och satte mig för att kasta lite småsten i diket.

Det var väl i runda slängar 200 hojar (förmodligen överdrivet men det kändes så) som blåste förbi och på sin höjd tutade.. Jo ett par stycken släppte iaf gasen i några sekunder för att sen gasa vidare.:confused:

Då bestämde jag mig för att alltid stanna oavsett. Behöver dom ingen hjälp är det ju bara att dra vidare liksom, och ibland behöver man ju bara bistå med lite sällskap..

Last edited:
Stannar alltid om det inte innebär nån livsfarlig manöver vid tillfället.

Stod själv efter vägkanten (E4) med elfel i somras. Hade lokaliserat felet och konstaterade att det behövdes ett garage och många timmars skruvning så jag brydde mig aldrig om att påkalla nån uppmärksamhet.
Hade dock god tid på mig att studera detta fenomen då min släpvagn hade två timmars resa till mig.
Bytte om, lade packningen bredvid hojen och satte mig för att kasta lite småsten i diket.

Det var väl i runda slängar 200 hojar som blåste förbi och på sin höjd tutade.. Jo ett par stycken släppte iaf gasen i några sekunder för att sen gasa vidare.:confused:

Då bestämde jag mig för att alltid stanna oavsett. Behöver dom ingen hjälp är det ju bara att dra vidare liksom, och ibland behöver man ju bara bistå med lite sällskap..
Fast om du sitter i diket ombytt och kastar småsten så ser du ju inte ut att behöva hjälp, man får ju flaxa med armarna om man ska bli sett.
Kommer man i 200 plus och ser nån som sitter i diket och skiter så inte fan stannar jag i alla fall.

Självklart. Har både stannat och hjälpt, och även stannat folk som varit väldigt hjälpsamma.

Räknar med att de som står vid vägkanten gör någon sorts signal eller ser väldigt uppgivna ut, eller liknande. Annars stannar jag inte - tänker ju inte hjälpa nån att pissa liksom ..
Finns inlägg nedan här som säkert skulle vilja ha hjälp med slangen :hihi

.... behöver du magnet? hade passat till alla ducati ägare :D

Stannar aldrig även om jag hade velat. Vågar ärligt talat inte i storstadsregionerna. Varken för bil eller MC.

Skulle i och för sig kunna tänka mig att stanna om jag ser en ensam kille/tjej putta sin hoj utmed motorvägen, inte annars.

Nä, jag håller delvis med dig "Doxter".I Sveriges lilla Chicago är det knappast lämpligt att stanna en sen kväll inne i Malmö för en bil full med olika förmågor i.Inne i tätort finns redan bättre hjälp till dessa drabbade.Sedan lider ju Malmö just nu ganska hårt av att olika drägg skjuter på varandra men extremt sällan på andra medborgare.Man får sålla agnarna från vetet med andra ord när det handlar om en storstadsregion med olika invånare som tyvärr alltid kommer att ha olika problem även om somliga Malmöbor inbillat sig att Malmö skulle vara någon form av frizon från allt elände.Det blir ju lätt så när man för samman olika sorters människor med helt olika förutsättningar på en mindre yta.Ha det gott. :crash

Stannar alltid, om det ser ut som om de är i nöd.

Jag har aldrig sett någon ståendes efter vägen med mc, men om Tant gjorde självklart skulle jag stanna.

Har själv fått hjälp två gånger, en gång när jag lyckades köra vilse i Solna (ja, jag e blond), killen körde före å visade vägen. Memorerade hans regnummer å skickade blommor som tack för hjälpen.

Andra gången var när jag fick soppatorsk (blond dårå) på Nynäsvägen och naturligtvis ingen mobbe med mig.
En motardåkare stannar, erbjuder skjuts till mack, betalar soppan (ingen plånbok heller) och skjutsar mig tebax samt stannar å kollar att hojjen går igång.

Sånt gott uppförande kommer jag att återgälda, var så säker!

Blev ståendes med grushojen i mellansverige en gång, fick åka med en snubbe på fullkittad glidare med ölburkshållare på motorbågarna ner till macken för att fixa prylar jag behövde. När vi kom tebax till hojen som lämnats vind för våg med långfärdspackning och allt stod två typer från HD-klubben och vaktade. Så nog fanken ser jag till att hjälpa vad än det är för fordonstyp som är i nöd efter den uppbackningen.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back