Stannar du alltid och hjälper en hojåkare i nöd?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

Stannar du?

• Antal röstningar
    0
Jag kom från Gelleråsen med Gixxern på släp härom året när det stod en Intruder 1800 i vägkanten. Vände och frågade om han behövde hjälp. Hans hoj hade tvärdött, sannolikt elfel, hittade inte felande säkring och hjälpen var på väg från Norrköping till Laxå! :3freak Det slutade med att vi lastade hans hoj på mitt släp och han körde min bil hem till Skövde och jag körde min hoj :tummenupp
Han och hans norrköpings-tjej var väldigt tacksamma. Jag bad honom hjälpa nästa hojåkare i vägkanten i 'pass-it-forward'-stil.

En guldvinge har fått starthjälp när den slutat ladda en gång också.

Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det kostar inget att fråga och att svara med okvädningsord måste ju vara det dummaste man kan göra när nån erbjuder hjälp :rolleyes:
Jag kan tänka mig att jag skulle erbjuda HA eller andra väst-knuttar hjälp också. De är också människor och det är fint med alla typer av vänner :)

Det gjorde många på Bulten en gång när jag fått soppatorsk ( ja, igen )
Dom satt alla och fikade på Rosenhill när vi så småningom kom dit, det var bara Ezzo som stannade.
Man får sig en fundering.

Har du liten tank eller är du tankspridd?
:hihi

Jo jag har åkt och hämtat sopp åt en customåkare en gång och även fått hjälp från snälla funktionärer med "skamkärran" när man lekt enduro.

Däremot har jag knuffat min hoj 2 kilometer ute i obygden en gång när jag fick soppatorsk. Inte en jäkel stannade (bilar då iofs).

Ja det gör jag, eller snarare stannar till för att se om den nödställde visar några tecken på att vilja ha hjälp. Han får ta initiativet. Att hjälpa en broder i nöd är en skyldighet, att inte hjälpa en dödssynd. Att vissa HD killar beter sig som de gör, för att de tror att det är det som krävs för att köra HD dvs. att vara störiga & överspänd/känslig. När man samtidigt vet att majoriteten är högre/tjänstemän mellan 50år & döden; blir det skrattretande. Men dessa R1 förare - vad är problemet ?

Skulle vara spöstraff att inte stanna;) Jag kan väl stanna om det är någon som har en bil som står i nöd med, skulle jag bli otrevligt bemött så kan jag rulla vidare :)

Apropå tråden om vad man hälsar på för sorts hojar, så kom jag att tänka på de gånger jag behövt hjälp och andra hojåkare bara kört förbi utan att bry sig.
För att det är så tröttsamt att behöva stanna femtielva gånger per dag och hjälpa ducatister vars "fordon" havererat. Dom första man möter under dagen visst, men sen tröttnar man. Vill ju kunna köra lite själv också.
Hade du också kört japs hade du sluppit stå vid vägkanten och se snopen ut!

Förlåt men du la upp den... :hihi :krama

Som Ducati-ägare är det lite av ett måste att stanna, för det är ju skrivet i sten att du själv kommer stå stilla vid dikeskanten inom en snar framtid iaf så! :näsblod

Stannar aldrig inte mitt fel att folk inte har ordning på sina grejer!!!

Skämt åt sido så stannar jag alltid spelar ingen roll om jag sitter i en båt,bil,snöskoter eller numera på en mc. Hatar egotrippade djävlar som inte har hjärta att hjälpa en stackare i nöd sedan spelar det ingen roll om man själv har en muskelbåt och personen du hjälper sitter i en nibus, Om man själv kör SS och personen som behöver hjälp sitter på en HD o.s.v

Vi är alla bara människor i grund och botten och alla behöver vi hjälp någon gång!

Förra sommaren såg jag ett par som knuffade en hoj på mötande sida av motorvägen när jag tuffade hem med hojen på släp från en bandag. I höjde med ormingeavfarten ungefär. Jag körde "hela vägen" vidare till nästa avfart och vände tillbaka. När turisterna äntligen fattat att gubben med jeep och hästsläp inte stannat för att mörda dom så bjöd jag på ett par liter soppa från dunken i släpet så att dom slapp knuffa hojen resten av vägen till orminge för att tanka.

Hade det varit ett värre fel hade jag nog lastat på deras hoj också och bjudit hem dom för att felsöka, dom körde ju en likadan gammal Kawwa zzr-600 som jag hade stående hemma i carporten...

För att det är så tröttsamt att behöva stanna femtielva gånger per dag och hjälpa ducatister vars "fordon" havererat. Dom första man möter under dagen visst, men sen tröttnar man. Vill ju kunna köra lite själv också.
Hade du också kört japs hade du sluppit stå vid vägkanten och se snopen ut!

Förlåt men du la upp den... :hihi :krama
Aha, så det var DU på R1:an alltså?

Har aldrig träffat på en strandad hoj, men skulle stanna om jag hade möjlighet att göra det. Har ju hämtat bensin till bilar. ;)

Oftast bara om det är en ensam hoj+ ev passagerare! Nu när man inte bor i storstan så kan jag nog säga att jag stannar för de flesta.

Stannar om det ser ut som om någon behöver hjälp. Fikande semesterfirare undviks.

Förra sommaren kom jag körandes i bil och mötte en herre gående i en för årstiden helt fel klädsel.
Platsen, i mitten av ingenstans.
300m längre fram stod en XT660 tenerée parkerad i diket. DÅ trilla femöringen ner...
Vände, hämta upp herrn som var på väg till en sjö för att hämtas vatten till sin stackars riskokare som han trodde överhettade. Dock var det bara motorelektroniken som fått hicka och tänt EFI lampan. Enklare felsökning vid vägkanten så skickade jag iväg honom, tror han hann med färjan till Tyskland.

Stannar självklart, oavsett hojmodell och eventuellt märke på rygg. Även om det vore en Bandidos eller HA knutte så är han människa och kan vara i behov av hjälp, sedan får man självklart ha personens bemötande i åtanke, beter han/hon sig som skit så åker man ju bara vidare.

Hur pass vanligt tror ni att det är med "vägrån" idag av olika typer? Alltså att någon/några låtsas ha fel på hojen vid vägkanten och sedan stannar en annan hojförare för att erbjuda hjälp, och då blir man nedslagen och bestulen på hojen?

Jag kör väl relativt mycket, legat på ca 3500 mil per år dom senaste åren. Det är minst tio år sedan jag såg en hojåkare i nöd, soppatorsk mellan Luleå och Boden(förmodligen sportbikes brorsa?), så jag funderar....var tusan hittar ni alla nödiga hojåkare?!?

Om jag stannar? Nej, räknar kallt med att personen har ringt med sin mobil efter hjälp och jag räknar också med att han vinkar febrilt om han skulle behöva hjälp.

Nuförtiden är ju hojarna driftsäkrare och mobilen är en allemansegendom. Förr fick man ju stanna lite då och då för att åka o laga en punka, hämta soppa....och annars bara allmänt stanna för att fråga. Känns idag som om man skulle stanna av bara ren vänlighet så tittar dom konstigt på en....och funderar om man ska råna dom(som nån nämnde här redan :)

Ett tips till er som får soppatorsk (förutom att se över era tankrutiner) är att ringa bärgare o säga att ni inte får igång hojen. Sen när ni efter "felsökning" inser att det är soppatorsk så häller dom gladeligen i några liter i tanken.

Detta kostar inte en spänn, det ingår i vägskatten som vi alla med påställda fordon betalar.

Självklart. Nästan alltid puddingar som har problem.
Folk som har koll på hojen brukar inte vara så fagra

Last edited:
Kört bil mellan 5000 och 9000 mil om året de sista 12 åren.
Aldrig sett en hoj-broder/syster i nöd, men skulle stanna omedelbart. :fakta
Har så även gjort med alla andra fordon vid vägkanten.
Alla har dock haft hjälp på väg, utom en lite skärrad dam.
Hon hade just kört på, snuddat, en älg 20 sec innan jag kom på hojjen.
Hon hade ingen telefon, så jag hjälpte henne ringa in viltolyckan.
Vi ringde hennes son och jag stannade tills han kom.
Dom var väldigt tacksamma och damen ville "ge en slant" som tack.
Jag sade, som någon härovan, att om dom hjälpte nån annan i nöd så var vi kvitt. :tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back