Stanna vid strandad mc?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Brukar ni stanna vid en strandad mc även om ni troligen inte kan göra något?
Såg en gubbe (min egen ålder) som stod med en Triumph Scrambler med avlyft sadel och telefonen mot örat på en busshållplats. Givetvis stannade jag och frågade om det var problem. Den hade tvärdött och det hände inte ett skvatt när han vred på nyckeln.

Jag kunde inte hjälpa till utan nöjde mig med att rekommendera en Ducati...

Det passerade hur många bilar och motorcyklar som helst utan att stanna. De kanske hade bråttom hem till MotoGP, förstås.
 

fieskmask

Medlem
Gick med
1 Jan 2020
Ort
Hedemora
Hoj
Ingen än
Absolut skulle jag stanna, har sluppit hittills men det är självklart för mig. Är det inte en oskriven MC kod?

Skickat från min XQ-AT51 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det beror lite på. Ser jag hojen i tid för att stanna säkert, och har inte en tid att hålla stannar jag. Om jag åker i skåpet kan jag hjälpa till med verktyg och dumma kommentarer eller frakt till verkstad eller hotell efter önskemål.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag kunde inte hjälpa till utan nöjde mig med att rekommendera en Ducati...

Jag ser framför mig följande:

-Har du problem?
-Ja, den bara tvärdog...
-Du borde köpt en Ducati. *varvar till ljudet av en rasslande torrkoppling som överröstar motorn och drar sen iväg*
?


Jag stannar och fråga om hen behöver hjälp. Har skjutsat folk till macken för att hämta soppa några gånger.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Samma här jag har åkt o hämtat några liter soppa ett par gånger till äldre herrar på crome slädar som fått stopp.

Skutsat en dam i nöd till en tapp så dom fick fixa bärgning av bilen, japp hon fick åka utan hjälm i 50 km bakpå pga total radio/mobil skugga där hennes bil packade ihop, men hon var jätte nöjd o bjöd på en dricka o korv.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Så jävla självklart att man stannar och gör det man kan.
Har själv blivit hjälpt med soppatorsk på motorvägen efter Ödeshög. Han fixade en tom PET-flaska på en mack och kom tillbaks. En omväg på ca a,5 mil för honom.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Klart man stannar om möjligheten finns.

Karma. Gör bra saker och bra saker händer.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag stannar men......Förra sommaren var jag ute och åkte, hejar på alla som vanligt. Mötte en hårding på HD med alla attribut, hade väst med någon logga på ryggen såg jag i backspegeln. Jag vinkar/hejar, vi var ensamma i mötet, han bara vrider på huvet stirrar på mig men hejar inte. Senare kör jag förbi honom ståendes på sidan av vägen med problem med hojen. Stanna jag..... Nej. Men jag hejade :squid
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Om jag inte befinner mig i nån tidsnöd så är det klart jag stannar. En gång hjälpte jag en man med en Triumph Tiger. Första turen på säsongen, den började gå ryckigt, sen tvärdog den. Jag misstänkte lösa batteripoler, och tamejfan visst var dom lösa! Bara ta fram verktygssatsen från kutsen på min dåvarande Ducati 1098 (den satsen är minimal) men en tång fanns det och sen spann katten igen!
Jag gjorde hans dag, och han min som kunde hjälpa till. Ett möte mellan mc-bröder som berikar livet!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag brukade stanna förr i världen.

Nu har jag fått mig en avhyvling (japp) av något otacksamt våp för mycket.
Så det får helt enkelt vara.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Kör jag jawan har jag packlådan full av verktyg så då stannar jag oftast.
Kör jag fajjtern har jag knappt kreditkort med mig så då stannar jag inte lika ofta.
Numera har ju alla mobil och många har även assistansförsäkringar så det är ju inte på liv&död som det var förr.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag stannar men......Förra sommaren var jag ute och åkte, hejar på alla som vanligt. Mötte en hårding på HD med alla attribut, hade väst med någon logga på ryggen såg jag i backspegeln. Jag vinkar/hejar, vi var ensamma i mötet, han bara vrider på huvet stirrar på mig men hejar inte. Senare kör jag förbi honom ståendes på sidan av vägen med problem med hojen. Stanna jag..... Nej. Men jag hejade :squid
Stannade till vid en hoj som hade fått stopp mellan Södertälje och Stockholm.
Insåg för sent att den HD jag stannat vid saknade regplåt...och föraren hade pupiller som tefat...
Numera tänker jag alltså till innan jag stannar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Även mobiltelefoner kan få slut på batteriet eller ha bristande täckning så jag stannar. Har dock gjort missen att stanna vid en bil där jag tyckte personen såg skum ut och sen visade det sig att "han hade varit på mässa och skulle flyga hem så han kunde inte ta med sig de fina Hugo Boss-skinnjackorna".

Gubben jag stannade vid igår frågade mig om jag visste någon som man kunde ringa i Uppsala för att få hjälp, men jag hade inga uppslag för det.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har stannat en gång. Hann inte se först men insåg när jag passerat att han hade nog trubbel och vände tillbaka för att kolla. Soppatorsk men hade ringt en bror eller någon som skulle komma. Lite snack och sen stack jag. Kan nog inte göra mycket men kanske hjälper tiden passera lite och ger lite hopp till folk.

Har endast haft "problem" en gång själv när tändstift hade lossnat. Kunde lösa det själv med verktygen men någon var snäll och kom fram för att kolla så det inte var någon fara. Ärligt så känns det nog lite pinsamt när någon kommer fram och man inte verkar ha ordning på sakerna men hade jag varit i riktig knipa hade jag nog varit hur glad som helst om någon erbjöd hjälp.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har stannat å hjälpt flera gånger å nu för tiden så tackar folk för att man stannat å frågat, men de har då ringt någon polare som kommer å hämtar dom..

Angående Soppatorsk så kommer jag igång en kille som puttade sin hoj uppförsbacken över bron som går över E4 från Västertorp. .Tog fram reservdunken me soppa från bilen å tanka i någon liter...Han ville betala, men jag förslog att han kunde hjälpa någon annan när han såg någon stå vid vägkanten istället.. Men de va förr i tiden när de inte fanns några mobiler..
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top