Standard däckstryck, Sportsmart?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har läst i flera (av måna) däckstryckstrådar om rekommendationer från tillverkare. Nu undrar jag om någon vet var jag hittar dessa när det gäller dunlop?

Jag hittar ingen info på nätet gällandes Sportsmart på gata/bana.

Mest akut nu är rekommenderat gattryck. (tog ur lite inför bankörning i helgen, och nu vet jag inte hur mkt det ska vara som standard :huvet )

(jag har tolkat tidigare inlägg som att tillverkarna ska ha nån sorts rekommendationstabell, men jag kan ju ha missuppfattat detta)
 
Kör med det tryck du tycker passar dig.
Ett bra utgångsläge är 2,3 resp 2,7 (min högst pers åsikt dock).

ja exakt,, det är nåt sånt jag hade fundering på.. men undrade mest vart de där tabellerna finns som folk brukar hänvisa till.. (om dom finns).
 
På gata så är det tillverkarens rekomendationer som är bäst. Kolla i manualen för din hoj. 2,3 fram 2,5 bak typ.
Gatdäck på bana så gäller i princip samma förhållande. Här är det viktigt att kolla vad tillverkaren rekomenderar.
I ditt fall skulle jag snacka med Patrik på http://www.swt-racing.com/

ja exakt,, det är nåt sånt jag hade fundering på.. men undrade mest vart de där tabellerna finns som folk brukar hänvisa till.. (om dom finns).
 
Igår försökte en nasare kränga på mig Sportsmartdäck med löfte om att allt jag kört tidigare skulle kännas b. Hur är eran erfarenhet, ni som kört däcket?
 
Jag beställde precis mitt första sportsmart.. Ska bli kul att se hur det håller när det börjar svänga!
 
Tog min första testrunda på Sportmax igår.

Idag ska jag kolla däcktrycket för det är extremt lättsvängt, höll på att lägga omkull mig i första rondellen, lite för lätt kanske... Zx10an va ju inte direkt trögstyrd innan heller...

2,5 fram och 2,9 bak?
Hur långt kan man gå ifrån det om det behövs?
 
Tog min första testrunda på Sportmax igår.

Idag ska jag kolla däcktrycket för det är extremt lättsvängt, höll på att lägga omkull mig i första rondellen, lite för lätt kanske... Zx10an va ju inte direkt trögstyrd innan heller...

2,5 fram och 2,9 bak?
Hur långt kan man gå ifrån det om det behövs?
Behövas för vad? Däcket är ju byggt för ett visst däcktryck och fungerar självklart bäst när man har just det trycket.
 
La på mitt sprotmax sportsmart.. den 8 maj....
kört 100 + mil med det....

En bankörning på sviestad... en kväll...
Är grymt nöjd med fästet....

På bana gäller 1,9 bak och 2,1 fram. Däcket har en stomme som klarar av de lägre däckstrycken .....

Jag frågade en av instruktörerna då det tuggat sig lite efter första passet.... sänkte trycket... o vipps inget tuggande på kanterna...
 
Behövas för vad? Däcket är ju byggt för ett visst däcktryck och fungerar självklart bäst när man har just det trycket.

För att få bort vingligheten... Det känns lite som att köra på ett cykeldäck (stabiliteten alltså) dvs, väldigt smalt.

Måste kolla så jag verkligen har rätt däcktryck.

Varför har man mer tryck i framdäcket, gentemot bakdäcket på bana jämfört med landsväg?

Gata - 2,5 fram & 2,9 bak.
Bana - 2,1 fram & 1,9 bak.
 
Last edited:
För att få bort vingligheten... Det känns lite som att köra på ett cykeldäck (stabiliteten alltså) dvs, väldigt smalt.

Måste kolla så jag verkligen har rätt däcktryck.

Varför har man mer tryck i framdäcket på bana jämfört med landsväg?

Gata - 2,5 fram & 2,9 bak.
Bana - 2,1 fram & 1,9 bak.

Öka fästet (dvs anläggningsyta) på bana.

Igår försökte en nasare kränga på mig Sportsmartdäck med löfte om att allt jag kört tidigare skulle kännas b. Hur är eran erfarenhet, ni som kört däcket?

Det bästa jag testat hittills av dunlop, pirelli, michelin, bridgestone, metzler och avon.

Bra feedback, utmärkt fäste, lång hållbarhet och i det avseendet även prisvärt.

Dock har jag endast kört det på 1000cc v-twin.
 
Last edited:
Ursäkta en ännu dummare fråga då men varför kör man inte alltid med högre däcktryck fram än bak?

Det som gäller på bana borde väl logiskt gälla på gata oxå, förutom det lägre däcktrycket?

Dvs, Varför har man högre däcktryck fram än bak, på bana, gentemot gata?
 
Last edited:
För att få bort vingligheten... Det känns lite som att köra på ett cykeldäck (stabiliteten alltså) dvs, väldigt smalt.

Måste kolla så jag verkligen har rätt däcktryck.

Varför har man mer tryck i framdäcket, gentemot bakdäcket på bana jämfört med landsväg?

Gata - 2,5 fram & 2,9 bak.
Bana - 2,1 fram & 1,9 bak.

Vingligheten kan vara att du gått från en rejäl touringplatta till ett däck med rätt profil. Så ge det lite tid innan du ändrar trycket.
 
Vingligheten kan vara att du gått från en rejäl touringplatta till ett däck med rätt profil. Så ge det lite tid innan du ändrar trycket.

Från Metzler M3 till Sportsmart gick jag. Sportsmart är ju helt klart spetsigare och jag ska ta en långtur idag tänkte jag...
 
Ja kör gata med sportsmart
2,5 fram
2,9 bak

E d en riktigt varm sommardag och ja vill köra lite mer aktivt så sänker ja trycket något.
2,3 fram
2,6 bak
ca...

SPORTHOJ's gissningslek är igång som vanligt: :rolleyes:

Sportsmart gata: 2.3fram, 2.5bak (om man lastar mycket/passagerare för lång färd 2.5fram, 2.9bak)

Sportsmart bana: 2.1fram, 1.9bak!!

Ha en bra dag!!:krama

de va du som fick mig o köpa sportsmart =)
 
Last edited:
Är inne på min andra säsong på Sportsmart nu, fantastiskt bra däck som till skillnad från de flesta andra gatdäcken klarar av att köra med låga tryck på bana.

Man sänker på bana för att det blir varmare i däcket och då ökar ju följdaktligen trycket enligt allmänna gaslagen. Varmtrycket på bana skall ju motsvara varmtrycket på gata (så att säga) för att hojen skall kännas neutral och ha förväntat uppträdande.
Om däcket på gata har 2,9 i kalltryck vid 20 grader asfalt så kommer trycket att vara ca 3,1 vid 40 graders däcksvärme. För att då få ungefär samma tryck på bana med däcksvärme 80 grader så är det bara att räkna ut hur mycket det skall sänkas.
Tänk också på att däcktemperaturen inte är konstant. Det kan skilja 10 grader även mellan en kort raka och en sväng.

Hojarna har ofta lite olika tryck rekommenderat av tillverkaren. Japsarna skall ju oftast ha 2,5 fram och 2,9 bak medans t ex KTM skall ha 2,5 fram och bak så gå inte bara på vad däcksnasaren säger. Det kan skilja lite och det finns oftast en anledning...
 
För att klargöra: SPORTSMART samt andra däck mår bästa va just 2.3 i fram respektive 2.5 bak

Furstenhoff!

På gata 2,3 fram & 2,5 bak
På bana 2,1 fram & 1,9 bak

Blir bakdäcket såpass mkt varmare på bana att det motiverar lägre tryck bak än fram, gentemot gatkörning?

Eller varför har man annars lägre tryck bak än fram, på bana?
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top