Staffordshire, hund, Vad bör man tänka på?

GsxrAbuser skrev:
2616161
Har det aldrig funnits en kamplust i hundarna?
Och om man nu tog bort den med ANDRA egenskaper då AVLADE man alltså bort den!
LOL :D

Som du uttryckte dig så uppfattades det som om man avlade FÖR ATT FÅ BORT kamplusten, vilket man inte gjorde. Jag förtydligade bara lite...
Som du vet så är det just historia som vi "kamphundsägare" måste vara bra på pga att vi måste försvara vårt val av hund mer eller mindre dagligen. Jag är en riktig messersmidt i frågan, och tycker att det är ruggigt interessant, därav min "rättning" av ditt inlägg. Ska aldrig hända igen. Jag får helt enkelt låta dej tro att du har rätt....:tungan

/Carin

Det första alla Staffeägare har sagt till mig då jag säger att jag vill ha staffe är: förbered dig på en massa tjafs från människor vart du än kommer. Det är så sorgligt att folk är så trångsynta och mediabombade att dom inte kan hålla klaffen utan måste hålla på och provocera hela tiden.
Och det är verkligen provokation. Inte många frågar om hundarna,
utan de spyr ur sig påståenden.
ELOGE till er som orkar ta all skit. Jag VET ju att det är värt det då ni har kanonhundar :) men ni skall inte behöva försvara ert val av hund HELA TIDEN!!

watson skrev:
2616204 Som du uttryckte dig så uppfattades det som om man avlade FÖR ATT FÅ BORT kamplusten, vilket man inte gjorde. Jag förtydligade bara lite...
Som du vet så är det just historia som vi "kamphundsägare" måste vara bra på pga att vi måste försvara vårt val av hund mer eller mindre dagligen. Jag är en riktig messersmidt i frågan, och tycker att det är ruggigt interessant, därav min "rättning" av ditt inlägg. Ska aldrig hända igen. Jag får helt enkelt låta dej tro att du har rätt....:tungan

/Carin

Vi säger väl så då :pannkyss

Efter att ha haft Bullterrier i 14 år har jag nu köpt en Amstaff istället. Ville ha en lite större hund nu och jag har inte ångrat mig. En snällare och mysigare hund får man leta efter. Visst var Gudrun charmig men Göran han är både smart och snäll och alltid glad.

En hund att rekommendera, fast inte som första hund dock, då de behöver en fast hand och strikta regler. :)

Vaektra skrev:
2616792
En hund att rekommendera, fast inte som första hund dock, då de behöver en fast hand och strikta regler. :)

Jag förstår inte riktigt det där.. Fast hand, strikta regler och konsekvens kan man ju ha fast det är ens första hund. Jag tror ingen som är "rasfrälst" skulle rekomendera just SIN ras som en bra "första hund".
Jag tycker att det är viktigt att göra som trådskaparen och Nursey gör. Fråga, läs på, fråga igen, träffa ett par hundar ur rasen. Kanske ha ett par olika raser som man läser på om, och sen besluta om en Staff är just hunden man tror skulle passa.
Kia är vår första hund och vi hade INTE bestämt oss för staffe förens vi började ta kontakt med uppfödare. Vi läste på om Jack russel och mellan Schnauser oxå men fastnade för staffen.

Min uppfattning:
Det jag gillar hos just staffen är den direkta fysiska närheten som den kräver. Staffen vill oftast vara NÄRA och oftast HELA tiden. En staff är lixom inte bara med utan den är MITT I HELA TIDEN:) . Nackdelen med detta är ju att det är svårt att vara ifred när man verkligen vill det (sex).
Imorse vaknade jag med Kias huvud på min axel, snusande i örat:). Min lilla charmknutte är otroligt morgontrött. Man får sparka henne ur sängen på mornarna, vilket iof kan ha sina fördelar...
Hon älskar att träna och om husse är snäll så får hon lära sig nya saker på kvällarna som matte tränar med henne på dagarna. Hon blir HELSLUT av att träna, så att en staff är hyperenergisk och behöver mycket promenader för att stimuleras är bara snack. Att springa henne trött är däremot omöjligt för en människa. Om hon och polarna får fria tyglar så kan hon bli trött, men bara för en liten stund...:rolleyes:

Nackdelar... Eftersom hon lär sig snabbt, så lär hon sig oxå "felbeteenden" snabbt. Vissa perioder får hon för sig att skälla när det ringer på dörren men då jobbar vi på det, och som sagt: hon lär sig fort. Jag vet många staffar som kan visa sig osäkra när det är mörkt, och återigen så får man jobba med dessa beteenden praktiskt taget varje dag vissa perioder. Om man tillåter henne att slicka i ansiktet kan hon bli väldigt hårdhänt, och speciellt på personer hon tycker om (husse och EBS). Då nafsar hon i öronen och näsan om hon kommer åt. Detta är oxå ett beteende som hon har för att det inte har stillats.
Du kan i princip forma din hund som du vill ha den, men det krävs en del jobb. Rätt mycket jobb när jag tänker efter och ser vad jag har skrivit här...
Staffar i allmänhet är ganska buffliga och kan lätt tackla omkull ett medelstort barn, men jag vet oxå staffar som är überförsiktiga med barn. Kia ÄLSKAR barn och gråter när hon inte får gå fram och hälsa...

Lite om min staff och min syn på saken. Allt handlar ju inte om att möta fördomar:huvet :tungan .

/Carin

watson skrev:
...även om din hund är skitmysig mot alla människor i världen, så kan den göra slarvsylta av grannens hund i ett nafs om du inte är uppmärksam.

Frågor på det?
Nä. Du har berättat nog.

En grej jag tänkt på bara är.
Va gör man i en situation om man har en pitbull eller vilken annan stor stark hund som helst om den skulle få ett ryck o bli aggressiv hemma typ.

Vet att morsan lilla hund kan få såna aggressioner ibland men den tar man juh bara tag i nackhåret o säger åt honom. Men jag vill juh gärna inte stoppa fram händerna till en pitbull som visar tänderna o verkar kunna hugga.

JT skrev:
2615662 Köp en Yorkshireterrier istället!:tummenupp

Jätte mysig, snäll, busig, billig i drift, passar bra i en liten lägenhet och en riktig brudmagnet...:hihi

Här är två bilder på min bästa kompis!

morsan har en sådan, fantastiska hundar :)

Clifton skrev:
2617099 En grej jag tänkt på bara är.
Va gör man i en situation om man har en pitbull eller vilken annan stor stark hund som helst om den skulle få ett ryck o bli aggressiv hemma typ.

Vet att morsan lilla hund kan få såna aggressioner ibland men den tar man juh bara tag i nackhåret o säger åt honom. Men jag vill juh gärna inte stoppa fram händerna till en pitbull som visar tänderna o verkar kunna hugga.

ja, du gör samma sak hehe.
Du måste ju visa vart du sätter gränser.
Du kan inte bli rädd då ska du inte ha nån hund.
Klart man kan bli skärrad och tänka "typ" varför gör han så där?
Gränser måste man sätta.
/mvh jonas

Clifton skrev:
2617099 En grej jag tänkt på bara är.

Eehh.... :confused: EN gång får hunden göra så, så får den sömna sött hos veterinären, och det spelar FAN ingen roll om det är en golvmopp eller ett muskelberg som beter sig så!!!

Allt har med uppfostran att göra. Gör hunden så, så har din morsa misslyckats!

/Carin

Ja absolut ska den avlivas om den gör så. Men om vi nu är i den situationen då. Låt säga att den visar sig väldigt aggressiv mot dig o verkar kunna hugga om det skulle va så. Du står i ena sidan av rummet o hunden i andra.

JT skrev:
2615662 Köp en Yorkshireterrier istället!:tummenupp

Jätte mysig, snäll, busig, billig i drift, passar bra i en liten lägenhet och en riktig brudmagnet...:hihi

Här är två bilder på min bästa kompis!
Ååhhh vad sööööt!!
(bekräftade jag ditt uttalande nu?:tungan )

watson skrev:
2617384 Eehh.... :confused: EN gång får hunden göra så, så får den sömna sött hos veterinären, och det spelar FAN ingen roll om det är en golvmopp eller ett muskelberg som beter sig så!!!

Allt har med uppfostran att göra. Gör hunden så, så har din morsa misslyckats!

/Carin

Utveckla gärna!
Hunden visar ett agressivt humör?
Varför gör den det?

Tex: din hund löper på en annan haan hund du skiljer dem isär och din hund säger ifrån till dej!

Då slänger du in han i din lilla bur och åker och avlivar honom!?
Vilket snille.

GsxrAbuser skrev:
2618199 Utveckla gärna!
Hunden visar ett agressivt humör?
Varför gör den det?

Tex: din hund löper på en annan haan hund du skiljer dem isär och din hund säger ifrån till dej!

Då slänger du in han i din lilla bur och åker och avlivar honom!?
Vilket snille.

Det handlade om visad agression mot MÄNNISKOR!! Om hunden säger ifrån mot mej, agressivt, oavsett situation skulle jag ta bort den.

Vilket snille...

@trådskaparen... Det är sånt här du måste vänja dej vid.. IDIOTER (även inom rasen och hundfolk i allmännhet är de värsta...)

/Carin

Last edited:
watson skrev:
2618860 Det handlade om visad agression mot MÄNNISKOR!! Om hunden säger ifrån mot mej, agressivt, oavsett situation skulle jag ta bort den.

Vilket snille...

@trådskaparen... Det är sånt här du måste vänja dej vid.. IDIOTER (även inom rasen och hundfolk i allmännhet är de värsta...)

/Carin

Seriöst har du ägd/haft en hund nån gång i ditt liv!?

Alla hundar kommer försöka säga ifrån om det inte är nått dom gillar.
Såna IDIOTER som dej som tar bort hundar och inte kan träna.

watson skrev:
2618860 Det handlade om visad agression mot MÄNNISKOR!! Om hunden säger ifrån mot mej, agressivt, oavsett situation skulle jag ta bort den.
Men andra människors hundar är det ok att de är aggressiva mot? Att de kan göra slarvsylta av grannens hund om man inte är uppmärksam gör inget?

Bingo skrev:
2619121 Men andra människors hundar är det ok att de är aggressiva mot? Att de kan göra slarvsylta av grannens hund om man inte är uppmärksam gör inget?

Min åsikt är att man inte ska glömma vad man har för hund i kopplet om man har en kamphund. Det är det enda jag har skrivit. Med tanke på att den jämförelsevis är farligare än tex en vavva bör man hålla koll och läsa av hunden.

@Gsxwhatever:
Vi tränar tillsammans med husse varje dag, vilket egentligen inte är något som jag behöver förklara för dej.
Jag anser ff att om en hund visar agression mot en människa så ska den tas bort. Då har det gått för långt. Om en hund visar agressioner/rädsla mot andra hundar så tycker jag att det är vettigt att jobba med hunden.
Om du har en hund som är/kan vara agressiv mot en människa i vissa situationer vad gör du då, om hunden, som det har frågats om tidigare, står på andra sidan rummet, och den visar med all tydlighet att den inte tänker släppa förbi dej utan fajt. Vad gör du??
JAG tänker iaf INTE hamna i den situationen och därför TRÄNAR jag min hund.

/Carin

watson skrev:
2619180 Min åsikt är att man inte ska glömma vad man har för hund i kopplet om man har en kamphund. Det är det enda jag har skrivit. Med tanke på att den jämförelsevis är farligare än tex en vavva bör man hålla koll och läsa av hunden.

@Gsxwhatever:
Vi tränar tillsammans med husse varje dag, vilket egentligen inte är något som jag behöver förklara för dej.
Jag anser ff att om en hund visar agression mot en människa så ska den tas bort. Då har det gått för långt. Om en hund visar agressioner/rädsla mot andra hundar så tycker jag att det är vettigt att jobba med hunden.
Om du har en hund som är/kan vara agressiv mot en människa i vissa situationer vad gör du då, om hunden, som det har frågats om tidigare, står på andra sidan rummet, och den visar med all tydlighet att den inte tänker släppa förbi dej utan fajt. Vad gör du??
JAG tänker iaf INTE hamna i den situationen och därför TRÄNAR jag min hund.

/Carin

Jag sa till dej att du skulle utveckla, bra du gjorde det i ditt andra inlägg(antar att du är trög).
Om hunden gör som du beskriver så har man antagligen misslyckats sen den var en valp och det där låter som att du har sett det på film.

Om därimot din hund flyger på en skithög och ska äta som är väldigt vanligt med stafford och du säger ifrån och ska ta den i nackskinnet, och hunden säger ifrån, alltså den morrar åt dej och naffsar mot dina fingrar.
Vad gör du?
Blir livrädd och går till avlivningscentarlen med hunden, eller säger du ifrån med en bestämd röst så att hunden inte gör om samma sak?

Vad har du för hund?
Jag har en stafford, du kan behöver lite mer praktik med hund och inte så mkt trori.

GsxrAbuser skrev:
2619242 Jag sa till dej att du skulle utveckla, bra du gjorde det i ditt andra inlägg(antar att du är trög).
Om hunden gör som du beskriver så har man antagligen misslyckats sen den var en valp och det där låter som att du har sett det på film.

Om därimot din hund flyger på en skithög och ska äta som är väldigt vanligt med stafford och du säger ifrån och ska ta den i nackskinnet, och hunden säger ifrån, alltså den morrar åt dej och naffsar mot dina fingrar.
Vad gör du?
Blir livrädd och går till avlivningscentarlen med hunden, eller säger du ifrån med en bestämd röst så att hunden inte gör om samma sak?

Vad har du för hund?
Jag har en stafford, du kan behöver lite mer praktik med hund och inte så mkt trori.
Och du behöver veta mer om Carin innan du säger såna saker. Nu antog jag att det var vuxna hundar ni disskuterade, då ska den inte vara aggressiv människor, oavsett vad den äter på. Om en vuxen hund morrar åt en människa för att man tar bort dens mat eller godis, det kallar iallafall jag oacceptabel aggressivitet. En hund ska aldrig visa aggressivitet mot människor eftersom hunden ska ha lägre rang än människan.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back