Vaektra skrev:
2616792
En hund att rekommendera, fast inte som första hund dock, då de behöver en fast hand och strikta regler.
Jag förstår inte riktigt det där.. Fast hand, strikta regler och konsekvens kan man ju ha fast det är ens första hund. Jag tror ingen som är "rasfrälst" skulle rekomendera just SIN ras som en bra "första hund".
Jag tycker att det är viktigt att göra som trådskaparen och Nursey gör. Fråga, läs på, fråga igen, träffa ett par hundar ur rasen. Kanske ha ett par olika raser som man läser på om, och sen besluta om en Staff är just hunden man tror skulle passa.
Kia är vår första hund och vi hade INTE bestämt oss för staffe förens vi började ta kontakt med uppfödare. Vi läste på om Jack russel och mellan Schnauser oxå men fastnade för staffen.
Min uppfattning:
Det jag gillar hos just staffen är den direkta fysiska närheten som den kräver. Staffen vill oftast vara NÄRA och oftast HELA tiden. En staff är lixom inte bara med utan den är MITT I HELA TIDEN

. Nackdelen med detta är ju att det är svårt att vara ifred när man verkligen vill det (sex).
Imorse vaknade jag med Kias huvud på min axel, snusande i örat

. Min lilla charmknutte är otroligt morgontrött. Man får sparka henne ur sängen på mornarna, vilket iof kan ha sina fördelar...
Hon älskar att träna och om husse är snäll så får hon lära sig nya saker på kvällarna som matte tränar med henne på dagarna. Hon blir HELSLUT av att träna, så att en staff är hyperenergisk och behöver mycket promenader för att stimuleras är bara snack. Att springa henne trött är däremot omöjligt för en människa. Om hon och polarna får fria tyglar så kan hon bli trött, men bara för en liten stund...
Nackdelar... Eftersom hon lär sig snabbt, så lär hon sig oxå "felbeteenden" snabbt. Vissa perioder får hon för sig att skälla när det ringer på dörren men då jobbar vi på det, och som sagt: hon lär sig fort. Jag vet många staffar som kan visa sig osäkra när det är mörkt, och återigen så får man jobba med dessa beteenden praktiskt taget varje dag vissa perioder. Om man tillåter henne att slicka i ansiktet kan hon bli väldigt hårdhänt, och speciellt på personer hon tycker om (husse och EBS). Då nafsar hon i öronen och näsan om hon kommer åt. Detta är oxå ett beteende som hon har för att det inte har stillats.
Du kan i princip forma din hund som du vill ha den, men det krävs en del jobb. Rätt mycket jobb när jag tänker efter och ser vad jag har skrivit här...
Staffar i allmänhet är ganska buffliga och kan lätt tackla omkull ett medelstort barn, men jag vet oxå staffar som är überförsiktiga med barn. Kia ÄLSKAR barn och gråter när hon inte får gå fram och hälsa...
Lite om min staff och min syn på saken. Allt handlar ju inte om att möta fördomar

.
/Carin