Staffordshire, hund, Vad bör man tänka på?

FeeBee skrev:
2620549 Om en vuxen hund morrar åt en människa för att man tar bort dens mat eller godis, det kallar iallafall jag oacceptabel aggressivitet. En hund ska aldrig visa aggressivitet mot människor eftersom hunden ska ha lägre rang än människan.

Jag kallar inte det oacceptabel aggressivitet utan snarare försvar, en naturlig instinkt. Alla hundar har det mer eller mindre!

En hund delar inte iheller in sin rang i människor eller hundar, utan i individer. Du som hundägare kanske står över din hund i flocken, men låt säga att din granne som brukar vara inne hos dig ett par gånger i veckan och dricka kaffe tillhör också "flocken" för hunden, men har garanterat lägre rang än hunden. Det räcker inte med att klappa hunden på huvudet och tro att man har högre rang än den.

Starfighter skrev:
2620683 Det räcker inte med att klappa hunden på huvudet och tro att man har högre rang än den.
Det vet jag också, men jag hade ändå aldrig accepterat att nån av mina hundar hade visat aggressivitet mot en människa. Mina hundar får mat, så de behöver inte försvara sin mat.

Jag tycker det låter som ni pratar om olika saker. Olika sorters beteende. Jag känner inte GSXR-Abuser men jag känner Carin och om någon vet hur hundar fungerar så är det hon!! Det är synd att göra sådana uttalanden som GSXR gjorde när man inte har en aning om människan bakom skärmen..tänk lite på hur du uttrycker dig krabben. Ni har en gemensam sak..ni älskar staffar..ingen idé att vända er mot varandra när ni har så många som redan är mot er för erat hundval..

Nursey skrev:
2616226 Det första alla Staffeägare har sagt till mig då jag säger att jag vill ha staffe är: förbered dig på en massa tjafs från människor vart du än kommer. Det är så sorgligt att folk är så trångsynta och mediabombade att dom inte kan hålla klaffen utan måste hålla på och provocera hela tiden.
Och det är verkligen provokation. Inte många frågar om hundarna,
utan de spyr ur sig påståenden.
ELOGE till er som orkar ta all skit. Jag VET ju att det är värt det då ni har kanonhundar :) men ni skall inte behöva försvara ert val av hund HELA TIDEN!!
Mja, går oftast från folket efter en stund då de blivit "omvända", då känner jag mig nöjd:)

Man glömmer endel skit folk försöker hopa på en för ens val av hund, för i nästa ögonblick får man cred för sin hund.
Standardrepliker:
"Är det en sån pitbull/kamphund/bulldogg:D "
"Får man klappa?" (allt från småungar till penionärer)
"Är den snäll mot andra hundar?", (vilket jag hoppas att alla hundägare frågar den de möter innan de släpper fram sin hund)

O.S.V.
Men det jag trots allt har hört flest gånger:
"Oj vad snäll han är, är alla såna hundar lika snälla?"

:)

Till trådstartaren:
Har din tjej haft hund i 12 år och jobbat med hunden, (alltså inte suttit hemma i soffan med sällskapsdjur endbart), rekomenderar jag er skarpt en staffe. Det är en förarvek hund som är mjuk i sinnet på ett sätt som en Riesenschnauzer, Schäfer eller Rottis inte är.
Min hund gillar inte hanhundar, men med det menar jag inte att han hänger dem i strupen om man möter någon sån ute på promenaden. Han vill bara inte leka med dem, vilket han mer än gärna gör med tikar och valpar.

En hund blir vad man gör den till, det går att göra en pudel aggressiv också.
De hundar som folk snackar om som kamphundar, (också kända från media), är oftast misshandlade och vanskötta sen sin första dag i livet och bara tränade att fightas.
Alltså är det väldigt lätt att få en snäll hund..

Och vad du än gör om folk hackar på dig när du är ute och går med jycken; bemöt dem alltid trevligt och sakligt. De kommer bli både förvånade och skamsna.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back