Jo det finns rätt många som utnyttjar systemen men det är ganska lätt att falla igenom och få nollinkomst ochså. Märkte det för 4 och ett halvt år sen då jag bröt ryggen.
Hade ett jobb då (ej fast) som var väldigt intensivt från typ april till december så vid jul då det började bli lite jobb så tog jag ut obetald semester. Meddelade facket det så det inte skulle bli nått strul om jag kom hem och mot förmodan inte hade något jobb. Drog till Mexico och flög skärm i tre månader. Kom hem och kollade med jobbet men det var fortfarande ganska lugnt så jag drog till Brasilien två dar senare för att va med på för-vm. En månad senare,sista dagen, innan jag på kvällen skulle ta bussen till Rio och flyga hem så flyger jag in i en 3mm vajer/ledning som hänger (osynlig för mig med solen i ögonen) 20m upp, dråsar ner och spräcker en kota i ryggen.
Opereras i Brasilien (Mkt bra sjukhus) flyger hem tre veckor senare,hamnar i karantän i 2v, är på rehab i 6v. då är det mitten av juni och då får jag ett telefonsamtal från F-kassan som inte kan betala ut någon sjukpenning till mig för att min sjukpenninggrundande inkomst (sgi) har åkt ner på noll!
Eftersom man som arbetslös max får ta 5v semester. Hade jag fuskstämplat så hade jag klarat mig men man är ju ärlig, och dum.
Läkarna försökte få mig att acceptera att rullstol skulle bli en del av min vardag, dom vägrade tom att ge mig ett par kryckor för då skulle jag slita ut axlarna och då bli helt orörlig
Vid den tidpunkten så kunde jag gå max 100m med kryckor innan det gjorde för ont för att vänster ben var 75% förlamat och försvagat. Jag lyckades iallafall gå in på arbetsförmedlingen och anmäla mig arbetsökande
2År senare långt efter jag stämplat ut så började jag jobba på mitt gamla jobb 50%. Försäkringskassan vägrade förtfarande betala ut någon sjukpenning till mig trots att jag hade 3 oberoende läkarintyg som ansåg att jag kunde jobba max halvtid plus att försäkringsbolaget bedömde min invaliditet till54% .
Men dom ansåg stick i stäv mot läkarna att jag kunde jobba heltid bara jag hade ett annat ,stillasittande jobb. Dom flesta som gjort illa ryggen vet att sitta stilla, det är det sämsta man gör.
Nu har bytte jag iallafall jobb och har gått upp till 80% och orkar inte bråka med nazisterna på F-kassan längre. Det tar alldeles för mycket energi att bråka med de asen. "Man måste vara frisk för att orka med byråkratin när man är sjuk var dt någon som sa"
Fan, det blev långt det här. Men nu har det gått ganska bra ändå, har ett kanonjobb nu som verktygsmakare på en liten firma. Kan styra min tid som jag vill, hyfsat betalt så jag klarar mig på 80%, Efter otaliga timmar på gymmet så går jag hyfsat bra. Inga kryckor eller hjälpmedel, endast en stödskena (I kolfiber!rejsigt

)till vänsterfoten.
Så kan det också va. Läkarna vill göra en sjukpensionär av en och f-kassan anser att man är helt frisk!
Socialen har jag dock aldrig varit inne på, att ha någon sådan idiot som ska värdera mitt liv och leverne? Nä hellre blir jag nog uteliggare.