Stackars socialbidragstagare!

• Thread starter Thread starter _teSSan_
  • Start date Start date
Som jag sa, det var dumt av henne att inte ringa, hon hade säkert sina skäl, men det är ett förbannat jävla översitteri att neka någon det skyddsnät som är en svensk medborgares rättighet för en sån skitsak. SPECIELLT eftersom hon har en oskyldig dotter.

Dom som inte ens kan ringa ett samtal för att säkra försörjningen av sin avkomma ska inte heller få behålla avkomman.
Det är ett visst ansvar att ha barn, och det sträcker sig utöver att se till att dom har torra strumpor.
Mat och husrum är också bra att kunna erbjuda sina barn.

Det är ju bra att du tror att du har full kontroll på dig själv och allt som snurrar runt dig i livet. Du kanske skulle sälja den lösningen och bli miljardär?
Det var lite därför jag frågade hur gammal du var, för med ålder så lär man sig att skit alltid rinner neråt...och det droppar en i pannan innan man hinner veta ordet av.

Som jag sa, det var dumt av henne att inte ringa, hon hade säkert sina skäl, men det är ett förbannat jävla översitteri att neka någon det skyddsnät som är en svensk medborgares rättighet för en sån skitsak. SPECIELLT eftersom hon har en oskyldig dotter.
Sen skiter väl jag i om kärringen är oansvarig, dottern får ju lida iaf...men som sagt: Det skiter ju du i.

Du kan ringa mig när du sitter i skiten så ska jag garva åt dig och skrika att du är oansvarig. Inga problem.

Det låter inget vidare när du spelar allvetande när du inte vet nånting alls. Vad vet du om hur mitt liv har sett ut?
Problemen jag har haft och "skiten jag har suttit i" gör att jag reagerar som jag gör nu. För att jag har lärt mig att pengar är inte gratis, man kan inte lita på att nån annan ska försörja en själv eller ens barn och skaffar man barn har man ansvaret för att de ska ha det bra.
Det har de inte med en mamma som inte kan ge dem tak över huvudet eller mat på bordet eller med en pappa som inte rycker ut när det behövs.

Inte en enda människa kan väl ärligt säga att de har det bra när de lever på bidrag? Då menar jag inte bara har det bra ekonimiskt, utan även psykiskt. Du kan väl inte på fullaste allvar säga att du tror att dotten får det bättre om mamman fortsätter leva på socialen än om hon faktiskt skaffar sig ett jobb och får lite självkänsla?

En glad mamma = en glad dotter
En bidragsberoende mamma utan självkänsla = en inte lika glad dotter (trots att hon har torra fötter)

Och lägg inte ord i min mun som jag aldrig har sagt, du har faktiskt ingen aning om vad jag skiter i.

Det roliga är att du nästan besvarar dig själv där Tessan, vad du än har gått igenom så har du själv kommit igenom det av egen kraft eller med hjälp av andra, och det är ju kanon.

Men som du säger så mår man säker inte så bra psykiskt om man inte kan förse sitt barn med mat och husrum... kanske därför hon hamnat där hon är? Sen är det faktiskt lite skillnad på a-kassa och socialbidrag... de som hamnat på socialbidrag har oftast sådana bekymmer och problem så det går inte att bara skaffa sig ett jobb och bli lycklig utan det krävs så otroligt mycket mer resurser än så.

Men det är klart, i din värld så är ju allt svart/vitt och har man hamnat på svart är det bara att kliva över på vitt igen, men det funkar liksom inte så... vissa klarar det och andra inte, och ser man på hur det ser ut uti i landet så är det fler som inte klarar det kontra hur många som klarar det.

Det låter inget vidare när du spelar allvetande när du inte vet nånting alls. Vad vet du om hur mitt liv har sett ut?
Problemen jag har haft och "skiten jag har suttit i" gör att jag reagerar som jag gör nu. För att jag har lärt mig att pengar är inte gratis, man kan inte lita på att nån annan ska försörja en själv eller ens barn och skaffar man barn har man ansvaret för att de ska ha det bra.
Det har de inte med en mamma som inte kan ge dem tak över huvudet eller mat på bordet eller med en pappa som inte rycker ut när det behövs.

Inte en enda människa kan väl ärligt säga att de har det bra när de lever på bidrag? Då menar jag inte bara har det bra ekonimiskt, utan även psykiskt. Du kan väl inte på fullaste allvar säga att du tror att dotten får det bättre om mamman fortsätter leva på socialen än om hon faktiskt skaffar sig ett jobb och får lite självkänsla?

En glad mamma = en glad dotter
En bidragsberoende mamma utan självkänsla = en inte lika glad dotter (trots att hon har torra fötter)

Och lägg inte ord i min mun som jag aldrig har sagt, du har faktiskt ingen aning om vad jag skiter i.

Vem har påstått att de har det bra på bidrag?
Du har ju inte en susning om i vilket skick den här mamman är i? Och det är väl inte alls säkert att hon kommer att få det speciellt mycket bättre om hon blir vräkt. Antagligen har hon ju redan skulder upp över öronen och antagligen så mår inte människan speciellt bra. Och då tycker du att man ska göra det ännu sämre för henne?
Eller hade det kanske varit bättre att fixa ett jävla jobb till henne, hon kanske kan byta med socialkärringen?

En pappa som inte rycker ut när det behövs...han kanske är nedsupen? Nerknarkad? Död? Sitter inne? Vad vet du?

Vad du har varit med om för skit bryr jag mig inte om, men på ditt sätt att resonera så låter du som du är 12 och inte varit med om ett skit.
Jo jag har en ganska bra aning om vad du skiter...det står att läsa ganska tydligt i dina inlägg, vilket jag oxå pekat på.

Dom som inte ens kan ringa ett samtal för att säkra försörjningen av sin avkomma ska inte heller få behålla avkomman.
Det är ett visst ansvar att ha barn, och det sträcker sig utöver att se till att dom har torra strumpor.
Mat och husrum är också bra att kunna erbjuda sina barn.

Ja eller så kan man ju hjälpa mamman upp på fötter igen.
Att plocka bort en unge från sin (kanske enda) biologiska förälder är ju inte att föredra, om det finns annat man kan göra.

Last edited:
Ja eller så kan man ju hjälpa mamman upp på fötter igen.
Att plocka bort en unge från sin (kanske enda) biologiska förälder är ju inte att föredra, om det finns annat man kan göra.

Japp, man kan hjälpa henne, man kan erbjuda barnpassning åt barnet och sysselsättning i form av kurser åt mamman, och skiter hon i lämmna barnet till barnpassningen och att gå på kurserna så fungerar inte det.

Det roliga är att du nästan besvarar dig själv där Tessan, vad du än har gått igenom så har du själv kommit igenom det av egen kraft eller med hjälp av andra, och det är ju kanon.

Men som du säger så mår man säker inte så bra psykiskt om man inte kan förse sitt barn med mat och husrum... kanske därför hon hamnat där hon är? Sen är det faktiskt lite skillnad på a-kassa och socialbidrag... de som hamnat på socialbidrag har oftast sådana bekymmer och problem så det går inte att bara skaffa sig ett jobb och bli lycklig utan det krävs så otroligt mycket mer resurser än så.

Men det är klart, i din värld så är ju allt svart/vitt och har man hamnat på svart är det bara att kliva över på vitt igen, men det funkar liksom inte så... vissa klarar det och andra inte, och ser man på hur det ser ut uti i landet så är det fler som inte klarar det kontra hur många som klarar det.

Men om vi ponerar att det är som du säger, hon är inte lat, och hon är inte bortskämd, utan hon har större bekymmer.
Är det så stora bekymmer att hon borde vara sjukskriven istället för arbetslös?
Är det så stora bekymmer att hon inte kan ta hand om sig och sin dotter?
Är det så stora bekymmer att hon inte kan ringa ett samtal till tanten som förser hennes barn med tak över huvudet och mat på bordet?

Naturligtvis anser jag inte att en treårig tjej ska bli bostadslös, men jag anser inte heller att barn ska skaffa barn.

Jo det finns rätt många som utnyttjar systemen men det är ganska lätt att falla igenom och få nollinkomst ochså. Märkte det för 4 och ett halvt år sen då jag bröt ryggen.
Hade ett jobb då (ej fast) som var väldigt intensivt från typ april till december så vid jul då det började bli lite jobb så tog jag ut obetald semester. Meddelade facket det så det inte skulle bli nått strul om jag kom hem och mot förmodan inte hade något jobb. Drog till Mexico och flög skärm i tre månader. Kom hem och kollade med jobbet men det var fortfarande ganska lugnt så jag drog till Brasilien två dar senare för att va med på för-vm. En månad senare,sista dagen, innan jag på kvällen skulle ta bussen till Rio och flyga hem så flyger jag in i en 3mm vajer/ledning som hänger (osynlig för mig med solen i ögonen) 20m upp, dråsar ner och spräcker en kota i ryggen.
Opereras i Brasilien (Mkt bra sjukhus) flyger hem tre veckor senare,hamnar i karantän i 2v, är på rehab i 6v. då är det mitten av juni och då får jag ett telefonsamtal från F-kassan som inte kan betala ut någon sjukpenning till mig för att min sjukpenninggrundande inkomst (sgi) har åkt ner på noll!
Eftersom man som arbetslös max får ta 5v semester. Hade jag fuskstämplat så hade jag klarat mig men man är ju ärlig, och dum.:rolleyes:
Läkarna försökte få mig att acceptera att rullstol skulle bli en del av min vardag, dom vägrade tom att ge mig ett par kryckor för då skulle jag slita ut axlarna och då bli helt orörlig:confused: :mad:
Vid den tidpunkten så kunde jag gå max 100m med kryckor innan det gjorde för ont för att vänster ben var 75% förlamat och försvagat. Jag lyckades iallafall gå in på arbetsförmedlingen och anmäla mig arbetsökande:D
2År senare långt efter jag stämplat ut så började jag jobba på mitt gamla jobb 50%. Försäkringskassan vägrade förtfarande betala ut någon sjukpenning till mig trots att jag hade 3 oberoende läkarintyg som ansåg att jag kunde jobba max halvtid plus att försäkringsbolaget bedömde min invaliditet till54% .
Men dom ansåg stick i stäv mot läkarna att jag kunde jobba heltid bara jag hade ett annat ,stillasittande jobb. Dom flesta som gjort illa ryggen vet att sitta stilla, det är det sämsta man gör.
Nu har bytte jag iallafall jobb och har gått upp till 80% och orkar inte bråka med nazisterna på F-kassan längre. Det tar alldeles för mycket energi att bråka med de asen. "Man måste vara frisk för att orka med byråkratin när man är sjuk var dt någon som sa"

Fan, det blev långt det här. Men nu har det gått ganska bra ändå, har ett kanonjobb nu som verktygsmakare på en liten firma. Kan styra min tid som jag vill, hyfsat betalt så jag klarar mig på 80%, Efter otaliga timmar på gymmet så går jag hyfsat bra. Inga kryckor eller hjälpmedel, endast en stödskena (I kolfiber!rejsigt:yoparty )till vänsterfoten.
Så kan det också va. Läkarna vill göra en sjukpensionär av en och f-kassan anser att man är helt frisk!
Socialen har jag dock aldrig varit inne på, att ha någon sådan idiot som ska värdera mitt liv och leverne? Nä hellre blir jag nog uteliggare.

Last edited:
Japp, man kan hjälpa henne, man kan erbjuda barnpassning åt barnet och sysselsättning i form av kurser åt mamman, och skiter hon i lämmna barnet till barnpassningen och att gå på kurserna så fungerar inte det.

Det är riktigt. Men nu var hon ju överens med "kursledaren", det var ju den bittra hemslöjdande socialkärringen som till varje pris absolut var tvungen att bli uppringd. Annars kan ju dårakt inte några slantar betalas ut.

Är det så stora bekymmer att hon borde vara sjukskriven istället för arbetslös?

Lite svårt att få en sjukpenninggrundande ersättning när man är arbetslös.

Är det så stora bekymmer att hon inte kan ta hand om sig och sin dotter?

Uppenbarligen.

Är det så stora bekymmer att hon inte kan ringa ett samtal till tanten som förser hennes barn med tak över huvudet och mat på bordet?

Är det så förbannat viktigt det där samtalet att ett barns framtid ska hänga på det? Hon kanske hade missupfattat. Kanske inte begrep att hon var tvungen att ringa det där samtalet?

Last edited:
Det är riktigt. Men nu var hon ju överens med "kursledaren", det var ju den bittra hemslöjdande socialkärringen som till varje pris absolut var tvungen att bli uppringd. Annars kan ju dårakt inte några slantar betalas ut.

Det var ju dock inte kursledaren som skulle betala ut pengarna, eller hur?

Om kursen var det enda krav på motprestation som ställdes av sociala för att hon skulle försörjas av mina skattepengar, är det då för mycket begärt att hon kontaktar dom som ställer kravet/håller i stålarna?

Hade dom ställt kravet att hon skulle lämna bort dottern och gå på bio en gång om dagen för att få pengar av sociala, tycker du att det skulle räcka att hon meddelade biografen att hon inte tänkte komma?

Last edited:
Synd att man inte vet vad tråden handlar om då jag kör med bimbofilter på den här burken också.
Dreggel: wassup?

Vem har påstått att de har det bra på bidrag?
Du har ju inte en susning om i vilket skick den här mamman är i? Och det är väl inte alls säkert att hon kommer att få det speciellt mycket bättre om hon blir vräkt. Antagligen har hon ju redan skulder upp över öronen och antagligen så mår inte människan speciellt bra. Och då tycker du att man ska göra det ännu sämre för henne?
Eller hade det kanske varit bättre att fixa ett jävla jobb till henne, hon kanske kan byta med socialkärringen?

Vems fel är det om hon har skulder upp över öronen? Är det sockärringens?

En pappa som inte rycker ut när det behövs...han kanske är nedsupen? Nerknarkad? Död? Sitter inne? Vad vet du?

Spelar det nån roll var han är? Han är inte hos sin dotter, det är väl det som spelar roll i denna disskussionen?

Vad du har varit med om för skit bryr jag mig inte om, men på ditt sätt att resonera så låter du som du är 12 och inte varit med om ett skit.
Jo jag har en ganska bra aning om vad du skiter...det står att läsa ganska tydligt i dina inlägg, vilket jag oxå pekat på.

Jag skiter fullständigt i idioten som inte kan lyfta på röven och ringa ett samtal till personen som ger hennes dotter mat och husrum!

Dottern har jag sagt flera gånger att jag naturligtvis inte vill ska bli bostadslös, men jag anser inte att barnskaffande ska vara ett sätt att få en framtid där man slipper jobba.

Barn är ett privilegium, inte en rättighet.

Synd att man inte vet vad tråden handlar om då jag kör med bimbofilter på den här burken också.
Dreggel: wassup?

Kort resumé:
Arbetslös tjej missar att ringa flöjtande socialtant pga olika omständigheter. Socialtant vägrar betala ut flis. Tjej med dotter riskerar vräkning.

Jag bryr mig egentligen inte. Tjafsar mest med trådskaparen för att hon är oförmögen att titta utanför sin lilla låda. Du vet det gamla vanliga ;)

Kort resumé:
Arbetslös tjej missar att ringa flöjtande socialtant pga olika omständigheter. Socialtant vägrar betala ut flis. Tjej med dotter riskerar vräkning.

Jag bryr mig egentligen inte. Tjafsar mest med trådskaparen för att hon är oförmögen att titta utanför sin lilla låda. Du vet det gamla vanliga ;)

Var det bimbon på min ignore som startade tråden? :)

Vems fel är det om hon har skulder upp över öronen? Är det sockärringens?

Spelar det nån roll vems fel det är?

Spelar det nån roll var han är? Han är inte hos sin dotter, det är väl det som spelar roll i denna disskussionen?

Jaha så det är helt plötsligt faderns frånfälle från dottern som är det viktiga i den här diskussionen? Jag som trodde det var din totala brist på att se vad som är viktigt. :rolleyes:

Barn är ett privilegium, inte en rättighet.

Första gången vi är överens. Men du menar alltså att eftersom hon var en idiot så kan hon dra åt helvete, och hennes dotter med henne?
Fan du låter mer och mer sympatisk för varje inlägg...

Spelar det nån roll vems fel det är?

Jaha så det är helt plötsligt faderns frånfälle från dottern som är det viktiga i den här diskussionen? Jag som trodde det var din totala brist på att se vad som är viktigt. :rolleyes:

Första gången vi är överens. Men du menar alltså att eftersom hon var en idiot så kan hon dra åt helvete, och hennes dotter med henne?
Fan du låter mer och mer sympatisk för varje inlägg...

Du är ju värre än tjejer på att vända och vrida allt så det passar dina egna syften..! När har jag sagt att dottern kan dra åt helvete? Har väl snarare upprepat flera gånger att jag tycker precis tvärtom?

Att pappan är borta är viktigare än varför, ja.

Självklart spelar det roll vems fel det är om hon har en massa skulder! Har hon satt sig själv i skiten kan hon ju inte räkna med att soc ska rädda henne!

Det är inte lönt att vi diskuterar mer, jag tror på individens ansvar för sitt eget liv, och kommer inte ändra mig hur mycket du än tycker synd om henne eller fast du inte tycker som jag.

Ni har mer gemensamt än du anar, snart dags att ni dejtar!

Hade jag inte mått så illa hade jag skrattat..! :gnissla

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026