Stövlar

Det jag undrade över var varför det skiljer sig så mycket i pris? skillnaderna vet jag och varför de är byggda som de är just för sina ändamål.

för den ena är inte byggd av guld o silke eller att det är dyra material kostnader. offroad/crossstöveln är både större och rejälare, så egentligen borde det gå åt mer material där. så vad är det som gör prisskillnaden?

En crosstövel är ofta just en hederlig stövel gjord i kraftigt läder med tjock sula. Lite skydd för utsidan av fot, smalbenskydd etc.

En daytona är en kevlar innerstövel med mjuk stoppning och skinn ? som foder, ledad mellan fot och bendel. Utanpå detta ett smuts- och lätt vattenavvisande hölje med tåskydd etc.

Om du vet hur de är byggda så är daytonastöveln i stort sett 2st vanliga stövlar, borde då kosta mer än en vanlig stövel.
 
Även om generalagenten sade att PUMA inte finns i Skåne hittade jag dem då Lillemans. Helt ok passform och känns säkra. Dock var de oerhört svåra att få av. Blev ett par Supertech istället. Förra modellen med 30 % rabatt. Känns riktigt stabila.
 
Tcx

Har har ni en KANON STÖVEL!!
 

Bifogat

  • TCX Competizione.jpg
    TCX Competizione.jpg
    21.8 KB · Visningar: 65
15-årige Tysken Jonas Folger kör med Daytonastövlar i år i 125GP-VM.

JonasFolger.jpg
 
Bump :)

Jag köpte ett par Daytona Voltex från fc-moto under black Friday-rean. De var storlek 42 och alldeles för stora. Måste nog till och med gå ner till 40..

Hur som helst så var skorna förträffliga, men de verkar inte skydda så mycket som jag trodde de skulle. Nu funderar jag på att vid bytet uppgradera till Security-modellen, men undrar hur de är för gatkörning. Jag tänkte ha de till bana (kommande racehoj) och gata (990smt). Är jag dum som inte uppgraderar?

Tidigare har jag haft ett par tcx I 8 år, kraschat ett gäng gånger och har aldrig skadat fötterna... Tur?

Kan jag få lite tankar för att få igång diskussionen?? :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Skapligt 'trådlyft'! :tummenupp

Tror att du har alldeles rätt i att (de flesta) MC-'touringstövlar' inte skyddar särskilt bra. Jag hade Lindstrands STR och tänkte att de är ju bra och lagom mjuka och med stålplatta i sulan osv.
Tjena... de klarar i vilket fall inte en hoj på 200 kg som 'läggs' på underbenet... Men vilken stövel gör det i ärlighetens namn?! En Gearne SP 12 crosstövel? Mjae, det gör den nog inte, men begränsar skadorna lär den göra. Att köra en touringhoj med en sådan crosstövel är allt annat än enkelt, tycker jag, men är man rädd(are) om fötterna så accepterar man det.

/H
 
Ingen som har erfarenhet ang. komfort och säkerhet Daytona security vs voltex / sport?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top