Stövlar

Fortfarande nöjd med mina Daytona och den dagen det blir dax för nya stövlar lutar det åt Daytona igen.
Ända nackdelen: skulle vilja se att racing stöveln är i vattentätt utförande.
Visst dom har nån vattentätta touringstövlar med plast skydd för knölarna men tyckte inte de kändes lika gedigna som security evo.

Du vet väl att nuförtiden kan du specialbeställa Sec Evo G3 med Gore-Tex fodrad innersko, dock blir fodret i syntet istället för kalvskinn.

Om du är intresserad pm:a

/ Micke
 
Har alla RR förare (WSBK, MotoGP osv) specialgjorda stövlar? Har aldrig sett någon köra med Daytona. De borde inte ha råd att förbise säkerheten, eller?
 
Har alla RR förare (WSBK, MotoGP osv) specialgjorda stövlar? Har aldrig sett någon köra med Daytona. De borde inte ha råd att förbise säkerheten, eller?

Sponsor pengar min herre pengar pratar först även där uppe :död

jag vet en svensk topp förare för några årsen typ 2002-2003 som Krachade våldsamt i högfarts högern på falkenberg som körde med ett hjälm märke av den lite sämre vikten (tung) och han gjorde det endbart för att han fick betalt för det.....Han slutade på Sjukan med svåra nackskador på grund av snålhet fick nämligen hela historien när jag skulle köpa samma märke som han hade vid olyckan råkade nämna det vid några öl i Partille

Nu säger jag inte att det är samma sak i MotorGp/wsbk men jag tror TCX betalar bättre än daytona och därför har man dem
 
Har alla RR förare (WSBK, MotoGP osv) specialgjorda stövlar? Har aldrig sett någon köra med Daytona. De borde inte ha råd att förbise säkerheten, eller?

Fredde Watz fick specialgjorda stövlar av Alpinestars som bara gjordes för GP-förarna när han körde för Kurtz-Yamaha i GP. Så det är nog ingen i GP som kör på det som säljs till folk i mc-butikerna.
 
Vad är det som gör en road/racing-stövel så mycket "bättre" så man ska behöva betala så överdrivna summor om man jämför med offroad/cross stövel som är betydligt billigare trotts att det är välkända märken.

Visst båda är anpassade för deras ändamål, men får ändå inte ihop det varför road/racing stöveln ska kosta mer.

Offroad/cross stöveln är rejäl och hård så foten ska få sig bra skydd, samt lite högre så den skyddar lite mer. Hade den varit lite mer rörlig i fotleden inte åt sidorna utan upp och ner hade man lätt kunnat ha de när man kör road/racing och få det där hårda skyddet som foten behöver för att inte krossas. Så vad är det som gör att en Road/racing-stövel kostar mer. Är varken mer material som går åt eller raketforsking det handlar om.

Tar de bara överdrivna priser för de kan för road/racing-stövlar eller är det nåt jag missat?
 
Vad är det som gör en road/racing-stövel så mycket "bättre" så man ska behöva betala så överdrivna summor om man jämför med offroad/cross stövel som är betydligt billigare trotts att det är välkända märken.

Visst båda är anpassade för deras ändamål, men får ändå inte ihop det varför road/racing stöveln ska kosta mer.

Offroad/cross stöveln är rejäl och hård så foten ska få sig bra skydd, samt lite högre så den skyddar lite mer. Hade den varit lite mer rörlig i fotleden inte åt sidorna utan upp och ner hade man lätt kunnat ha de när man kör road/racing och få det där hårda skyddet som foten behöver för att inte krossas. Så vad är det som gör att en Road/racing-stövel kostar mer. Är varken mer material som går åt eller raketforsking det handlar om.

Tar de bara överdrivna priser för de kan för road/racing-stövlar eller är det nåt jag missat?

Du har beskrivit det ganska bra. Du vill ha en lätt och smidig stövel, i stort sett vill du inte känna att du har en stövel. Då det är väldigt tajt med utrymme får den inte bygga någonting utåt för då lägger du i stöveln i backen i kurvorna och det kan i tursfallet sluta med en vurpa eller så slipar du bort stöveln på väldigt kort tid. Du vill ha känsel även med undersidan av foten för att kunna dosera fotbromsen, på en cross stampar du till och är nöjd i stort sett.

Varför är en Porsche mycket dyrare än en kia?
 
Vad är det som gör en road/racing-stövel så mycket "bättre" så man ska behöva betala så överdrivna summor om man jämför med offroad/cross stövel som är betydligt billigare trotts att det är välkända märken.

Kolla upp a-stars tech 10, 8, Berik OVS Pro och Sidi Crossfire SRS mm, 2olika skor byggda för helt olika ändamål. Skulle inte vilja prova sätta ner foten rakt i en sten med raceskor.

Lite skillnad i smidighet dock
 

Bifogat

  • DSC01156.JPG
    DSC01156.JPG
    75.1 KB · Visningar: 72
Har alla RR förare (WSBK, MotoGP osv) specialgjorda stövlar? Har aldrig sett någon köra med Daytona. De borde inte ha råd att förbise säkerheten, eller?

Läste tidigare en artikel med en av england bättre förare som listade sina favoritgrejer och där var hans daytona högt upp på listan! Han beklagade sig för att fick inte längre använda dom pga av ny sponsor och älskade dom pga att dom räddat honom många gånger!

Sen använder nog inte RR eliten samma utrustning som oss öht! En kille berättade när han tog steget in i RR eliten blev han bjuden till Danese fabriken där han tillbringade en hel dag då dom specialgjorde skinnstället efter honom...

Det är nog ganska säkert att anta att det eliten har på sig inte stämmer så mkt (förutom utseendet) med vad vi kan köpa i butiken!

Kolla alpint tex. där ingen av dom aktiva har samma pjäxor skidor som säljs i affären utan bara yta för att likna dessa!
 
Jag e rätt sugen på TCX stövlar http://www.tcxboots.com/eng/ Någon som vet om Competizione S är nått att ha? Sugen på de vita!

Var och inhandlade ett par sånna för två veckor sen, men lämnade ganska så snabbt tillbaka dom för jag tyckte att dom satt helt mystiskt. Har visserligen lite breda fötter men det blev som att hålfoten gick upp på något vis så att jag nästan hade foten sne inne i stövlen.
Annars så är dom jäkligt nice att titta på, och har man hyvsatt normala fötter så tror jag att det är en schyst stövel...

/Rich
 
Var och inhandlade ett par sånna för två veckor sen, men lämnade ganska så snabbt tillbaka dom för jag tyckte att dom satt helt mystiskt. Har visserligen lite breda fötter men det blev som att hålfoten gick upp på något vis så att jag nästan hade foten sne inne i stövlen.
Annars så är dom jäkligt nice att titta på, och har man hyvsatt normala fötter så tror jag att det är en schyst stövel...

/Rich

Tror att jag har hyffsat normala fötter så får nog testa ett sånt par ;)
 
Du har beskrivit det ganska bra. Du vill ha en lätt och smidig stövel, i stort sett vill du inte känna att du har en stövel. Då det är väldigt tajt med utrymme får den inte bygga någonting utåt för då lägger du i stöveln i backen i kurvorna och det kan i tursfallet sluta med en vurpa eller så slipar du bort stöveln på väldigt kort tid. Du vill ha känsel även med undersidan av foten för att kunna dosera fotbromsen, på en cross stampar du till och är nöjd i stort sett.

Varför är en Porsche mycket dyrare än en kia?

Det jag undrade över var varför det skiljer sig så mycket i pris? skillnaderna vet jag och varför de är byggda som de är just för sina ändamål.

för den ena är inte byggd av guld o silke eller att det är dyra material kostnader. offroad/crossstöveln är både större och rejälare, så egentligen borde det gå åt mer material där. så vad är det som gör prisskillnaden?
 
Det jag undrade över var varför det skiljer sig så mycket i pris? skillnaderna vet jag och varför de är byggda som de är just för sina ändamål.

för den ena är inte byggd av guld o silke eller att det är dyra material kostnader. offroad/crossstöveln är både större och rejälare, så egentligen borde det gå åt mer material där. så vad är det som gör prisskillnaden?

Tex Alpinestars så är deras värsta cross-racingstövel ca 1600-2000:- dyrare än deras värsta rr-racingstövel.

Alpinestars_Tech_10_Limited_Edition_Boots_Gold_Black.jpg


Alpinestars%20Supertech%20R%20Svart%20stor.jpg
 
:crash haha okej. glöm det jag skrev tidigare! sökte på stövlar och tyckte att jag bara hittade billiga crosstövlar. Men är det så som du säger så var inte inte så mycket jag undrade :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top