Stövlar för racing

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Snabb fråga, finns det någon särskild stövel-modell som anses som top of the line idag, när det gäller skyddsnivå och komfort vid bankörning?

Vad rekomenderar racingfolket annars? Jag har krashat ett par gånger med mina Alpinestars S-MX plus och det har ju gått bra, men jag har sluppit få hojen på foten då.
 
Daytona är fina grejer, men dyra som fan. Alpinestars tål mer än en krasch, vilket aldrig är fel. Daineses inutistövlar kraschar man bara i en gång, sen får man köpa nya. Som tur är kan man gå obehindrat till butiken, så det är bra grejer. Alpinestars Supertech R är nog bästa köpet, tror jag.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Daytona är lite i en klass för sig.

Alpinestars Supertech R, bra skydd och riktigt bekväma!
 
Jag har införskaffat ett par Daytona till denna säsongen och jag är allt annat än missnöjd ;)
Har inte provkraschat dom än men det känns som att dom kommer göra ett utomordentligt jobb när det väl gäller
 
Jag kan vara prylbög ibland fast ändå inte, jag vill ha bra grejjer helt enkelt. Köpte därmed Daytona Evo III med lite hjälp härifrån när jag funderade på vad som är bäst helt enkelt, sida 2 i denna tråd kom jag till skott och köpte dem:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=216233

Jag kör ganska mycket och i de flesta väder, dom funkar bra för det mesta. Kört/gått omkring i dem under hela bandagar utan bekymmer, till och med sprungit lite i dem ;) Inte en tillstymmelse till skavsår eller annat otyg.

Regnar det ordentligt tar dom in vatten, dock till det bättre om de är inoljade naturligtvis. De är inte särskilt varma, jag kan tycka det blir lite kyligt om tårna när det är under 5 grader = inget jättebekymmer då jag normalt kör tills det blir någon minusgrad och sedan åker hojen in på vinterförvaring. Lite varmare eller dubbla strumpor fungerar bra och ska man på långrepa sådär i slutet av säsongen kan man ju alltid stoppa ner foten i en plastpåse så är man safe = vatten/vindtätt gör nästan hela skillnaden så länge man inte röker som en borstbindare :tummenupp

Bara positivt med andra ord och jag kommer lätt köpa ett par nya när dessa tar slut, kört ca 2000 mil med dessa och tycker fortfarande att det verkar vara mycket liv i dom. Har dock inte provkraschat dem ännu.. peppar peppar

Toe sliders som de kallar dem är i plast men finns som keramiska, tänkt att köpa dem men inte fått arslet ur vagnen ännu:

http://www.daytona.de/index.php?page=837#keramikschleifer

attachment.php
 
Last edited:
Tappade hojen på min vänstra Supertech-R. Haltade några dagar men inga frakturer. Ganska hela är de fortfarande, fast inte så vita längre.
 
jag hade biltema racing stövlar när jag ramlade på mantorp. dem höll fastän ja hade hojen på foten/benet några meter. gjorde inte ont heller men jag är inte helt hundra vart hojen landade vart upptagen med o tänka på annat under den färden mot diket :tungan
 
Last edited:
Sidi Vortice Vernice Motorcycle Boot
Har jag & jag är nöjd med dem än så länge (ej vurpat). Kan vara lite omstädig att ta på men de sitter RIKTIGT bra. Men, testa en annan modell kanske passar dina fötter bättre.

Kan bara hålla med om sidi vortice,haft de sen våren -09 och de håller ihop än och sitter lika bra,alla spännen är fortfarande hela med.

Kraschat 3ggr med varav ena gled hojen med foten mellan men har inte känt det en gång,verkar vara som de ska i det avseendet.

Har för mig Capirossi kör med dom,om det nu inte bara är en utseendemässigt lik stövel,så det är väl ett bra betyg.

Henrik
 
Daytona om du känner för att lägga stålarna. Stoner har tydligen inneskon från daytona i sina alpinestars.
 
Eftersom jag klotat ett antal gånger (bla 3 lowsiders) och aldrig fått hojen på foten så har jag följande fundering vid vänster kurva.
Minst risk fastna med foten, inre fotpinnen nära tårna vid nedlägg (som jag kör feg som jag är...)
Mera risk, inre fotpinnen precis framför klacken, 6an nedåt 1an uppåt, dvs tårna ovanpå växelspaken för att snabbt kunna växla upp
Mest risk, fotpinnen precis framför klacken, 1an nedåt, 6an uppåt, dvs tårna under växelspaken för att snabbt kunna växla upp
:va
 
Jag har kört supertech i några år och dom är bra. Köpte Sidi ifjol och dom känns bättre/säkrare, men det vet man ju först när olyckan är framme.

Dock är det bra med en stövel där typ allt är utbytbart till och med plattan under främre delen av foten där man sliter ut sulan på grund av vassa fotpinnar, tådel i stål, inga dragkedjor som går sönder. doch är det lite bökigig med spännerna inledningsvis men å andra sidan får man en stövel som sitter lagom hårt runt hela foten.

Dock va dom inte gratis, tror dom låg på strax över 4 bananer.....


Rekomenderas starkt.
 
Eftersom jag klotat ett antal gånger (bla 3 lowsiders) och aldrig fått hojen på foten så har jag följande fundering vid vänster kurva.
Minst risk fastna med foten, inre fotpinnen nära tårna vid nedlägg (som jag kör feg som jag är...)
Mera risk, inre fotpinnen precis framför klacken, 6an nedåt 1an uppåt, dvs tårna ovanpå växelspaken för att snabbt kunna växla upp
Mest risk, fotpinnen precis framför klacken, 1an nedåt, 6an uppåt, dvs tårna under växelspaken för att snabbt kunna växla upp
:va


Du har 1an uppåt och resterande växlar nedåt för att kunna växla SNABBARE (och även i en kurva om du har rejält nerlägg tex) i racing :krama så ditt problemscenario försvinner.
 
Du har 1an uppåt och resterande växlar nedåt för att kunna växla SNABBARE (och även i en kurva om du har rejält nerlägg tex) i racing så ditt problemscenario försvinner.
Vilket betyder att störst risk fastna med foten är det om man har 1an nedåt och övriga uppåt (vanlig standardhoj) och förbereder växling i vänsterkurva med tårna under växelpedalen.
Då kan det behövas skottsäkra stövlar och benskydd om det blir en lowsider.
 
Daytona Security Evo GP!

804276.gif
 
Last edited:
Vilket betyder att störst risk fastna med foten är det om man har 1an nedåt och övriga uppåt (vanlig standardhoj) och förbereder växling i vänsterkurva med tårna under växelpedalen.
Då kan det behövas skottsäkra stövlar och benskydd om det blir en lowsider.

nästan alla lowsiders sker i ingången eller i mitten av en sväng och då är det knappast läge att växla upp. Alla sitter förhoppningsavis med tårna på innerpinnen mitt i sväng.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top