Pelle
Musteridirektör
Justerade igår fjäderförspänningen på hojen från fabriksstandard igår med målet att få till det belastade hänget enligt konstens alla regler. Originaldämpare överallt. Resultatet blev en rejält åtskruvad förspänning fram och bak (1 streck kvar fram och hack 7 av 9 bak).
Komp och retur är orörda (dvs enligt fabrik) både bak och fram.
Vid testrundan upplever jag att baken vill sticka iväg i kurvor, vilket inte uppskattas. Känns ok vid broms och acceleration rakt.
Bör jag mjuka förspänningen eller justera komp/retur? Om jag förstår rätt på sidan http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm så bör jag höja returdämpningen fram för att kompensera?
Kan man generellt säga att ju mer man förspänner fram, desto mer returdämp krävs fram?
Komp och retur är orörda (dvs enligt fabrik) både bak och fram.
Vid testrundan upplever jag att baken vill sticka iväg i kurvor, vilket inte uppskattas. Känns ok vid broms och acceleration rakt.
Bör jag mjuka förspänningen eller justera komp/retur? Om jag förstår rätt på sidan http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm så bör jag höja returdämpningen fram för att kompensera?
Kan man generellt säga att ju mer man förspänner fram, desto mer returdämp krävs fram?