Stötdämparjustering CBR929

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Justerade igår fjäderförspänningen på hojen från fabriksstandard igår med målet att få till det belastade hänget enligt konstens alla regler. Originaldämpare överallt. Resultatet blev en rejält åtskruvad förspänning fram och bak (1 streck kvar fram och hack 7 av 9 bak).

Komp och retur är orörda (dvs enligt fabrik) både bak och fram.

Vid testrundan upplever jag att baken vill sticka iväg i kurvor, vilket inte uppskattas. Känns ok vid broms och acceleration rakt.

Bör jag mjuka förspänningen eller justera komp/retur? Om jag förstår rätt på sidan http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm så bör jag höja returdämpningen fram för att kompensera?

Kan man generellt säga att ju mer man förspänner fram, desto mer returdämp krävs fram?

Vänta här nu....

Du justerade förspänningen för att nå korrekt belastat häng?

Gör om gör rätt. Det obelastade hänget justeras med förspänningen, belastat häng åstadkommer man med hårdare/mjukare fjäder.

Vänta här nu....

Gör om gör rätt. Det obelastade hänget justeras med förspänningen, belastat häng åstadkommer man med hårdare/mjukare fjäder.

Tack! Då vet jag lite mer iaf. Blir att undersöka närmare när jag är hemma och har alla mått och ffa cykeln framför mig.

Vänta här nu....

Har kikat på mina värden nu för "static sag", vilket jag förutsätter är den utrikiska termen för obelastat häng, och de är 9mm bak, vilket verkar vara inom rekommenderat intervall (5-15), och 38 fram, vilket är lite högre än rekommendationen (20-30).

Jag vill få ut mesta möjliga av det som finns monterat nu. Är det meningslöst att justera nånting om jag inte har fjädrar efter min vikt? Jag uppfattar det som att det finns en del förbättringspotential utan att byta fjädrar.

Med ovanstående värden som utgångspunkt, och med min beskrivning av hojens beteende (baken "sticker" när jag lagt ner), i vilken ände ska jag börja justera? Förspänning, retur eller komp? Fram eller bak?

Kommer testköra imorgon och även göra en del justeringar (främst returen fram) och se hur jag uppfattar dessa.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back