Stötdämparinställning

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Tja,

Kör en KTM 625 SXC -03 med motardkit och vill gärna ha råd för inställning av komp/decomp. Jag kör ej bana utan skojkör bara på gator.

Nu har jag det inställt så här:
Kompression max fram och bak. Dekomp på runt hälften både fram och bak.

Jag väger 100 kg och har ställ in fjädern rätt.

Vad tros ??

Fjädrar fram kostar 1000, bak runt 1200 tror jag. Testa dock att sätta in en bytesannons här och på enduromx.com, jag bytte fjädrar på min exc på det sättet och fick snabbt svar.

Hade jag varit du hade jag testat att ändra fjädringen lite, full kompression låter väl bra även om du bara kör asfalt. Jag hade testat kanske 75% full kompression och även 75% full returdämpning.
Rätt fjädrar är viktigt för att hojen ska gå bra, i synnerhet om det skiljer en hel del (KTM brukar sätta i fjädrar för 70-80kg i fabriken)

/Mada

robbah99 skrev:
E det sant ??? Vad fasiken kostar sånt då ?? Damn....

mada skrev:
Rätt fjädrar är viktigt för att hojen ska gå bra, i synnerhet om det skiljer en hel del (KTM brukar sätta i fjädrar för 70-80kg i fabriken)

/Mada

Men det betyder inte att man måste byta!! På min 660 står det att fjäderna är anpassad orginal för ca 75kg, men när man mäter hänget, både statiskt å dynamiskt, så går det att få det perfa på båda två fast jag väger närmare 100 kg. Sug på den... Jag har inte listat ut varför det är så än iaf. Å fjädringen har funkat skitbra tycker jag.

Ställ viktskillnaden i relation till vikten av förare + hoj utan hjul. (Det är skillnaden i fjädrad vikt som är viktig (!)). 25 kg betyder mer på en lätt hoj än på en tung.

Mäta skillnad mellan lastat o olastat häng med användbar noggrannhet är nästan omöjligt. Och generella rekommendationerna är alldeles för generella.

Ställ lastade hänget och labba sen m dämpning och oljemängd. Går det inte att få till nåt vettigt så byt fjäder.
/u

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back