Stötdämparinställning?

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Någon som råkar köra R6 06 med orginaldämpare bak och bara råkar väga ca 90kg och inte gör slut på däck som en kvinna gör av med pengar? Med andra ord någon som har tips på inställning jag kan prova. Just nu känns det lite tråkigt att köra (däck är dyra).

Någon som råkar köra R6 06 med orginaldämpare bak och bara råkar väga ca 90kg och inte gör slut på däck som en kvinna gör av med pengar? Med andra ord någon som har tips på inställning jag kan prova. Just nu känns det lite tråkigt att köra (däck är dyra).

Rent generelt.
När du sitter på hojen ska fjädringsvägen komprimeras ca 1/3 av den totala fjädringslängden.
Då ligger dämparen i rätt arbetsområde. Sen blir det till att jobba med Får du inte till det där så har du inte rätt fjäder och då kan du skruva till döden löser av dig med Kompretion och retur.
Justera kompretionen och returen
Typ dra justera ner den i botten och ut och kör.. Justera tills det känns bra.
Fortsätt skruva tills det känns dåligt igen.. Sen tillbaka...
Var inte rädd att testa.
Ett fungerade sätt att testa och lära sig vad som händer när man rattar..

Finns många som kan detta betydligt bättre än jag kan som säkert kan ge dig bättre svar.
// Ezzo

Vad är det för däck och hur (var) slits de?

Det lämpligaste är att du köper en fjäder som är avstämd för din vikt (som jag på 95 pannor) och sen har du det mycket lättare att ställa in..

Skicka PM om du ska ha så fixar jag fram...:tummenupp

Vilken vikt är orginalfjädern avsedd för?

jag hade också lite problem med att däcken tuggade lite väl mycket men då klickades det lite på dom olika rattarna och sedan blev det bättre. Slitaget blev finare och det slutade slänga i röven i inbromsningarna. Men det är ju inte 100% bra i alla fall

Jag väger ca 79-81 kg + ställ hjälm stövlar mm så borde jag väll ha en fjäder för ca 85 kg.

Vad kostar en fjäder?

MVH Oskar

De är inte dyra alls. Kolla här t ex http://www.motorcycle-suspension.com/replacement_springs/replacement_springs_list/index.html Det är inga jättepengar om du köper den i Sverige eller Tyskland heller. Men går det att byta fjädern på en originaldämpare rakt upp och ner? De flesta originaldämpare är väl inte gjorda för att kunna renoveras/modifieras?

Jodå, jag har fjäder i mitt sortiment till den dämparen, då ska den gå att byta också..
Men det finns en del modeller som det inte går på men det är mest äldre modeller och hojar som Benelli..

Bytt på min ER6,, så visst finns det... :tummenupp

Last edited:
Vilken vikt är orginalfjädern avsedd för?

jag hade också lite problem med att däcken tuggade lite väl mycket men då klickades det lite på dom olika rattarna och sedan blev det bättre. Slitaget blev finare och det slutade slänga i röven i inbromsningarna. Men det är ju inte 100% bra i alla fall

Jag väger ca 79-81 kg + ställ hjälm stövlar mm så borde jag väll ha en fjäder för ca 85 kg.

Vad kostar en fjäder?

MVH Oskar

Öhlins-Jocke tog väl 400:- för en begagnad och 600:- för en ny Öhlinsfjäder bak förra året.

Orginalfjädern kan vara anpassad till vad som helst. Kanske passar bra för en liten Japan eller för att klara hojens 350kg totalvikt..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...