Stötdämparen

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
FZR 1k
Hej, jag har en gas/olje dämpare på min hoj och jag har ingen aning hur den fungerar. Tänkte serva den och byta fjädern, vem säljer fjädrar till FZR1000, vad bör göras och hur går man tillväga?
:confused:

Är det en gasdämpare tror jag kan du glömma en service/renovering.
Ett bra tips är att ringa Kumlins i Sala för bra hjälp.

Varför det? om gasbehållaren inte är påfyllningsbar så kan man väl byta till en som är det?

Varför det? om gasbehållaren inte är påfyllningsbar så kan man väl byta till en som är det?

Ofta är dom bakdämpare som kommer med hojen icke renoverbara, både cylinder och gasbehållare är pressade/svetsade för att inte kunna öppnas och förslutas.
Fjädern slits inte, så är den inte dimensionerad för helt fel vikt så finns det ingen anledning att byta den.
Varför ska du renovera den, är den dålig?

Ofta är dom bakdämpare som kommer med hojen icke renoverbara, både cylinder och gasbehållare är pressade/svetsade för att inte kunna öppnas och förslutas.
Fjädern slits inte, så är den inte dimensionerad för helt fel vikt så finns det ingen anledning att byta den.
Varför ska du renovera den, är den dålig?

Nej den är inte dålig! jag tänkte först och främst byta fjädern därför att den är för mjuk för mig och när man ändå har isär den så är det väl lika bra att göra en liten service också tänkte jag.

Oavsett varför du ska pillra isär den: Var försiktig såväl med fjäder- som med gastrycket! Finns goda chanser att göra sig illa.

Nej den är inte dålig! jag tänkte först och främst byta fjädern därför att den är för mjuk för mig och när man ändå har isär den så är det väl lika bra att göra en liten service också tänkte jag.

Ok, vad väger du?
Har du mätt hänget och kollat att den verkligen är för mjuk, eller är det bara att den bottnar ut väldigt ofta?
Kan ju vara eftermarknadsdämpare på hojen också, kan du ta en bild på den?

Ok, vad väger du?
Har du mätt hänget och kollat att den verkligen är för mjuk, eller är det bara att den bottnar ut väldigt ofta?
Kan ju vara eftermarknadsdämpare på hojen också, kan du ta en bild på den?

Jag väger 71kg, med minsta möjliga förspänning så blev hänget 50mm, med högsta förspänning minns jag inte vad det blev bara att det var för mycket, den har dock aldrig bottnat. Alla sprängskisser och bilder jag har tyder på att den är original. Jag kom på att jag har höjt hojen bak genom att använda kortare hundben, kan det påverka nåt?

hundben kan definitivt förändra progressiviteten på fjädringen, inte helt säker på hur dock.
71 kg borde ju inte vara några problem, hur gamma är hojen?
annars är det ju enkelt o ringa till en märkesverkstad o fråga omdet går att renovera dämparen.

Ja att ändra hundbenen förändrar progressiviteten i fjädringen och är inte att rekommendera om man inte vet vad man gör. Finurliga gubbar brukar kunna renovera de flesta dämpare men då till kostnaden av vad en riktig aftermarketdämpare som är milsvid bättre kostar så det är bara aktuellt om man restaurerar något exklusivt.

Är du missnöjd så tjacka en Wilbers eller andra alternativ till Öhlins med rimligare prisbild.

Du kan även köpa en originaldämpare från en nyare hoj och meka dit. Din dämpare är ungefär likvärdig med den på YZF 750 så du kan använda dämpare från GSXR750 -04 samt ZX6RR m.fl Dessa är oftast bättre ur dämparsynpunkt samt har fler justeringsmöjligheter. Man behöver veta längden mellan hålen samt själva förspänningen på dämparen för att få en som funkar bra. Blir mycket billigare än en öhlinare men kanske inte riktigt lika bra. Öhlins är lite överkurs för gata dock.
kolla här för lite tips och trix: http://www.yamaha-forum.net/forum/forumdisplay.php?f=82

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back