Stötdämparen gick av!

farmerlip skrev:
Mailade Öhlins och fick detta svaret:

Kolvstångsbrott som detta brukar i det flesta fall bero på hög friktion från ledlagret och då pg av dåligt underhåll.

Kontrollera att ledlagret ej går tungt, du ska kunna vrida det axiellt utan problem.

Vibrationer kan vara en annan orsak till att kolvstången brister.

Ofta är det motorvibrationer som fortplantar sig in i fjädringen och orsakar utmattningsbrott.

Mitt ledlager var/är det inga problem med, vibrationer kan jag ju erkänna att jag har några stycken....

Kom på att även fjädern kan avge vibrationer, tror öhlins hade nåt rör som brukar ligga utanpå cylinderröret som ska minska fjäderns rörelse även om stötdämparen ska ha en linjär linje så är det inte säkert att fjädern alltid gör det...

HovstaSX360 skrev:
"Sitter stötdämparen inte i en rät linje i övre och undre fästet? men det borde ju länklagret ta upp. konstigt, det är väl tillräcklig gammalt. Inget varar för evigt."

Jodå, men jag menade att där fjäderspiralen så att säga först tar kontakt med fjädersätet skulle belastas hårdast och därmed lite snett. Lite snurrig teori kanske men brukar inte bilfjädrar gå av just där.
Min 360 är ju inte helt vibrationsfri den heller jag har svetsat en del i ramen pga
det.

Direkt när jag kom hem med nya cykeln startade jag den för att impa på fru och barn men dom sa bara " jaha" och gick snabbt in.
Tyvär har jag inga vinterhjul till den.

ASG, ja det är surt sådant där. :hihi ointresserade familjemedlemmar. Jag får komma ner någon kväll till dig så lovar jag att mer än "titta och säga jaha".
Jag har lite stötdämpare ligger om någon kanske passar på din veteranare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT