Stötdämparen gick av!

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Smiskade lite is i helgen och fick en ganska otrevlig överaskning.
Lång vänsterböj, jassade lite och helt plötsligt så sjönk cykeln typ 30 cm bak. Aj aj hål i isen tänkte jag men det var stötdämparen som krackelerat. Stången hade släppt från nedre fästet. Det ser ut som om stången bara är ipressad i nedre fästet. Öhlinare, ska det vara så här??

Vad jag vet så är de gängade, har du ride height funktion på eller är det bara Returen där nere?

Det har lossnat ovanför rider height funktionen. Precis där kolvstången kommer in i ride height klumpen. Ser ut som typ hjulet på en kontorsstol, en skåra för en låsring. Ev brott där, Åker in på service/nybygge i morgon.
motardnisse skrev:
Vad jag vet så är de gängade, har du ride height funktion på eller är det bara Returen där nere?

farmerlip skrev:
Det har lossnat ovanför rider height funktionen. Precis där kolvstången kommer in i ride height klumpen. Ser ut som typ hjulet på en kontorsstol, en skåra för en låsring. Ev brott där, Åker in på service/nybygge i morgon.

Aha, ja grejerna är ju i aluminium. Lite förvånad att den skulle ha gått av just där kolvstången sitter fast och inte nedre stötdämparfästet där Ride height sitter skruvad. Det kanske var gängsallad tidigare men ingen har upptäckt det?
Inget glapp du har upptäckt tidigare när du t,ex kollar länkaget mm?
Lite oklar det där du menade med skåra. Det enda jag kommer på är där returstaven som ligger i kolvstången och den pinne som sitter i nedre fästen tillsammans men returratten trycker mot returstaven som i sin tur åker upp eller ner. Men som sagt du har ju sköld,s gamla Hybrid hoj så där kanske han gjort nån specialare?

Ska den in till Stötdämparexperten?

Bifogat

• l_mc_46prcl.jpg
    l_mc_46prcl.jpg
    31.8 KB · Visningar: 136
Last edited:
Kan kanske vara att det gått av i översta gängvarvet.

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    22 KB · Visningar: 197
  • 2.JPG
    2.JPG
    26.9 KB · Visningar: 176
  • 3.JPG
    3.JPG
    46.2 KB · Visningar: 245
farmerlip skrev:
Kan kanske vara att det gått av i översta gängvarvet.

Å jäklar, ja de verkar tydligen vara så. Brickan som sitter på är ditpressad så då är den gängad men att den går av där mmm! Hur gammal var dämparen?

Skicka ett mail till Öhlins, tror det är Tomas pettersson som har hand vissa reklamationer men är inte säker. Ny kolvstång skulle de kunna bjussa på tycker jag "även returstaven då också"!

Den ser ut att varit av ett bra tag?
Eller har kolven gått i backen?

Har faktiskt sett just denna typ av ras på öhlinare till CR 500 förr och förklaringen från öhlins då var att den gått för långt då där är servicelimit på dessa prylar vilket ju är rätt logiskt med tanke på belastningen de utsätts för.

Boris JR skrev:
Har faktiskt sett just denna typ av ras på öhlinare till CR 500 förr och förklaringen från öhlins då var att den gått för långt då där är servicelimit på dessa prylar vilket ju är rätt logiskt med tanke på belastningen de utsätts för.

Vad är det för servicelimit på en kolvstång då?
:va

Kan förstå att man byter kolvring "teflonring", schims, olja och gas. Förmodligen även o-ring till kolven i gasbehållaren också men kolvstången är i sig rätt kraftig så där är jag rätt osäker att man verkligen byter den.

Last edited:
Vad dämparen sitter på för maskin kan inte ha någon som helst betydelse. All belastning borde vara helt linjär/rak på stången. Alla ev. brytningar ska väl tas bort av det sfäriska lagret. En elitåkare i cross använder ju dämparen en hel del hårdare än vad jag gör. Skum härdning/gängning är vad jag tror.
Boris JR skrev:

farmerlip skrev:
Vad dämparen sitter på för maskin kan inte ha någon som helst betydelse. All belastning borde vara helt linjär/rak på stången. Alla ev. brytningar ska väl tas bort av det sfäriska lagret. En elitåkare i cross använder ju dämparen en hel del hårdare än vad jag gör. Skum härdning/gängning är vad jag tror.

Nä det kan givetvis hända på vilken cykel som hellst men har bara sett det en gång och då råkade det vara en cr500.

Igår gick även min Öhlinare av på nästan samma sätt. Aluminiumbiten som kolvstången är fastsatt i gick av mellan justeringsratten och fjädertallriken.
Som tur var skedde det när jag kickade igång cykeln. Brottytan såg inte "ny" ut så det har väl varit en spricka en tid innan.

Jag undrar om belastnigen på de här bitarna verkligen är linjär. Det förutsätter att fjädern belastar sitt säte lika mycket runt om och det tror jag inte den gör.
Jag tror att den trycker hårdast där den tar sin första kontakt med sätet och på det viset bänder på kolvstången/aluminiumbiten.
Det borde i och för sig vara dimesionerat så att det inte ska vara nåt problem. Min cykel är visserligen gammal och men det lilla det har hoppats med den har varit mycket försiktigt och jag antar att en fortåkare skulle fresta materialet mycket hårdare.

HovstaSX360 skrev:
Jag undrar om belastnigen på de här bitarna verkligen är linjär. Det förutsätter att fjädern belastar sitt säte lika mycket runt om och det tror jag inte den gör.
Jag tror att den trycker hårdast där den tar sin första kontakt med sätet och på det viset bänder på kolvstången/aluminiumbiten.
Det borde i och för sig vara dimesionerat så att det inte ska vara nåt problem. Min cykel är visserligen gammal och men det lilla det har hoppats med den har varit mycket försiktigt och jag antar att en fortåkare skulle fresta materialet mycket hårdare.

Sicken tur att du har en hoj till då, som du inte har starta ännu. Se till attfå så många timmar på den nya hojjen nu, att du måste renovera den mitt under säsongen. Då har du fått ut körtimmar. :D

Sitter stötdämparen inte i en rät linje i övre och undre fästet? men det borde ju länklagret ta upp. konstigt, det är väl tillräcklig gammalt. Inget varar för evigt.

Mailade Öhlins och fick detta svaret:

Kolvstångsbrott som detta brukar i det flesta fall bero på hög friktion från ledlagret och då pg av dåligt underhåll.

Kontrollera att ledlagret ej går tungt, du ska kunna vrida det axiellt utan problem.

Vibrationer kan vara en annan orsak till att kolvstången brister.

Ofta är det motorvibrationer som fortplantar sig in i fjädringen och orsakar utmattningsbrott.

Mitt ledlager var/är det inga problem med, vibrationer kan jag ju erkänna att jag har några stycken....

farmerlip skrev:
Mitt ledlager var/är det inga problem med, vibrationer kan jag ju erkänna att jag har några stycken....

Ett par, tre stycken ja... :) CR500:an är ju nästan i klass med en obalanserad LC4 :3freak

Dags att ta fram fetsen nu då ?

"Sitter stötdämparen inte i en rät linje i övre och undre fästet? men det borde ju länklagret ta upp. konstigt, det är väl tillräcklig gammalt. Inget varar för evigt."

Jodå, men jag menade att där fjäderspiralen så att säga först tar kontakt med fjädersätet skulle belastas hårdast och därmed lite snett. Lite snurrig teori kanske men brukar inte bilfjädrar gå av just där.
Min 360 är ju inte helt vibrationsfri den heller jag har svetsat en del i ramen pga
det.

Direkt när jag kom hem med nya cykeln startade jag den för att impa på fru och barn men dom sa bara " jaha" och gick snabbt in.
Tyvär har jag inga vinterhjul till den.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...