Stötdämpare GSX-R 1000 K6

Jag har originaldämpare och gaffelbensinsatser till K6 som du kan få köpa om du vill. Vilka fjädrar det är vet jag inte, kan man se det på nåt sätt?
 
Att köpa andra beggade dämpare som antagligen är ungefär lika bristfälligt servade löser väl knappast nåt.

Det är ju som att köpa en beggad motor från skroten och byta motor istället för motorolja och oljefilter i sin befintliga motor.
 
Att köpa andra beggade dämpare som antagligen är ungefär lika bristfälligt servade löser väl knappast nåt.

Det är ju som att köpa en beggad motor från skroten och byta motor istället för motorolja och oljefilter i sin befintliga motor.

Det är de ja är lite orolig för..

Vad jag kunde se imorse så är det inga gängor där i de hålet, men ka ser dåligt och hojen står jävla dumt..
 
Det är de ja är lite orolig för..

Vad jag kunde se imorse så är det inga gängor där i de hålet, men ka ser dåligt och hojen står jävla dumt..

Tror det är en täckbricka eller nåt sånt, men jag kan ju ha fel. Det är nog dock som någon sa tidigare att i värsta fall får man borra och gänga dit en ventil för att fylla gas. Har svårt tänka mig att den inte är demonterbar. Hittar du ingen lokal meklare så skicka hit den så kollar jag på den. http://ekholmengineering.se/kontakt.html
 
Tror det är en täckbricka eller nåt sånt, men jag kan ju ha fel. Det är nog dock som någon sa tidigare att i värsta fall får man borra och gänga dit en ventil för att fylla gas. Har svårt tänka mig att den inte är demonterbar. Hittar du ingen lokal meklare så skicka hit den så kollar jag på den. http://ekholmengineering.se/kontakt.html

Jag blev erbjuden en wilbers för 4500, skall kolla upp de annars skickar ja den med glädje! Jätte tack för hjälpen och engagemanget! :tummenupp
 
Någon som är haj på vad wilbers 59-59-110-165 står för? På fjädern alltså.

Skall ringa och kolla med företaget i första inlägget imorgon, pratade med dem idag och de verkade svårt att få fram nått. "Ring när du har dämparen hemma så kan vi kolla fjäder då"..
 
Last edited:
Kolla på Elka!
http://www.elkasuspension.com/

Ny, med rätt fjäder för din vikt, färdiginställd och support via mail, för samma pengar som en välbegagnad öhlinare.

Nästan samma pris som för wilbers i Sverige, typ. Har ingen kolla på dollarn idag.

Men ja kan köpa en wilbers för 4500kr beg med den fjädern. Så nu vill ja veta vad de siffrorna på fjädern säger. :)
 
Alltså, det lär ju vara likartad Showadämpare bak på den som på tantens 750 -04? Gick alldeles utmärkt få den servad på Kumlins i Sala, och jag skulle tro att Fredde Watz i Linköping fixar det med.

Handlar mest om att antingen ha rätt verktyg, eller intresset misstänker jag.
 
Alltså, det lär ju vara likartad Showadämpare bak på den som på tantens 750 -04? Gick alldeles utmärkt få den servad på Kumlins i Sala, och jag skulle tro att Fredde Watz i Linköping fixar det med.

Handlar mest om att antingen ha rätt verktyg, eller intresset misstänker jag.

Intresse ligger de nog endel i..
 
Nästan samma pris som för wilbers i Sverige, typ. Har ingen kolla på dollarn idag.

Men ja kan köpa en wilbers för 4500kr beg med den fjädern. Så nu vill ja veta vad de siffrorna på fjädern säger. :)

Det brukar vara fjäderdiameter-nm/mm-fjäderns längd. Om den är progressiv är en chansning 95mm diameter - 95-110nm/mm - 130mm hög. In på wilberssuspension o fråga så får du nog bäst svar.
 
Fick ett sms från Jens nu, 59-59 är diametern top/bottom, 110 är 110 Nm och 165 är den totala längden på fjädern utan belastning!
 
Last edited:
Tror det är en täckbricka eller nåt sånt, men jag kan ju ha fel. Det är nog dock som någon sa tidigare att i värsta fall får man borra och gänga dit en ventil för att fylla gas. Har svårt tänka mig att den inte är demonterbar. Hittar du ingen lokal meklare så skicka hit den så kollar jag på den. http://ekholmengineering.se/kontakt.html

Inget tråkigt CV du har där. Grymt! En annan vill ju spy på allt som har med studier att göra efter fem år :gråta
 
Att köpa andra beggade dämpare som antagligen är ungefär lika bristfälligt servade löser väl knappast nåt.

Det är ju som att köpa en beggad motor från skroten och byta motor istället för motorolja och oljefilter i sin befintliga motor.

Hur har man servat stötdämparen bristfälligt så den går sönder. Jag undrar bara vad jag missar när jag servar själv och inte gör något med stötdämpare.
 
Hur har man servat stötdämparen bristfälligt så den går sönder. Jag undrar bara vad jag missar när jag servar själv och inte gör något med stötdämpare.

Med bristfälligt menar jag främst "inte alls servad".

Oljan bryts ner, och det brukar först märkas av att den börjar skumma och dämpningen blir dålig. Sen börjar det nöta på tätningar och styrningar som kan hålla i evigheter om dämparen sköts.

Men jag har även haft en och annan söndermekad dämpare på min arbetsbänk.
 
Nästa fråga och problem. Lossade gabbelbenen igår och tryckte lite. Helvete vilka repor de va:gråta
Åkte till med dem till speed equipment i Vänersborg som håller påles crossar. Kände att de borde veta om några häromkring om de går att fixa reporna.. Han va förvånad över att de inte pissade ur ena benet som va värst och illa runt om..

Vågar man blunda och packaom eller skall man köpa nya gafflar...? :huvet Har verkligen inte råd med detta nu så behöver ja nya ben får den stå.. Eller finns de någon teknik på att laga? Läste lite i en annan tråd om just detta.. Pratade med en på gymmet, de lagar deras hydralkolvar pp lastbilarna med kemiskmetall och våtslipa..

- - - Updated - - -

Nästa fråga och problem. Lossade gabbelbenen igår och tryckte lite. Helvete vilka repor de va:gråta
Åkte till med dem till speed equipment i Vänersborg som håller påles crossar. Kände att de borde veta om några häromkring om de går att fixa reporna.. Han va förvånad över att de inte pissade ur ena benet som va värst och illa runt om..

Vågar man blunda och packaom eller skall man köpa nya gafflar...? :huvet Har verkligen inte råd med detta nu så behöver ja nya ben får den stå.. Eller finns de någon teknik på att laga? Läste lite i en annan tråd om just detta.. Pratade med en på gymmet, de lagar deras hydralkolvar pp lastbilarna med kemiskmetall och våtslipa..

- - - Updated - - -

Nästa fråga och problem. Lossade gabbelbenen igår och tryckte lite. Helvete vilka repor de va:gråta
Åkte till med dem till speed equipment i Vänersborg som håller påles crossar. Kände att de borde veta om några häromkring om de går att fixa reporna.. Han va förvånad över att de inte pissade ur ena benet som va värst och illa runt om..

Vågar man blunda och packaom eller skall man köpa nya gafflar...? :huvet Har verkligen inte råd med detta nu så behöver ja nya ben får den stå.. Eller finns de någon teknik på att laga? Läste lite i en annan tråd om just detta.. Pratade med en på gymmet, de lagar deras hydralkolvar pp lastbilarna med kemiskmetall och våtslipa..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top