Stötande text för den välorganiserade

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
SM-deltävlingen på Gelleråsen sista helgen i juli hade jag sett fram emot länge. Det började också mycket bra med två perfekta kvalheat och elfte kvaltid vilket innebar att jag skulle stå i samma startled som Oscar, Autio och Pärtelpoeg. En osannolik förbättring från förra årets tävlingar då jag knappast ens skymtade de snabba förarna från min plats på startplattan. Bakom mig hade jag nu Eva Hällström, Brazze, och Axexxs. Jag kände mig som någon som lite väl snabbt hade befordrats över sina kvalifikationer. Men det kändes bra. Mycket bra och söndagen skulle bli säsongens självklara höjdpunkt.

Vi snabbspolar förbi det tråkiga och är nu i Chris Ash tält där det är fem minuter kvar innan det är dags att köra ut på banan för sighting lap i 250 Racer. Det regnar och mina förhoppningar om tidernas race har förbytts mot ett lojt "Jaha, vi kör väl ut och ser vad det kan bli av det här". Jag springer igång hojen och puttrar bort genom depån mot platsen där jag får en transponder monterad och kör tillsammans med alla andra ut på ett gemensamt sighting lap. Eftersom jag inte hade brytt mig om att köra förmiddagens warm-up är det först nu som jag under ett varv får tillfälle att känna på det blöta underlaget. Jag lyckas köra hela varvet tillbaks till startplattan utan att sladda omkull och får snabbt syn på mitt nummer, stannar där och håller motorn igång tills det är dags att köra iväg igen - på warm-up lap. Vi flaggas iväg och jag klarar mig genom Trösen och Esset innan det händer. Motorn stannar.

Jag tänker: "Det är inte sant. Inte nu. Detta händer inte!". Ut ur Esset är det som om jag får soppatorsk. Motorn hickar till, stannar och jag blir omkörd av en svärm 250-ekipage på väg mot startplattan. Men inte jag - jag har stannat vid ingången till Ejes och blir nu omkörd av en eftersläntrare som lämnar mig absolut sist och ensam ute på banan. Jag blickar bort mot startplattan och ser att man står och väntar på att starta. Funktionärerna vid posteringen getikulerar till mig på ett vagt lite osäkert vis och jag inser att nu gäller det att fort som fanken få igång motorn för att inte bli tagen av banan. Jag blickar in i genom den trånga luckan in i luftburken under tanken och blir överlycklig: bensinkranen står i läge "OFF".

Jag behöver bara vrida den till "ON" och rulla igång motorn så är katastrofen över. Genom hjälmen vrålar jag åt den funktionär som har sprungit fram till mig att jag har löst problemet. Ska bara rulla igång. Kan han hjälpa mig? Han ser ogillande ut och söker bekräftelse från sina kollegor att istället ta mig av banan. Jag ignorerar honom, petar i ettan, rullar, rullar, rullar och släpper ut kopplingen. Inget händer. Stendött. Försöker igen. Samma sak. "Bööööööö". Ingenting. Jag kastar en blick mot startplattan och läktarna där alla riktar sina blickar mot mig. Jag är han som uppehåller SM-deltävlingen. Skämmer ut sig inför hundratals åskådare. Och TV-kameror. Adrenalinet bedövar som tur är mina intryck.

Jag tittar återigen in i luckan under tanken och ser att bensin forsar hejdlöst genom kranen ut i luftburken - förgasarna är inte anslutna till bensinkranen! Med samma försämrade motorik som hysteriska kvinnor som jagas av mördare på film försöker jag trycka fast slangen mot kranen samtidigt som bensinen rinner. Med klumpiga handskar på händerna och fuktionärernas ilskna rop i bakgrunden: "Kom hiiit! Ställ motorcykeln häär!!". Jag skiter i dem, börjar springa med ettan i läge, släpper upp kopplingen - och motorn går igång. Med samma lättnad som den som efter lång väntan till slut får sätta sig på toaletten kör jag mot startplattan. Med all säkerhet är det första och sista gången som jag i ensamt majestät har alla läktarens blickar riktade mot mig på väg mot mållinjen. Den enda lediga luckan är inte svår att hitta och så fort jag tagit plats gör man klart för start. Jag kör fyra varv och vurpar.

Haha... Grymt att ändå ha sinnesnärvaro att upptäcka felet och få det fixat! :tummenupp

Härlig story, skönt att berätta om sina misstag, du är inte ensam om att klantmeka :tummenupp

Jag har gjort samma dumma sak, fast i depån på väg ut till start på sviestad-sm 2003, inte alls dåligt stressad man blir innan start då.
Att du kom hela sighting-lapet innan soppatorsken är dock lite halvimponerande på den lilla mängd soppa som ligger i förgasaren.

oFFkeFF skrev:
Jag har gjort samma dumma sak, fast i depån på väg ut till start på sviestad-sm 2003, inte alls dåligt stressad man blir innan start då.
Att du kom hela sighting-lapet innan soppatorsken är dock lite halvimponerande på den lilla mängd soppa som ligger i förgasaren.
Det förvånade mig också att jag kunde köra genom hela depån, stå och varmköra vid utsläppet, köra ett varv och sedan ett halv till bara på bensinen i förgasarna!

En parantes är att funktionärerna vid Ejes troligen hade tagit mig handgripligt av banan om de inte blev så upptagna med att sanera den oljeblandade bensin som jag lämnade efter mig...

Nyteknik skrev:
En parantes är att funktionärerna vid Ejes troligen hade tagit mig handgripligt av banan om de inte blev så upptagna med att sanera den oljeblandade bensin som jag lämnade efter mig...

:hihi
Det var lite skojsigt att se. Dom sprang runt som hönor medan du satte dig på knä brevid hojen och börja meka.

Victor skrev:
Det var lite skojsigt att se. Dom sprang runt som hönor medan du satte dig på knä brevid hojen och börja meka.
Ja jävlar. Ordning och reda som sagt. :tomten

Nu kanske Oscar m.fl. som sedan kraschade i Ejes anar att jag hade ett finger med i spelet. Men den bensin som rann ut från min tank hamnade långt till höger där man knappast kör under race.

Nyteknik skrev:

Väldigt underhållande! :tummenupp

Kul skrivet Nyteknik! Du lyckas verkligen fånga stressen som du måste ha kännt när du stod där och fumlade med bensinslangen :).

Nyteknik skrev:
Ja jävlar. Ordning och reda som sagt. :tomten

Nu kanske Oscar m.fl. som sedan kraschade i Ejes anar att jag hade ett finger med i spelet. Men den bensin som rann ut från min tank hamnade långt till höger där man knappast kör under race.

Tur att du inte nämnde det samtidigt som du berömde Goodstuffs fina körning! :fatta!

oscar skrev:
Tur att du inte nämnde det samtidigt som du berömde Goodstuffs fina körning! :fatta!
Ja, det var troligen bra att jag inte tänkte på det då. Du var verkligen purken. Men ändå lättsamt småglad om man jämför med finnen (Autio?) som kraschade framför näsan på oss och ledsagades in till posteringen där vi andra som också hade vurpat på samma ställe stod. Han (finnen) började plötsligt svära högre och högre på finska/engelska ("Fack, fack, faaaack, faaaaaaaaack...") och reste till slut näven och slog den gång på gång på gång stenhårt in i cutsen tills den (cutsen) sprack. Jag tänkte "Wow, den där killen har issues. Tänk att ha honom som chef. Eller tennispartner.". Hade jag gått fram till honom och sagt "Hördu, titta vad fint Goodstuff kör där ute!" hade jag inte suttit här och skrivit nu.

Nyteknik skrev:
Ja, det var troligen bra att jag inte tänkte på det då. Du var verkligen purken. --edit---Hade jag gått fram till honom och sagt "Hördu, titta vad fint Goodstuff kör där ute!" hade jag inte suttit här och skrivit nu.

:lol
Den där vinnarskallen kommer jag nog aldrig att få.

Roliga och annorlunda rapporter. Jag måste säga att jag inte trodde du skulle komma till start när jag såg dig stå i gräskanten vid Eijes.

Goodstuff skrev:
:lol
Den där vinnarskallen kommer jag nog aldrig att få.
Inte jag heller. Och jag skulle inte kalla det för vinnarskalle. Se på en förare som Doohan. Mer målmeveten/målinriktad 500-förare har nog aldrig funnits. Men några känsloutbrott om han vurpade blev det inte. Visst, sammabiten och säkerligen rasande. Men att bli sådär ursninnigt aggressiv när man misslyckas med att uppnå sina mål - det skulle jag tillskriva psykopat-tendenser snarare än vinnarskalle.

Goodstuff skrev:
Roliga och annorlunda rapporter. Jag måste säga att jag inte trodde du skulle komma till start när jag såg dig stå i gräskanten vid Eijes.
Det var som sagt meningen att jag skulle avbryta och DNS:a. Men så fan heller...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph