På tal om storstånkor...
Att skaffa överdimensionerad kolv och foder föder förmodligen bara nya bekymmer, även om det hänger ihop med hyr man kör.
I min ungdom, i början av 80-talet, hade jag och några kompisar Yamaha SR500´or som vi trimmade på alla tänkbara sätt.
Detta var under åren 1982-1987 och vi födde väl Åke Jonsson under dom åren, någon som vet om han finns fortfarande?
Det största vi nådde var 640 cc med rejält överdimensionerade kolvar.
Tillsammans med Dell´Orto PMH40 och Norris-kam blev det fart i grejorna.
Problemen som dök upp var bland annat att vi blev tvungna att skaffa genomgående pinnbultar som gick genom cylindern ner i vevhuset där vi hade svetsat fäste och helicoilad gänga.
Att öka kolvdiametern från 87 mm till 98,4 gav tätningsproblem eftersom tätningsytan för topplockspackningen blev motsvarande mycket mindre.
Vi provade några varianter för att råda bot på tätningsproblemen, kopparpackning med en insvarvad ståltråd i planytan på cylindern var det som fungerade bäst men aldrig riktigt bra.
När maskinerna fungerade var de vansinnigt kul att köra och många, på den tiden snabba maskiner, fick problem vid race upp till 100...
Vi drog jämt med gamla Honda CB900 och Yamaha 750 Seca men Suzuki´s GSX750 var för vass när den släpptes...
Andra svaga punkter var kolvbulten som brast ett par gånger, krökta ventiler när knasterbickan på ventilfjädern delade sig och lite annat kul...
I min ambition att bräcka dom mest kaxiga i stan köpte jag ett lustgassystem av Persåker när han höll till i tobaksaffären på Götgatan i Stockholm, någon som var där? Måste ha varit 1984 eller -85.
Jag monterade systemet så dolt det gick men tuben fick hänga på högersidan precis bakom stövlen, under sadlen satt bensinpump, reläer och magnetventiler...
Vid första testet knäcktes en ny kolvbult som kostade en ny kolv&stake...jag lessnade och sålde grejorna till en kompis som fortfarande har dom kvar.
Lycka till med storstånkan men sök ordentligt med information så kanske du slipper att upptäcka vad andra upptäckt tidigare...