Största stånkan?

Yamgzxr Dayt SS

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
929
Tja!

Jag har funderat lite kring att bygga mig en hoj. Tanken är då att köra dirttrack-stuk på den och med så stor stånka som bara möjligt. Tanken är att hamna på minst 1000ccm. 1001 ccm vore coolt att ha, men frågan är om det är möjligt??? DR 800 är den största jag känner till, och att fixa 200 extrakubik vete fan om det är rimligt!?
Vet någon här på formutet om det finns någon bra motor att utgå ifrån eller om det finns färdiga bigborekit till någon stånka som ger minst 1000ccm?

DR 800 har 90 mm slaglängd så det behövs 119 mm borr för att få >1000 cc.

Om den ska vara kvadratisk behövs drygt 108 mm borr och slag.

Kanske går att använda HD-grejer.

Varför vill du ha en så stor stånka? Är det enbart utseendet du är på jakt efter? :va

Googlade just fram att orginalborr är 105 mm, kan ju bli lite tufft att ta bort 14mm!!! Några andra förslag på motor???

Man kan svarva ur det gamla fodret och pressar i ett nytt och större, helst i gjutjärn. Det är en vanlig metod när man ökar borret. Men motorn måste ju då ha gods nog för detta i cylindern, samt tillräckligt med gods i hålet i cylinderfoten ut till pinnbultarna. Man måste nämligen plundra vevhalvorna, skruva dem samman tomma och sedan arborra ur hålet så att det nya större fodret går i.

Sedan ska man innan dess ha sett till att ha hittat en kolv som är lämplig vad avser tex höjd och diameter på kolvbultshålet, vikt osv. Men det tror jag säkert går att hitta.

Mvh
Jörgen

Mest en idè jag fick som jag sen inte kunde släppa.
Tänk dig en riktigt strippad liten hoj, stor som en moppe med en jättestånka som får hela hojen skaka och skramla, typ som ett ånglok i trehjulingsförpackning. Sedan att den kommer att vara sjukt obekväm och med en aktionsradie på fem mil (tänkte bara sätta på små och mycket lätta prylar) gör ju bara saken bättre. Den ska helst lyfta framhjulet vid typ 1500rpm, och så ska man skratta hela tiden man kör den.
Det är tanken!

Planen ser i alla fall ut som så här: Nu i vår säljer jag min hoj och köper en 929 så fort jag hittar en fin till rätt pris. Under tiden forskar jag lite på vad för delar jag behöver och köper dessa allt efter som jag hittar dessa. När vintern kommer och jag inte kan susa runt på min 929 börgar jag snickra på mitt 1000-kubiks-stånke-projekt.
Jörgen: Tror du att det finns gods nog att pilla ned ett annat foder och vart tusan hittar man ett sådant? Kolv borde ju ine vara något problem, finns väl i alla storlekar och modegenerar?
Sju millimeter i radie ska ju bort är det någon här som vet om det ens är möjligt?

Mest en idè jag fick som jag sen inte kunde släppa.
Tänk dig en riktigt strippad liten hoj, stor som en moppe med en jättestånka som får hela hojen skaka och skramla, typ som ett ånglok i trehjulingsförpackning. Sedan att den kommer att vara sjukt obekväm och med en aktionsradie på fem mil (tänkte bara sätta på små och mycket lätta prylar) gör ju bara saken bättre. Den ska helst lyfta framhjulet vid typ 1500rpm, och så ska man skratta hela tiden man kör den.
Det är tanken!

En perfekt beskrivning av en kul hoj! :tummenupp
Sjukt mycket vrid och rå motorkaraktär, men samtidigt kåplöst och enkelt flattrackstuk så att man håller sig i de lite säkrare motardfarterna trots effekten.
Som en tvåhjulig motsvarighet till en lätt hotrod med bigblock! :tummenupp

/J

Planen ser i alla fall ut som så här: Nu i vår säljer jag min hoj och köper en 929 så fort jag hittar en fin till rätt pris. Under tiden forskar jag lite på vad för delar jag behöver och köper dessa allt efter som jag hittar dessa. När vintern kommer och jag inte kan susa runt på min 929 börgar jag snickra på mitt 1000-kubiks-stånke-projekt.
Jörgen: Tror du att det finns gods nog att pilla ned ett annat foder och vart tusan hittar man ett sådant? Kolv borde ju ine vara något problem, finns väl i alla storlekar och modegenerar?
Sju millimeter i radie ska ju bort är det någon här som vet om det ens är möjligt?

Jag kan inte ngt om DR800. Jag skulle googla lite på tex "big bore dr 800" och liknande. Då lär du snart se om ngn annan har gjort det du är intresserad av. Det skulle inte förvåna mig om det finns ngt sådant bygge om den motorkónstruktionen tillåter det. Hillclimb-folket är tex rätt förtjusta i sådana motormodifieringar.

Man brukar svarva till de slutliga dimensionerna på fodret från ett ämne.
Man kan även stroka en motor, dvs öka slaglängden. Men allt sånt är helt beronde av hur lämplig motorkonstruktionen är för detta. Jag skulle googla tills jag hittar info om DR800!

Mvh
Jörgen

Du får inte ut 14mm mer borr ur en dr800 cylinder men där finns möjlighet att strokea i kombination med en moderat ökning av borret så går det kanske att nå fulla 1000cc

tror den blir okörbar :näsblod känns redan nu att den är stor..
inte alls som min gammla xr600.
dock mycket traktordrarhårt som faen känsla :D

vet att de finns 830 cc kitt men har hört om större. sitter inte vid min dator nu men har nån länk..
tänk på att den är på 779 cc i verkligheten så de blir väl mer borr?
annars om du verkligen vill kosta på så snacka med den där jojje som kör turbotrajjer el vad han gör.. han kan garanterat göra en helt ny cylle åt dig...
har för mig jag snacka med han om det. :tummenupp om de nu är rätt snubbe jag tänker på.

Nu är jag ute och svävar lite, men det jag hört om DR:en är inga goda ord.
Det finns en anledning till att de inte används i S.O.S eller monocupen t.ex
Och det jag hört handlar om driftsäkerheten poch hållbarheten på motorerna.

Har själv två vänner med DR, den ena har just skaffat den så han saknar erfarenhet, men hojen har iaf hållit hittills..
Den andre, mer vild än tam har trimmat sin osv, men den small i bitar...

På tal om storstånkor...

Att skaffa överdimensionerad kolv och foder föder förmodligen bara nya bekymmer, även om det hänger ihop med hyr man kör.

I min ungdom, i början av 80-talet, hade jag och några kompisar Yamaha SR500´or som vi trimmade på alla tänkbara sätt.
Detta var under åren 1982-1987 och vi födde väl Åke Jonsson under dom åren, någon som vet om han finns fortfarande?

Det största vi nådde var 640 cc med rejält överdimensionerade kolvar.
Tillsammans med Dell´Orto PMH40 och Norris-kam blev det fart i grejorna.
Problemen som dök upp var bland annat att vi blev tvungna att skaffa genomgående pinnbultar som gick genom cylindern ner i vevhuset där vi hade svetsat fäste och helicoilad gänga.

Att öka kolvdiametern från 87 mm till 98,4 gav tätningsproblem eftersom tätningsytan för topplockspackningen blev motsvarande mycket mindre.
Vi provade några varianter för att råda bot på tätningsproblemen, kopparpackning med en insvarvad ståltråd i planytan på cylindern var det som fungerade bäst men aldrig riktigt bra.

När maskinerna fungerade var de vansinnigt kul att köra och många, på den tiden snabba maskiner, fick problem vid race upp till 100...
Vi drog jämt med gamla Honda CB900 och Yamaha 750 Seca men Suzuki´s GSX750 var för vass när den släpptes...

Andra svaga punkter var kolvbulten som brast ett par gånger, krökta ventiler när knasterbickan på ventilfjädern delade sig och lite annat kul...
I min ambition att bräcka dom mest kaxiga i stan köpte jag ett lustgassystem av Persåker när han höll till i tobaksaffären på Götgatan i Stockholm, någon som var där? Måste ha varit 1984 eller -85.
Jag monterade systemet så dolt det gick men tuben fick hänga på högersidan precis bakom stövlen, under sadlen satt bensinpump, reläer och magnetventiler...
Vid första testet knäcktes en ny kolvbult som kostade en ny kolv&stake...jag lessnade och sålde grejorna till en kompis som fortfarande har dom kvar.

Lycka till med storstånkan men sök ordentligt med information så kanske du slipper att upptäcka vad andra upptäckt tidigare...

Last edited:
DR800 har nog större nytta av slag än borr.
Har för mig att de är rätt kortslagiga.
Strokar du så kan du använda originaltoppen, originalförgasare, mm.
Sikta på ganska låg kompression i en kvadratisk motor så blir det lättkört med underbar karaktär.
Högt växlat (helst sprida växlarna om det finns grejor till det) så får du en grymmehoj!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg