Störst risk för wobbel/styrslag?

la hojen efter en wheelie 3:an ut, slog ner i c:a 150-200 och fick jordens styrvobbel! Gjorde antagligen fel för jag gav fullt vilket resulterade i värre vobbel :(

tror att det berodde på ett konstigt slitet framdäck samt att jag satte ner lite snett efter en kastvind och ingen styrdämpare!

det hände på tullinge flygfält, fick inte en enda skråma!

hojen vart det värre med!

dsc01121.jpg

wonderwizard skrev:
kanske inte spänner armarna, men iaf försöker hålla styret hårdare & i ett mer stadigt grepp
Det var precis det jag var ute efter.
Läser "A Twist Of The Wrist II" som förvisso inte handlar om att slanga men författaren menar att hojen inte är problemet när det wobblar utan föraren som håller för hårt i styret.
Känner man på sig att nånting ska hända så håller man nog hårdare i styret.

KickAss_Prod´s skrev:
Lär dig slanga först innan du börjar spekulera i vanlig anda om dyft du inte har den blekaste om.

Tacka f*n för att man håller hårt i styret vid nedslag. Testa utan så får vis se hur bra det går, glöm inte ta bilder efteråt:näsblod
Jag spekulerar inte, jag frågar. En viss skillnad :rolleyes:

Lite wobbel får man räkna med.. :hihi Glömmer för det mesta att rätta till styret när jag ska sätta ner framhjulet. wobblar till litegran sen är det lugnt. :tuttar

MostWanted skrev:
Jag har fått ca 30m lakritsorm efter att kört bakhjul med r6an utan styrdämpare, tur att vägen inte svängde. Hastighet: 170km/h

bild:
http://200sx.kicks-ass.net/andersson/img4290d2fd641a2.jpg

Gick kalsongerna att tvätta eller var det bara att slänga? :skrämd

Alex 6R skrev:
Du har ju oxå en K3:a

kan man ställa in org stryrdämpare så den blir hårdare på ngt sätt?

Under vintern tänkte jag kolla om det går att få i lite trögare olja. Om jag inte är helt ute och cyklar har jag läst att man kan göra det i Suzukis originaldämpare.

RRickard skrev:
la hojen efter en wheelie 3:an ut, slog ner i c:a 150-200 och fick jordens styrvobbel! Gjorde antagligen fel för jag gav fullt vilket resulterade i värre vobbel :(

[/img]
Jag tror inget hade kunnat rädda dig som du gjorde, vid mindre vobbel brukar det faktiskt lugna ner sig om man gasar, men jag gissar att det var ett riktigt kronvobbel du fick till och jag tror bara tur kan rädda en då.

MostWanted skrev:
Jag har fått ca 30m lakritsorm efter att kört bakhjul med r6an utan styrdämpare, tur att vägen inte svängde. Hastighet: 170km/h

bild:
http://200sx.kicks-ass.net/andersson/img4290d2fd641a2.jpg
hehe det där har jag med gjort, fast bara genom att köra i en grop, alltså jag ritade sicksackmönstrer en bra bit, skrämmande.

jag krascha pga wobbel i ca 90 kanske mer (hastighetsmätaren fanns inte räknar på varv och växel) jag satte ner den från bakan efter en kurva kan ha blivit en aning snett eller med lutnig på hojen å jag fick jordens wobbel, slog hela vägen fram å tillbaka tror jag bröt båtbenet pga styret slog så hårt i handen å träffade tummen.

jag fattar inte det där med att gasa när det wobblar så slutar det, dom gånger det slagit sig lite för mig är när jag satt ner den för mjukt och däcket då antagligen hunnit greppa på ena sidan först (tack vare ojämnhet i marken kanske) då drar sig ju styret så...

...jag sätter alltid ner den bestämt sista biten nu så hela däcket får grepp så fort som möjligt, om jag då skulla gasa om styrwobbel uppstår betyder ju det att framdäcket får mindre friktion, visst om jag hade en hoj som varva 25k och hade 300hk kanske det skulle gå å lyfta framdäcket å göra ett nytt försök att sätta ner det men jag tror det finns bättre sätt,

och det där med att hålla lätt i styret så det inte ska wobbla... :död kanske när det är en liten tendens till wobbel så funkar det men när det väl slår från sida till sida så rekomenderar jag att försöka ta emot krafterna å försöka hålla styret rakt, det har funkat för mig tidigare men nu senast slog det så hårt att det inte gick, kanske inte kunde hålla mot för jag bröt ett ben i handen direkt också, vem vet, jag minns inte den biten, bara att när jag ställde mig upp efter att stannat stod jag på gräset bredvid motorvägen en sko fattigare och med stora hål på strumpan.

ok, det här är en vetenskap, men min erfarenhet är att om man försöker hålla mot så gör man sig mest illa och styret slår värre och värre, men men.
Tror detta diskuterats i en annan tråd och det är svårt med sporthojar speciellt, körkortsboken säger tydligen att man ska luta sig framåt och hålla lätt i styeret bla, på sporthojar kan man knappast luta sig mer över styret.

För min del har jag rett ut början till vobbel just genom gaspådrag och hålla lätt i styret, men när jag fått riktigt bautavobbel så har jag mest haft tur.

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis